Brev:
Svært ved at falde til ro
28. marts 2018
Alder:
3 mdr.
Svært ved at falde til ro
Kære Helen
Min lille dreng er nu 3 måneder, født 26. December 2017 halvanden uge over tid.
Min udfordring går på at han er meget svær at putte. Når han er træt bliver han rigtig pylret, kan ofte ikke finde ud af at tage brystet og kan ikke finde ro. Han græder - hysterisk og hulkende - og han skal hjælpes rigtig meget til at falde i søvn. Heldigvis fandt vi ud af på et tidspunkt at ved at hoppe med ham intensivt på yogabolden mens han sidder oprejst på vores skulder så kan man som regel få ham til at falde ned hvorefter han får ro nok på til at blive ammet (stadig hoppende) og falde i søvn ved brystet - eller blive ammet og derefter hoppet oprejst igen indtil han overgiver sig. Først når han sover helt lægger vi ham i hans tremmeseng. Jeg har fundet ud af at hele processen går hurtigere når vi er helt sikre på at han er godt træt, så vi prøver at strække hans vågentid til minimum 2 timer.
Hele hoppe/amme scenariet har fungeret for os indtil nu - selvom det ikke på noget tidspunkt har været optimalt. Der er jo ikke altid lige er en yogabold til rådighed hvis vi er andre steder end hjemme. Derudover kunne det være rart hvis andre, fx bedsteforældre, kunne hjælpe med at putte ham engang imellem. Sidst men ikke mindst er han en stor dreng på nu 7 kg. og det er ved at blive for hårdt at skulle hoppe med ham hver gang han skal puttes.
For 1-2 uger siden begyndte jeg at lykkedes med nogle gange at putte ham inden han faldt helt i søvn - altså jeg strak hans vågentid så han var godt træt, ammede uden nødvendigvis at hoppe hvorefter jeg kunne lægge ham i sengen når han sov eller næsten sov. Han kunne nogle gange vågne lidt når jeg lagde ham men når jeg lagde dynen over ham og sssh’ede eller sang vendte han hovedet væk og faldt i søvn - hvis han vågnede lidt mere kunne jeg nogle gange synge ham i søvn mens jeg holdt ham i hånden. Jeg har din bog om søvn og kender til dine råd om søvnassociationer. Vi har længe sunget den samme sang for ham i forbindelse med putning, så den kender han.
Han bruger ikke sut (har prøvet og prøvet men han kan ikke finde teknikken) og heller ikke nusseklud når han skal sove (synes det virker som om den holder ham vågen fordi han bliver så optaget af at ville sutte på den - men måske den skal have en ekstra chance). Jeg tror det overgangsobjekt han har er hans dyne og så er der en sengehimmel over hans seng for at lukke indtryk ude.
Lige pludselig for et par dage siden så fungerede den ellers forbedrede putning ikke mere. Det passer med at det 4. Tigerspring skulle starte deromkring så jeg tænker om det er det der har smidt den nye gode bane af kurs? Nu har jeg så hørt om andre der har tilsvarende putteudfordringer med en baby på samme alder. De er lykkedes med at tage en hård tur med baby hvor de lægger ham i sengen og kører deres putteritualer når han er godt træt og mæt - men de undlader at vugge/hoppe eller amme ham i søvn. Når han græder tager de ham op og trøster (vugge, amme, kramme, osv.) indtil han falder til ro igen. De lægger ham i sengen igen inden han falder i søvn. De gentager indtil det lykkes og det kan tage flere timer, rigtig mange trøstninger og rigtig meget gråd de første gange, men lige pludselig tager det kortere tid og begynder at fungere.
Jeg kan næsten ikke bære tanken om at skulle holde ud i flere timer med hulkende og hysterisk gråd - jeg har prøvet at holde ud i en halv time, men gråden blev bare højere og længere for hver gang jeg lagde ham i sengen og til sidst hoppede jeg ham hvorefter han faldt i søvn efter 2. sekunder på bolden. Jeg vil dog rigtig gerne hjælpe ham med at lære at falde til ro - og hvis jeg føler inderst inde at jeg virkelig tror på metoden så tror jeg også jeg vil kunne gennemføre det. Jeg føler mig bare ikke helt sikker på om det er den rigtige vej. Hvad mener du?
Jeg tænker også om det er dårlig timing at prøve at gennemføre metoden nu når han er midt i et tigerspring - burde jeg vente de 5 uger det skulle tage og så se om han bliver nemmere at putte igen? Har du evt. et andet forslag til en metode vi kan prøve?
Mit håb er en dag at kunne lave et putteritual med ham der ser sådan her ud: 1) Nattøj og natble, 2) amning eller flaske liggende i dobbeltsengen evt. med nusseklud ved hånden og egen dyne over sig, 3) op i egen seng sammen med nusseklud og dyne - få sunget 1-2 godnatsange mens han bliver holdt i hånden.
En anden udfordring vi har er at han også har meget svært ved at finde ro når vi er steder med flere mennesker og støj/snak. Fx i mødregruppen - der går snakken jo, og jeg ender altid ret hurtigt med at stå inde i et separat rum og vugge for at få ham til at falde ned. Det resulterer i at jeg ikke rigtig er til stede med de andre mødre fordi min dreng græder og ikke kan finde ro. Det er nu endt med at min søde mødregruppe har tilbudt at vi er hjemme hos mig de næste gange. Det er lidt nemmere for ham at finde ro der - men han er dog stadig påvirket af at der er gæster, at der sker meget, og sover næsten ikke i de timer de er her.
Mit håb er at det bliver bedre med tiden i takt med at han bliver lidt større, og måske han også bedre kan tackle det hvis han lærer at falde i søvn uden så meget hjælp? Vil rigtig gerne have dit råd til hvordan jeg kan gribe denne udfordring an også - det er generelt meget svært at have ham med nogen steder fordi han bliver så ked af det når han ikke kan finde ro.
Glæder mig til at høre hvad du tænker!
Med venlig hilsen
Førstegangsmor