Svar: Sover min snart 11 uger datter for meget?
26. marts 2018
Alder:
2 mdr.
Kære P.
Tak for dit brev, tillykke med din lille pige - og velkommen til :) Dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig flot, at du har fået amningen til at fungere efter en start med sonde, og det lyder som om, at du har rigtig fint med mælk og som om, at både du og din datter trives med amning :) Det er rigtig fint, det lyder ikke som om, at du mangler mælk.
Det lyder også som om, at din datter har et godt sovehjerte og kan sove meget længe, hvis hun får lov... Og selvom man som udgangspunkt ikke skal vække børn der sover, så er der naturligvis undtagelser, og hos jer er der netop tale om en undtagelse - det betyder, at jeg synes det lyder fornuftigt, at du vækker din datter, hvis hun sover mere end 3-3.5 time i løbet af dagen og efter ca 5 timer om natten. Præcis som du allerede gør - rumsterer lidt omkring hende, så hun fornemmer aktivitet og gradvist begynder at vågne op, hvorefter du så kan tage hende op, amme hende, aktivere hende lidt osv. før hun så skal sove igen. Du må på den måde gerne holde hende i gang og sikre, at hun ikke sover dagen væk, ligesom du skal sikre, at hun ikke sover så lange søvnstræk, at hun begynder at mangle måltider og dermed ikke længere får sit mælkebehov dækket, ligesom for mange timer mellem amningerne vil nedsætte din mælkeproduktion.
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 måneder er ofte omkring 16 timer i døgnet, og din datter sover ofte en time mere. Det må hun gerne. At der er tale om et gennemsnit betyder jo netop, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Så måske ville det være mere rigtigt at skrive, at børn på 2 måneder sover mellem 15-17 timer i døgnet... :) Mange børn trives med en rytme, hvor de om dagen sover ca. 6 timer og om natten sover ca. 10 timer. Antallet af lure varierer meget i denne alder. Nogle børn sover 4 små lure, andre børn sover 2 længere lure som din datter - og din datter må gerne sove som hun gør - men som sagt vil det være rigtig godt, hvis du kan vække hende efter 3-3.5 time om dagen :)
Når hun bliver ældre, så vil hendes rytme naturligt begynde at ændre sig. Når hun bliver 3-4 måneder gammel, så vil hun sandsynligvis begynde at trives med en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Ofte vil børn i denne alder have en længere vågenperiode om aftenen, og de vil ofte gå sent i seng. Det er f.eks. helt normalt, hvis børn i 3-4 måneders alderen ikke går i seng før klokken er 22 om aften og sover deres ca. 10 timers nattesøvn fra kl 22 til 08... Mange forældre tror, at børn skal sove senest kl 20, men det skal de altså ikke i denne alder. Og måske er det også dette du fornemmer hos jer - i hvert fald skriver du, at din datter ofte kan være meget vågen om aftenen og du fortæller også, at hun om aftenen spiser meget hyppigt hos dig.
Det er sådan, at din mælk er mere koncentreret om aftenen, så ved at die hyppigt hos dig, så får hun små mængder koncentreret mælk i maven. Det er med til at mætte hende ekstra og gøre, at hun så kan sove et lidt længere søvnstræk i løbet af natten, og her må hun gerne sove 5 timer. Det kan være rigtig rart både for dig og for hende med lidt sammenhængende nattesøvn. Men jeg er enig med dig i, at hun ikke må sove så langt et søvnstræk, at hun risikerer ikke at få mælk nok og så din mælkeproduktion bliver nedsat, derfor er det helt okay, at du lægger hende til brystet, når du fornemmer, at det er ved at være spisetid. Hun kan die mere eller mindre i søvne, få den mælk som hun har behov for og samtidig få stimuleret og tømt dig - og så sove videre :)
Hvis du synes, at hun bliver for overtræt og grædende om aftenen, og at der går for lang tid fra hun vågner af sin middagslur og til hun er parat til at sove om aftenen, så kan du prøve at lægge et bad ind mellem hendes to lure om dagen. Ved at lægge et bad ind der, så forlænger du hendes vågenperiode lidt og får hende samtidig aktiveret rigtig godt både motorisk og mentalt, hvorefter hun så kan puttes til en længere middagslur. På den måde kan middagsluren rykkes lidt, så hun står lidt senere op fra den og tiden mellem luren og potningen om aftenen bliver lidt kortere, så hun ikke når at blive overtræt på samme måde, som hun måske bliver nu :)
Når man har et barn som sover meget, så skal man naturligvis være opmærksom som du er - både i forhold til hendes indtag af mad og trivsel, men også se på hvordan hun virker i sine vågne perioder. Med den alder hun har nu, så er det naturligt, at hun ikke længere protesterer helt så meget mod at blive skiftet og få tøjet af - hun kender rutinerne og ved hvad der sker... men du må ikke have en fornemmelse af, at hun er sløv. Hun må på ingen måde virke apatisk og ikke reagere. Du skriver, at hun virker glad, spræller og spjætter, og det lyder rigtig fint. Du skal også have indtryk af, at hun i sine vågne perioder virker opmærksom, har lyst til at pludre med dig, kikker på dig, spejler sig i dig og i din mimik, at I kan kommunikere mere og mere i dialog. Hun skal begynde at bruge sig selv motorisk, følge dig bevist med øjnene og dreje hovedet efter lys og lyd, hun skal smile bevidst, begynde at løfte hovedet op fra gulvet, når hun ligger på maven, begynde at sutte på sine hænder og fingre... Hendes vågne perioder skal stille og roligt blive lidt mere aktive perioder, og du skal fornemme, at der hele tiden sker en udvikling med hende og at hun har lyst til at bruge sig selv mere og mere.
Er du i tvivl, så kan du naturligvis altid få jeres læge til at tjekke hende igennem, lytte hende på hjerte og lunger osv og sikre, at der ikke er en fysiologisk forklaring på, hvorfor hun måske sover meget eller bliver kørt hurtigt træt :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". Den kan give dig lidt idé om, hvad du kan forvente i forhold til hendes alder nu og i tiden fremover :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske