Amning og flaske

26. marts 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning og flaske

Hej Helen

Jeg er førstegangs mor og har en dejlig dreng på 2 måneder.

Jeg vil lægge ud med at fortælle, at min dreng blev født en mandag og mælken løb til omkring onsdag. Jeg endte med at få så store og spændte bryster, at det næsten var umuligt for min dreng at få fat i brystet. Det resulterede i en masse frustrationer og gråd fra både ham og jeg. Det endte med, efter flere telefoniske samtaler med barselsgangen, at jeg malkede helt ud og ligesom “startede forfra”. Efter udmalkning fik han en flaske og spise næsten 60 ml. Han havde også tabt sig mere end det tilladte. Så han har jo sultet den stakkels dreng :(

Vi kom igennem weekenden og mine bryster og mælkeproduktion blev “normal”. Vi har siden haft god amning uden problemer (dog med ammebrikker). Og han tog på som han skulle.

Amningen er dog, for mit vedkommende, ikke gået som håbet (de forestillinger jeg havde til amning inden jeg fødte).

Min dreng ligger næsten en time under hver amning (med bøvs). De først 20 minutter spiser han intens og derefter mere afslappet. Jeg kan ikke ‘tage ham af’ efter 20-30 minutter, da han så bliver meget utilfreds.

Han spiser ca. Hver 3. Time fra ammestart til ammestart - siger selv til. Sover godt om natten. Ca 5-6 timer. Spiser omkring 7-8 gange i døgnet.

Mit problem er ...

Annonce

... at jeg føler mig meget isoleret og bundet til sofaen. Da han ligger næsten en time og spiser, går der ofte 1,5 time, før vi kan komme ud af døren. Derved er der kun 1,5 time til at han vil have mad igen. Jeg har ikke noget imod offentlig amning, men det er ikke noget jeg selv bryder mig om at skulle gøre. Det resulterer i, at jeg ofte bliver hjemme - da jeg synes det er det nemmeste.

Men det har nu påvirket mig negativt, at jeg har grædt hver aften. Mangler overskud. Amning er ikke længere hyggeligt og dejligt for mig. Jeg er blevet ved da det er det bedste for min søn, men jeg kan mærke at jeg får det mere og mere skidt. Har ikke overskud til at hygge med ham. Når jeg er færdig med at amme, venter jeg nærmest bare på næste amning :(

Jeg kunne godt tænke mig fortsat at amme, men måske skifte nogle af amningerne ud med flaske? Men hvordan gør jeg det bedst? Han har ingen problemer med at tage flaske.

Vil jeg kunne holde ud og springe en amning over og så give flaske i forhold til brystspæninger?

Jeg kan mærke at det påvirker mig psykisk og påvirker mit forhold til ham. Og det gør rigtig ondt. Men jeg har samtidig et behov for at komme ud for døren og være social sammen med min dreng.

Håber du vil komme med lidt råd og vejligning

Med venlig hilsen
En fortvivlet mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor