Brev:
Amning og flaske
26. marts 2018
Alder:
2 mdr.
Amning og flaske
Hej Helen
Jeg er førstegangs mor og har en dejlig dreng på 2 måneder.
Jeg vil lægge ud med at fortælle, at min dreng blev født en mandag og mælken løb til omkring onsdag. Jeg endte med at få så store og spændte bryster, at det næsten var umuligt for min dreng at få fat i brystet. Det resulterede i en masse frustrationer og gråd fra både ham og jeg. Det endte med, efter flere telefoniske samtaler med barselsgangen, at jeg malkede helt ud og ligesom “startede forfra”. Efter udmalkning fik han en flaske og spise næsten 60 ml. Han havde også tabt sig mere end det tilladte. Så han har jo sultet den stakkels dreng :(
Vi kom igennem weekenden og mine bryster og mælkeproduktion blev “normal”. Vi har siden haft god amning uden problemer (dog med ammebrikker). Og han tog på som han skulle.
Amningen er dog, for mit vedkommende, ikke gået som håbet (de forestillinger jeg havde til amning inden jeg fødte).
Min dreng ligger næsten en time under hver amning (med bøvs). De først 20 minutter spiser han intens og derefter mere afslappet. Jeg kan ikke ‘tage ham af’ efter 20-30 minutter, da han så bliver meget utilfreds.
Han spiser ca. Hver 3. Time fra ammestart til ammestart - siger selv til. Sover godt om natten. Ca 5-6 timer. Spiser omkring 7-8 gange i døgnet.
Mit problem er at jeg føler mig meget isoleret og bundet til sofaen. Da han ligger næsten en time og spiser, går der ofte 1,5 time, før vi kan komme ud af døren. Derved er der kun 1,5 time til at han vil have mad igen. Jeg har ikke noget imod offentlig amning, men det er ikke noget jeg selv bryder mig om at skulle gøre. Det resulterer i, at jeg ofte bliver hjemme - da jeg synes det er det nemmeste.
Men det har nu påvirket mig negativt, at jeg har grædt hver aften. Mangler overskud. Amning er ikke længere hyggeligt og dejligt for mig. Jeg er blevet ved da det er det bedste for min søn, men jeg kan mærke at jeg får det mere og mere skidt. Har ikke overskud til at hygge med ham. Når jeg er færdig med at amme, venter jeg nærmest bare på næste amning :(
Jeg kunne godt tænke mig fortsat at amme, men måske skifte nogle af amningerne ud med flaske? Men hvordan gør jeg det bedst? Han har ingen problemer med at tage flaske.
Vil jeg kunne holde ud og springe en amning over og så give flaske i forhold til brystspæninger?
Jeg kan mærke at det påvirker mig psykisk og påvirker mit forhold til ham. Og det gør rigtig ondt. Men jeg har samtidig et behov for at komme ud for døren og være social sammen med min dreng.
Håber du vil komme med lidt råd og vejligning
Med venlig hilsen
En fortvivlet mor