Brev:
Sover min snart 11 uger datter for meget?
26. marts 2018
Alder:
2 mdr.
Sover min snart 11 uger datter for meget?
Kære Helen
Jeg bruger meget tit din brevkasse og derfor er jeg nu nødt til at skrive til dig, da jeg er (over?)bekymret for min dejlige datters trivsel.
Min datter er lidt som vinden blæser - både hvad angår søvn- og spisevaner, dvs. har ingen rytme overhovedet.
Vi havde en lidt øv-start, da hun havde slugt en del fostervand som hun kastede på og vi var indlagt på børneafdelingen i 5 dage, hvor hun fik sonde inden amningen var etableret. Jeg fuldammer hende nu og jeg synes alt i alt, at det går godt.
Jeg skulle vække hende hver 3. time for at give hende mad - første uge tog hun 300 gram på. Derfor sagde SP, at hun selv skulle melde sig. Hun havde gode tunge bleer den uge, men alligevel havde hun kun taget 100 gram på.
Det sidder stadig lidt i mig og derfor vækker jeg hende stadig (det vender jeg tilbage til)
Da det har været så koldt udenfor, har jeg ikke haft hende så meget i barnevogn, hvilket betød, at min datter nogle dage kunne have svært ved at sove om dagen. Det er dog en anden historie nu! Hun sover to gode lure om dagen, hvor jeg ofte bliver nødt til at tage hende ind efter 3/3,5 og rumstere lidt, så hun vågner, da jeg gerne vil have, at hun skal have noget mad.
Om natten kan hun nogle nætter sove et stræk på 5 timer inden jeg så vækker hende igen - andre gange vågner hun flere gange om natten (ca. hveranden time).
Uanset, hvordan hun har sovet om natten, så kan hun stadig sove gode lure om dagen.
Hun sover omkring 17 timer i døgnet - men kun fordi, jeg styrer det lige pt. Jeg frygter, hvis jeg lod hende sove, om hun så ville sove hele døgnet!
Jeg synes, hun har gode vågne perioder - hun smiler, vil rigtig gerne have øjenkontakt, pludrer, bruger arme og ben og er rigtig god til at løfte hovedet maveliggende og kigge rundt. Jeg har læst et af dine tidligere breve, hvor du skriver, at de skal protestere lidt ved at blive puslet - ofte virker hun glad og spræller og spjætter - dog gider hun ikke at ligge der alt for længe. Jeg synes, hun virker veltilpas, men omvendt er jeg også bange for, om der er noget, jeg overser.
Jeg synes dog, gaber hun en del, når hun er vågen. Jeg er obs på, at det kan være, hun gerne vil ligge lidt for sig selv og kigge, men så gaber hun efter et par minutter og så tænker jeg, at hun måske keder sig og vil lave noget aktivt. Efter ca. 1,5 time er hun ved at være klar til at sove igen.
Om aftenen vil hun rigtig gerne spise ofte. Vi kan se, at hun er træt og vil ikke overgive sig før hun er "fyldt op". Dog kan mine bryster ikke altid følge med om aftenen, hvilket resulterer i et overtræt barn, der kan være vågen i 4 timer. Hun skriger ikke højlydt, men er tydeligt utilfreds, træt, og vil gerne have mad. Det skal lige siges, at der er godt gang i hendes system; gode tunge bleer og flere afføringer dagligt.
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om jeg bare har en datter med et godt sovehjerte eller der er grund til bekymring?
Undskyld, det meget lange brev - jeg vil bare så gerne have det hele med :-)
Mange kærlige hilsner
P.