Sover min snart 11 uger datter for meget?

26. marts 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Sover min snart 11 uger datter for meget?

Kære Helen

Jeg bruger meget tit din brevkasse og derfor er jeg nu nødt til at skrive til dig, da jeg er (over?)bekymret for min dejlige datters trivsel.

Min datter er lidt som vinden blæser - både hvad angår søvn- og spisevaner, dvs. har ingen rytme overhovedet.

Vi havde en lidt øv-start, da hun havde slugt en del fostervand som hun kastede på og vi var indlagt på børneafdelingen i 5 dage, hvor hun fik sonde inden amningen var etableret. Jeg fuldammer hende nu og jeg synes alt i alt, at det går godt.
Jeg skulle vække hende hver 3. time for at give hende mad - første uge tog hun 300 gram på. Derfor sagde SP, at hun selv skulle melde sig. Hun havde gode tunge bleer den uge, men alligevel havde hun kun taget 100 gram på.
Det sidder stadig lidt i mig og derfor vækker jeg hende stadig (det vender jeg tilbage til)

Da det har været så koldt udenfor, har jeg ikke haft hende så meget i barnevogn, hvilket betød, at min datter nogle dage kunne have svært ved at sove om dagen. Det er dog en anden historie nu! Hun sover to gode lure om dagen, hvor jeg ofte bliver nødt til at tage hende ind efter 3/3,5 og rumstere lidt, så hun vågner, da jeg gerne vil have, at hun skal have noget mad.
Om natten kan hun nogle nætter sove et stræk på 5 timer inden jeg så vækker hende igen - andre gange vågner hun flere gange om natten (ca. hveranden time).
Uanset, hvordan hun har sovet om natten, så kan hun stadig sove gode lure om dagen.

Hun sover omkring 17 timer i døgnet - men kun fordi, jeg styrer det ...

Annonce

... lige pt. Jeg frygter, hvis jeg lod hende sove, om hun så ville sove hele døgnet!

Jeg synes, hun har gode vågne perioder - hun smiler, vil rigtig gerne have øjenkontakt, pludrer, bruger arme og ben og er rigtig god til at løfte hovedet maveliggende og kigge rundt. Jeg har læst et af dine tidligere breve, hvor du skriver, at de skal protestere lidt ved at blive puslet - ofte virker hun glad og spræller og spjætter - dog gider hun ikke at ligge der alt for længe. Jeg synes, hun virker veltilpas, men omvendt er jeg også bange for, om der er noget, jeg overser.

Jeg synes dog, gaber hun en del, når hun er vågen. Jeg er obs på, at det kan være, hun gerne vil ligge lidt for sig selv og kigge, men så gaber hun efter et par minutter og så tænker jeg, at hun måske keder sig og vil lave noget aktivt. Efter ca. 1,5 time er hun ved at være klar til at sove igen.

Om aftenen vil hun rigtig gerne spise ofte. Vi kan se, at hun er træt og vil ikke overgive sig før hun er "fyldt op". Dog kan mine bryster ikke altid følge med om aftenen, hvilket resulterer i et overtræt barn, der kan være vågen i 4 timer. Hun skriger ikke højlydt, men er tydeligt utilfreds, træt, og vil gerne have mad. Det skal lige siges, at der er godt gang i hendes system; gode tunge bleer og flere afføringer dagligt.

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om jeg bare har en datter med et godt sovehjerte eller der er grund til bekymring?

Undskyld, det meget lange brev - jeg vil bare så gerne have det hele med :-)

Mange kærlige hilsner
P.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet