Svar: Stoppe med natteamning og flaske om dagen

17. marts 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for dine ærlige tanker, jeg kan godt fornemme, at er er mange overvejelser og en del bekymringer hos dig lige nu, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig...

Det lyder rigtig dejligt med en 7 ugers rundtur i Costa Rica, men det lyder også som om, at det har givet jer lidt udfordringer. Det har været svært at skabe rytme i hverdagen for jeres datter, og dermed svært at sikre hende faste måltider hele dagen igennem, ligesom hun har fået lov til at sove i bæresele om dagen og har fået brystet mere eller mindre, når hun har vist behov for det... Og nu hvor I er på vej hjem, og jeres datter skal starte i pasningsordning, så er det nødvendigt, at I får ændret på dette.

Du fortæller, at du har stresssymptomer. Du sover dårligt og meget afbrudt om natten, og du fortæller også, at du oplever, at din hals snører sig sammen. Det lyder som om, at det både har været dejligt at rejse rundt, men også rigtig hårdt, og det er naturligvis vigtigt, at du mærker efter, hvad du kan holde til - og egentlig er parat til. Når du starter arbejde igen den 9. april... Det er vigtigt, at du mærker efter og er ærlig omkring, hvordan du egentlig har det.

De symptomer du har, kan godt være tegn på, at du har en efterfødselsreaktion. Det kan godt give fysiske forstyrrelse som "klump i halsen", "svært ved at trække vejret", "smerter i brystkassen", "kan ikke sove trods voldsomt træthed", "ondt i hovedet", "rysten på hænderne" osv. Ligesom nogle kvinder også får følelsesmæssige symptomer. Det kan f.eks. være følelsen af ikke at være en god nok mor, eller skyldfølelse eller følelsen af at være fanget, eller at man er bange for at skulle være alene... Jeg nævner ikke dette for at gøre dig ked af det, men fordi det er vigtigt, at du mærker efter og beder om hjælp hos jeres læge, når du kommer hjem om et par dage...

Og så til jeres datter :) Det vil som sagt være rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe hende til en fast dagsrytme. Du nævner, at hun ofte starter dagen omkring kl. 06 og sover omkring kl 19 og mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Vågner kl. ca. 06 og dagen begynder

Morgen 6.30-07: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl 09 og skal ikke ammes eller tilbydes flaske først. Mellemmåltidet erstatter mælken og hun skal lære at sove uden mælk.

Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskeligt smørbart pålæg, suppleres med små stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg... Og må også meget gerne få grøntsagsmos eller varm mad til frokost. Det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.

Puttes til middagslur - måske ca kl 12-12.30 og kan her evt. blive ammet kortvarigt eller blive tilbudt mme på en flaske....

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Aften 17.30: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som hun kan spise med fingrene og med en gaffel, der skal også være moset mad, som I hjælper hende med. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten med nattøj osv.

Tilbydes en banan eller en godnatgrød kan forsøges, får derefter børstet tænder.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca. kl 19....

Sen aften 23: Ammes kortvarigt eller tilbydes en lille flaske med måske 100 ml mme og skal herefter sove uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Det vil normalt være passende med enten to amninger eller flasker i døgnet med den alder jeres datter har. Og de kan ligge før middagslur og aften, eller de kan ligge aften og sen aften. Da jeres datter lige nu ammes rigtig meget og har været vant til dette gennem hele sit liv, så tænker jeg, at det vil være for voldsomt at skrue dette meget hurtigt ned og derfor anbefaler jeg, at I lige nu bibeholder bryst eller flaske tre gange i døgnet - altså før middagslur, aften og sen aften. Men det er vigtigt, at hun ikke tilbydes mere mælk end dette, og at hun nu lærer at sove uden brystet.

Det er vigtigt, at du lærer hende det om dagen - altså vænner hende til at blive puttet uden bryst eller flaske i munden, når hun skal sove formiddagslur og middagslur. Og når hun kan det ...

Annonce

... der, så bliver det naturligt også lettere at lære hende det om aftenen og natten. Det er vigtigt, at du flytter hende fra din favn, før hun falder i søvn, så hun når at registrere, at du flytter hende fra dig. Hun skal ikke være vågen, når du flytter hende, men træt nok til at du med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv, kan hjælpe hende ind i søvnen, i hendes egen seng...

Da hun får flaske, kan du med fordel udnytte dette og putte hende i egen seng og så tilbyde hende flasken, imens hun ligger der. Det gør, at I kan undvære skiftet fra favnen og ned i sengen, som hun lige nu reagerer på og vågner meget op af. Sørg for at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, når du giver hende flaske i sengen og sørg for at lirke flasken ud af munden på hende, før hun sover helt. Så du når dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover. Og så hun netop forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover.

Hvis du vælger at amme hende om aftenen, så læg dig med hende og am hende liggende - og forsøg på samme måde at lirke brystet ud af munden før hun sover helt, så hun også der smiler til dig, triller om på siden og sover. Eller sæt dig og am hende og flyt hende så fra dig, før hun falder i søvn og hjælp hende ind i søvnen med dine hænder, kærtegn osv. på hendes krop i egen seng...

Da du lige nu ammer rigtig meget, vil det være nødvendigt, at du erstatter gradvist med flaske, så du ikke får en brystbetændelse. Derfor kan det være en god idé, at du i nogle dage bibeholder amning 2-3 gange og så erstatter hver amning gradvist med en flaske...

Det er vigtigt, at hun kan falde i søvn i seng eller barnevogn, hvis dagplejer skal kunne passe hende og jeres datter skal kunne finde roen og trygheden ved at sove. Det er også vigtigt, at hendes mælkeindtag nedsættes betydligt, så der er mere plads i maven til rigtig mad - det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun spiser og drikker nok hele dagen igennem. Og det er en forudsætning for at du også kan få lidt sammenhængende nattesøvn og dermed kræfter til at komme lidt videre...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan være en overvejelse værd, om far skal tage over i en periode, og du skal sove et andet sted. Det vil sige, at du kan amme hende aften og/eller sen aften eller far kan give en flaske i stedet - og så kan far og lillepigen sove sammen i dobbeltsengen. Far kan give hende masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. så hun mærker, at hun ikke er alene, og når du ikke er der til at amme, fordi du sover et andet sted, så lærer hun, at hun ikke kan få brystet og vil derfor så måske bedre kunne acceptere, at amning om natten er slut.

Hvis du synes at denne løsning er helt umulig, så må du stadig gerne sove sammen med hende, men det vil være rigtig godt, at du sover med en t-shirt på, så din datter ikke selv kan søge brystet om natten og det vil være rigtig godt, hvis du kan putte hende på afstand af dig, så hun ikke ligger foran mælkebaren. Det er dig der styrer, hvornår hun kan ammes og som sagt, har hun egentlig kun brug for to amninger i døgnet med den alder hun har.

Det er vigtigt, at du medtænker at hun godt kan få tryghed på andre måder end ved brystet. Jeg er med på, at der har været mange indtryk, mange stimuli og mange nye impulser, dufte osv, med jeres rundrejse i Costa Rica, og det kan sagtens have gjort hende ekstra tryghedssøgende. Det samme kan naturligvis ske nu, hvor I så kommer til DK og hun skal vænne sig til det.. men tryghed er nærhed, fysisk og tæt kontakt, beroligende ord, at du lytter, reagerer, er der for hende osv. og vise hende, at du er tilgængelig - men ikke brystet. Bryst og mor er to forskellige ting nu....

Der er rigtig mange faktorer som spiller ind hos jer og du kan desværre ikke ændre på hele situationen fra den ene dag til den anden. Det er for det første vigtigt, at du tager hensyn til dig selv og som sagt taler med lægen om, hvordan du egentlig har det, så du kan få den hjælp du måske har brug for her :) Derudover er det rigtig vigtigt, at du bevidst arbejder på at hjælpe din datter til en rytme jf. ovenstående dagsplan, fordi det vil hjælpe både hende, dig og den private dagplejer, når hun lige om lidt skal passes...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder