Brev:
Stoppe med natteamning og flaske om dagen
17. marts 2018
Alder:
11 mdr.
Stoppe med natteamning og flaske om dagen
Kære Helen
Tak for dine gode og anvendelig svar i denne brevkasse.
Jeg skriver til dig, fordi jeg har brug for hjælp til, hvordan jeg kan få min 11 måneder gammel datter til at stoppe med at amme om natten, om dagen og bruge flaske.
Jeg starter på arbejde den 9. april, og hun og skal indkøres i privat pasning den 1. april.
På nuværende tidspunkt er vi ved at slutte vores rundrejse på syv uger i Costa Rica og kommer hjem 21/3. Så jeg er klar over, at der skal ske mange forandringer på kort tid, og det er også derfor, at jeg skriver for at få lidt vejledning i, hvad der mon er klogest.
Jeg har givet hende bryst, når hun har bedt om det for at skabe tryghed på rejsen. Hun har efterspurgt brystet mere, end hun plejer både dag og nat, men virker til at trives og være glad. Jeg er ved at være udbrændt af mangel på søvn, for hun vågner 4-5 gange om natten for at få tryghed ved brystet. Faren kan på ingen måde trøste hende om natten. Hun bliver ved at græde, indtil jeg kommer med brystet. Personligt synes jeg også, at det er synd for hende og hendes nattesøvn, så jeg giver efter. En sut kan til tider tørste hende, men ellers er det delvist tryghedsdrikkeri og længerevarende drikkeri fra begge bryster.
Fordi vi er to, kan det lige hænge sammen, men jeg frygter, at det fortsætter, når jeg har hende alene, når vi kommer hjem. Jeg har haft lidt stresssymptomer med sammensnørrede hals og manglende evne til at sove midt om natten, så jeg vil mere, at jeg er klar på forandring, når vi kommer hjem, men der kommer omvendt også til at ske så mange ting for hende på kort tid, så jeg er ret meget i vildrede.
Hun er god til at spise om dagen, og jeg synes, at vi giver hende meget mad. Vi har prøvet at give hende aftengrød, men det blev kun til at par skefulde, fordi hun nok var for træt. Vi giver hende også flaske få gange i løbet af en dag, hvis vi synes, at hun ikke har spist så meget. Hun er god til at afvise flasken, hvis hun ikke gider den. Brystet siger hun dog sjældent nej tak til.
Derhjemme bliver hun lagt kl. 18:30 /19:00 med amning eller flaske. Forud for har vi spist kl halv seks/seks, og hun har fået et bad.
Derefter puttes hun ved mit bryst eller med en flaske, hvis det er faren og sang. Når hun er semi i søvn, går vi ud og siger godnat. Som regel tager hun selv over derfra.
Når jeg går i seng løfter jeg hende over i hendes seng. Vågner hun får hun bryst igen. Derefter løfter jeg hende et par gange yderligere op af senge op i vores og ned igen, når hun sover. Hun vågner ca. kl halv seks / seks.
Her på rejsen er det eneste, der har duet er at bære hende rundt i sele. Dog har det lykkedes et par gange på den gamle vis, hvis hun har vænnet sig til et sted, så jeg har forhåbning om, at det også bliver bedre, når vi kommer hjem.
Jeg ser frem til at få din hjælp :)!
Med venlig hilsen
En mor der ser frem til en nattesøvn.