Svar: Min søns søvn og trivsel - både hjemme og i dagplejen
22. februar 2018
Alder:
19 mdr.
Kære fortvivlede S
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres dreng har en reaktion på sin dagsplejestart, og det er faktisk helt normalt, at denne reaktion kommer forsinket. De første uger går det rigtig godt, alt er nyt og spændende, men pludselig går det op for jeres dreng, at det er hver dag og altid, og så kommer reaktionen... Det er dog rigtig dejligt, at han har været glad for sin dagpleje i starten og tryg ved at komme der, så er der jo noget godt at bygge på og som udgangspunkt må I derfor gå ud fra, at han synes, det er et rart sted at være...
Der er heller ingen tvivl om, at sygdom - astmatisk bronkitis, mellemørebetændelse og halsbetændelse har sat sine spor. Det er faldet sammen med, at han er startet i dagplejen, og det har naturligt gjort starten sværere for ham. Det vil naturligt være svært at sikre ham en fase og genkendelig hverdag, hvis perioden hvor han skal vænne sig til at være der hele tiden bliver afbrudt, samtidig med at hans overskud naturligt ikke har været særlig stort.
Det er naturligt også svært at skifte mellem hjem, vuggestue og dagpleje. De er tre meget forskellige verdener, og der er meget nyt, som han skal pludselig skal forholde sig til. Det kræver rigtig meget af ham.
I fortæller også, at I generelt har haft en del at se til og været igennem en lidt travl periode, og det mærker jeres dreng naturligt også, og det reagerer han også på. Og nogle gange betyder det også, at reaktionen så netop kommer, når der falder lidt mere ro over jer og over familien. Måske fordi I begynder at have lidt overskud til ham nu, så han har mulighed for at reagere - og det er så det han gør... :)
Og så er der heller ikke nogen tvivl om, at hans alder lige nu spiller ind. Rigtig mange børn har svært ved at sove - især i 18-20 måneders alderen. De har svært ved at falde i søvn, svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, koble fra og finde roen - og når de endelig sover, så sover de meget uroligt, vågner, græder, nogle gange skriger i søvne. Så søvnen er i denne alder ofte svær og ofte meget afbrudt....
Det vil være rigtig godt, hvis I kan bruge et par dage på at være sammen med ham i dagplejen. Så han ikke oplever, at I går fra ham, men i stedet tilbringer tid sammen med jer og finder ud af, at det er hyggeligt og rart at være der. I kan lege med ham og de andre børn, lade ham sidde lidt på skødet og studere de andre, hvad de laver osv. I kan spise sammen osv. og han kan på den måde spejle sig i jer og opleve, at I synes det er rigtig godt alt det som foregår. Hvis han mærker, at I er trygge ved stedet og ved det hele, så vil han naturligt også være mere tryg. I kan lade dagplejer skifte ham, hvor I står ved siden af, ligesom hun naturligt også sørger for, at han får lidt at spise osv. fuldstændig ligesom hun ville gøre i hverdagen, og I ikke var der - men hvor i både verbalt og nonverbalt bakker op om at det er helt okay, og at jeres dreng kan være fuldstændig tryg.
I behøver ikke være der hele dagen, men det vil være godt, hvis I har mulighed for at være sammen med ham i nogle timer, hvor I leger, er aktive, spiser sammen, så han netop kan spejle sig i jeres ro - og opleve, at det er hyggeligt og dejligt at være der, hvorefter I så tager ham med hjem, og han evt. kan sove middagslur i barnevognen på vej hjem efter en dejlig dag. På den måde får han lidt succesoplevelser at bygge videre på, og I holder fast i hans rytme.
Det kan være en god idé at tale med dagplejer om, hvorvidt I kan aflevere ham tidligere eller lidt senere - i forhold til hvornår de andre børn bliver afleveret om morgenen. Det er godt at aflevere ham på et tidspunkt, hvor hun har tid til at tage sig af ham, har tid til at vinke farvel til jer gennem vinduet, lige sidde lidt med ham, hjælpe ham videre med en leg osv. uden at de bliver forstyrret af de andre børn. Nogle gange kan det være bedre at han afleveres som en af de første og andre gange først, når de andre børn er afleveret, så prøv at finde ud af, hvilket tidspunkt der måske kan passe bedst.
Nogle gange kan det være en god idé at lade ham spise morgenmad i dagplejen, fordi han så har noget at tage sig til, når I kommer ind af døren - det hjælper ham med at finde ud af, hvad han skal gøre af sig selv. Så han kan sætte sig til bordet, få serveret morgenmad og I vinker så farvel og går.. det kan også være en måde at hjælpe ham videre med dagen på.
Det er super godt med dynen hjemmefra, ligesom han også meget gerne må have en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende. Den kan fungere som bindeled mellem hjem og dagplejens verden og så er det samtidig tryghed og en substitut for jer forældre. Det vil derfor være rigtig dejligt, hvis han har noget at putte sig og trøste sig med.
Og så er det rigtig vigtigt, at I forsøger at skabe en helt fast rytme med et fast stå op tidspunkt om morgenen og fast tidspunkt for middagslur, samt puttetid om aftenen. Jo mere fast rytme I kan have, jo mer indstiller hans indre ur sig på, at det er sovetid og jo mere parat vil han være til at sove, når I putter ham. Det betyder, at han skal op til samme tid hver morgen uanset om det er hverdag eller weekend og I skal nok regne med at han skal puttes til sin middagslur ca. 5-5.5 timer efter han er stået op. Det vil sige, at hvis han f.eks. står op kl 7, så skal han nok puttes kl 12-12.30...
I skal også se på, hvor meget han generelt sover... Han har måske brug for ca 13 timers søvn i døgnet, og det vil være rigtig fint, hvis han f.eks. kunne sove 11 timer om natten og ca 2 timer til middag. Det betyder, at hvis han står op kl 07, så skal han puttes kl 20 og så sove f.eks. fra 12-14.. Sover han længere middagslur, så vil hans nattesøvn være kortere og han skal så enten senere i seng eller starte dagen tidligere. Han skal naturligvis have den søvn, som han har behov for, men hele døgnet skal hænge sammen og det er vigtigt, at han føler sig parat, når han puttes.
Det er vigtigt at dagplejer ikke "kæmper med ham", men forsøger at skabe nogle rammer som gør ham tryg og rolig ved at sove. Måske skal hun putte de andre børn først, så hun har tid til at tage sig af jeres dreng og hjælpe ham lidt ekstra med lidt nærhed, tæt kontakt osv. Han kan på den måde spejle sig i de andre og se, at det er sovetid nu og dermed vide, hvad der skal ske. Nogle gange kan det også være en idé at putte ham først, så han starter med at sidde og kikke på at de andre børn bliver gjort klar til putning - men ikke behøver ligge ned. Og når de andre børn så er puttet, så kan dagplejer gå hen til ham, og har så tid til at hjælpe ham med at koble fra og finde roen - og igen hvor han har set på de andre, at nu er det tid til at sove.
Der er ingen tvivl om, at han har brug for sin middagslur, men han har svært ved at koble fra og finde roen, og det er naturligvis vigtigt at hjælpe ham med dette. Og her må dagplejer gøre det, som virker bedst og ud fra, hvilke muligheder hun har. Måske puttes børnene i samme værelse, måske sover de i krybber udenfor, eller han kan have sin barnevogn med. Måske kan hun putte ham på en madras eller i en rejseseng indenfor og lade ham finde roen der, måske i nærheden af hvor hun opholder sig, så han ikke føler sig alene. Det må man finde ud af, netop for at sikre ham den søvn, som han naturligt har behov for. Prøv derfor at tale med dagplejer om, hvilke løsninger der måske kan bruges i forhold til jeres dreng :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske