Min søns søvn og trivsel - både hjemme og i dagplejen

22. februar 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Min søns søvn og trivsel - både hjemme og i dagplejen

Hej Helen.

Vores søn har gået i vuggestue fra 1. maj 2017 til og med 31. december 2017.

Den 2. januar 2018 startede han i dagpleje, da vi ikke følte, at der var mulighed for nærvær nok i vuggestuen. Det gik super godt i starten, og han faldt hurtigt til og sov til middag, legede og spiste.

Vores søn har nu i nogen tid (1 måneds tid) ikke ville sove i dagplejen. Til tider skriger han, kaster med sutter og vil bare ikke sove.

Vores dagplejer fortæller, at alle de midler, der virker på andre børn, ikke virker på ham, herunder at have hans egne dyner med, og at det virker som om, at han gerne vil vinde kampen om ikke at sove.

Når vi afleverer ham, græder han rigtig meget og er meget ulykkelig.

Herhjemme kan han nogle dage være svær at lægge, men han sover oftest til middag mellem 2-3 timer.

Det skal siges, at han siden december 2017 og frem til i mandags har ligget i vores seng, fordi han konstant var syg med astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse og også halsbetændelse (lige inden jul), så vi prioriterede søvn og at kunne høre ham - efter sygdom blev det hyggeligt at have ham sovende hos os.

I mandags begyndte vi så at lade ham sove i egen seng på eget værelse, og det bliver bedre og bedre, om end han ikke er meget for at slippe os, ...

Annonce

... da han bliver ked. Vi sidder hos ham, indtil han falder i søvn.

Han græder også om morgenen, når enten min mand eller jeg går (vi skiftes til at aflevere).

Vores januar har haft mange afbræk med sygdom, min mand, der køre til Aalborg, lægebesøg, arrangement i dagplejen, begravelse, kobberbryllup, men sådan har det været siden slutningen af september 2017 - særligt i f.h.t sygdom, da enten en af os eller alle 3 har været syge.

I vuggestuen græd han sjældent, når vi gik, men de havde også længe problemer med at få ham til at sove, selvom han sov hjemme og hos hans bedsteforældre, men det lykkedes til sidst, inden vi flyttede ham.

Han har lige været til tandlæge i mandags, og der sagde tandplejeren, at der var tænder på vej igen - han har vel 14-15 tænder allerede nu.

Er det alderen, der gør det? Eller er han utryg?

Hvor længe skal vi give ham i dagplejen i f.h.t søvn, og at han bliver ked af det, når vi afleverer?

Vi tror ikke, at han kæmper for ikke at sove, selvom han er meget viljestærk, men vi tror, at det handler om noget andet - måske forsinket tilvænning, da vi tror, at han har reageret sent på overgangen fra vuggestue til dagpleje - eller noget andet, men vi ved det ikke rigtig.

Håber du kan hjælpe.

Kærlig hilsen
en fortvivlet S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!