Svar: Putningen er blevet et være cirkus pige 19 mdr
20. februar 2018
Alder:
19 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen :)
Der er ingen tvivl om, at der er flere ting som spiller ind hos jer, og jeg kan godt forstå, at du synes det er lidt hårdt... jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og give lidt forklaring på, hvorfor det er særlig svært hos jer, og hvad du kan gøre ved det.
For det første, så har jeres datter lige nu en lidt svær alder. Det sker udviklingsmæssigt rigtig meget med hende både motorisk og mentalt og rigtig mange forældre oplever faktisk 18-20 måneders alderen som særligt udfordrende, når det kommer til søvn. Det handler blandt andet om, at børn i denne alder begynder at få lidt farefornemmelse og finder ud af at verden ikke bare er sjov og ballade.. de oplever mere og mere modstand i løbet af dagen, det kan være andre børn, som tager legetøjet fra dem, eller hiver i hår, skubber eller bider. Det kan også være modstand fra jer forældre og andre voksne, som siger mere og mere "Nej!"...
Det er naturligt svært at slippe alle disse oplevelser og derfor svært at finde ro om aftenen. Det er svært at give slip på dagen og svært at overgive sig til søvnen, og når hun så endelig sover, så vil hun drømme rigtig meget, fordi hun på den måde bearbejder noget af alt det som hun har oplevet... og derfor vil hun så også sove meget uroligt om natten.
Samtidig er jeres datter motorisk også lidt udfordret. Det er helt okay og det kan sagtens hænge sammen med at hun har haft problemer med ørerne gennem længere tid. Hun er nu begyndt at kravle og kan rejses sig ved tingene - og det er super godt. Det vigtigste er, at I kan fornemme, at hun nu er igang, men det betyder naturligt, at hun lige nu godt kan være ekstra tryghedssøgende. I takt med at hun begynder at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, så vil hun naturligt have brug for at mærke, at I stadig er der for hende - og hun vil derfor lige nu godt kunne klynge sig ekstra til jer og have brug for jeres nærhed.
Og så gør øreproblemer aldrig noget godt for søvn. Så gentagende mellemørebetændelser, væske i ørerne, drænanlæggelse osv. - hun har lært, at det at sove ikke er forbundet med noget rart. Det gør ondt og hun har sandsynligvis oplevet flere gange, at når hun først er faldet i søvn, så bliver hun vækket af smertejag, og hun forstår det naturligt ikke. Det er bare ubehageligt og utrygt...
Det er rigtig fint, at du har sendt mig jeres dagsplan. For det ser faktisk ud som om, at du putter hende for tidligt... Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 19 måneder er 13-13.5 time i døgnet. Og du fortæller, at jeres datter vågner om morgenen mellem 7-7.30, sover 3-3.5 time til middag og det betyder, at hun hun har brug for ca 10 timers nattesøvn og da hun står op kl 07, så skal hun faktisk ikke puttes før kl 21, som faktisk er det tidspunkt, hvor hun ofte falder i søvn.
Hvis du bliver ved med at putte hende kl 19.30-20, så lærer hun, at putning består af et ritual, som varer 1-1.5 time og som består i at hun skal rejse sig, kaste med sutten, mor skal lægge hende ned igen og igen, mor prøver at gå, hun rejser sig, skal blive ked af det osv. osv. Og derfor skal du ikke putte hende, før du ved at hun med sikkerhed er parat til at sove - altså kl 21, så hun nu lærer at forbinde det at komme i seng med et ritual som varer ca 15 minutter og hvor hun begynder at føle sig træt i kroppen og parat til at sove, når hun puttes. Hun skal have en indre fornemmelse af, at det er dejligt at komme i seng og dejligt fordi hun er træt og har brug for at sove...
Når hun har lært det, så kan du stille og roligt arbejde på at rykke hendes puttetidspunkt frem. Så hun ikke puttes kl 21, men i stedet 20.45, så 20.30, 20.15, 20.00. Og samtidig med at hendes nattesøvn på den måde gradvist forlænges, så skulle hun gerne af sig selv begynde at afkorte middagsluren.. gør hun ikke det, så kan det være nødvendigt at vække hende af middagsluren, men det skal så være med samme små skridt, så hun får fjernet ca. 15 minutter af sin lur af gangen, så hun ikke længere sover 3.5 time, men sover 3 timer og 15 minutter, 3 timer, 2 timer og 45 minutter, 2.5 time... Men første skridt er altså at forlænge hendes nattesøvn og du skal her starte med at putte hende så sent, at du med sikkerhed ved, at hun vil kunne sove inden for ca. 15 minutter :)
Det tager rigtig lang tid at ændre på en rytme - du kan nemlig ikke rykke tiderne aften efter aften, men er nødt til at bibeholde samme puttetidspunkt flere aftener i træk, før du så kan putte hende lidt tidligere igen. Det betyder, at hun nok skal bruge 5-6 uger på at lære det, og det er under forudsætning af, at hun ikke bliver syg undervejs, at I ikke skal flytte eller at der sker andre store ændringer i jeres liv. Det kræver altså en del, men det kan godt lade sig gøre :)
Det er samtidig en forudsætning, at du holder fast i dagsrytmen. Det vil sige, at hun stadig skal op til samme tid om morgenen, og at hendes middagslur ikke skal forlænges yderligere... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske