Lære barn at sove selv

20. februar 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Lære barn at sove selv

Hej Helen

Min kæreste og jeg har sammen vores søn på snart 11 mdr. Han er født d.8/4 2017 - fem dage før termin.

Vi har altid haft et meget rutinefast aftenritual inden han skal puttes og han har generelt altid været nem at putte og sovet igennem, hvilket jo er dejligt.

Da han var mellem 1-5 mdr sov han hovedsagligt i en “Next2Me” seng og det gik rigtig fint. Da han var omkring 5-6 mdr kom han i en periode, hvor han var meget besværlig at få til at sove og var urolig om natten. Så derfor tog vi ham over imellem os, som resulterede i at der kom der mere ro på og jeg kunne nemmere hjælpe til om natten. Og der har han så ligget lige siden for det er jo så dejligt nemt... Eller noget. Det virker i hvert fald. :)

Vores aften ritual lyder således:
Omkring kl.19 bliver han skiftet og får natdragt på, børstet tænder osv. imens en melodi spiller på en spilledåse. Derefter får han en flaske MME inde i vores seng med mig (faren) liggende ved sin side i mørke, så bøvses han af og bliver lagt ned i sengen igen og får sutten og så falder han i søvn ret hurtigt næsten hver gang. Nogle dage er selvfølgelig bedre end andre. Men generelt er han nem at få til at sove på den måde. Nogle gange kræver det en sang eller mere.

Herefter sover han 10-12 timer med enkelte opvågninger hvor han 9/10 gange er nem at få til at sove videre. I få tilfælde kræver det en flaske midt på natten for at få ro på igen.
Det sidste stykke tid har han været meget urolig og vender og drejer sig meget og kan ...

Annonce

... ikke altid finde ro igen. Det er træls for os alle sammen.

Nu vil vi gerne have ham over i sin tremmeseng og på eget værelse da han også snart, d.3/4, begynder i vuggestue og så tror vi alles nattesøvn bliver bedre, når han først er kommet over i egen seng :) Det håber vi i hvert fald på!

Hans tremmeseng står i soveværelset og har stået der et par måneder.
Vi har prøvet 1 gang at putte ham der i, hvilket gik helt galt og vi droppede det igen. Er det mon helt no-go at lægge ham i den, efter han er faldet i søvn i vores seng? Altså flytte ham i søvne.

Vi vil gerne ændre hele aftenritualet da vores sundhedplejeske nævnte, at det kunne være en god idé, når han nu alligevel skulle sove i egen seng, selvom det er hårdt fra starten da vores søn jo så skal vende sig til noget nyt.

Spørgsmålet lyder således:

Ville det være bedst at starte bildt ud med at han kommer over i tremmesengen inde i soveværelset, så han stadig har os i nærheden eller skal vi tage den hårde kamp og rykke tremmesengen ind i hans værelse, så han både skal vende sig til st sove i egen seng samt alene..?

Kunne man droppe alt og begynde forfra så en aften kunne lyde sådan her:
Skiftes til samme melodi og i natdragt, flaske inde i stuen, bøvses af på vej ind i sove værelset/eget værelse også ligge ham i tremmesengen. Synge et par sange for ham, hvis det er nødvendigt? Og så håbe på at han falder til ro ved det.

Hvad er din tanke og har du nogle råd til den kommende kamp? :)

På forhånd tak for hjælpen :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder