Brev:
Lære barn at sove selv
20. februar 2018
Alder:
10 mdr.
Lære barn at sove selv
Hej Helen
Min kæreste og jeg har sammen vores søn på snart 11 mdr. Han er født d.8/4 2017 - fem dage før termin.
Vi har altid haft et meget rutinefast aftenritual inden han skal puttes og han har generelt altid været nem at putte og sovet igennem, hvilket jo er dejligt.
Da han var mellem 1-5 mdr sov han hovedsagligt i en “Next2Me” seng og det gik rigtig fint. Da han var omkring 5-6 mdr kom han i en periode, hvor han var meget besværlig at få til at sove og var urolig om natten. Så derfor tog vi ham over imellem os, som resulterede i at der kom der mere ro på og jeg kunne nemmere hjælpe til om natten. Og der har han så ligget lige siden for det er jo så dejligt nemt... Eller noget. Det virker i hvert fald. :)
Vores aften ritual lyder således:
Omkring kl.19 bliver han skiftet og får natdragt på, børstet tænder osv. imens en melodi spiller på en spilledåse. Derefter får han en flaske MME inde i vores seng med mig (faren) liggende ved sin side i mørke, så bøvses han af og bliver lagt ned i sengen igen og får sutten og så falder han i søvn ret hurtigt næsten hver gang. Nogle dage er selvfølgelig bedre end andre. Men generelt er han nem at få til at sove på den måde. Nogle gange kræver det en sang eller mere.
Herefter sover han 10-12 timer med enkelte opvågninger hvor han 9/10 gange er nem at få til at sove videre. I få tilfælde kræver det en flaske midt på natten for at få ro på igen.
Det sidste stykke tid har han været meget urolig og vender og drejer sig meget og kan ikke altid finde ro igen. Det er træls for os alle sammen.
Nu vil vi gerne have ham over i sin tremmeseng og på eget værelse da han også snart, d.3/4, begynder i vuggestue og så tror vi alles nattesøvn bliver bedre, når han først er kommet over i egen seng :) Det håber vi i hvert fald på!
Hans tremmeseng står i soveværelset og har stået der et par måneder.
Vi har prøvet 1 gang at putte ham der i, hvilket gik helt galt og vi droppede det igen. Er det mon helt no-go at lægge ham i den, efter han er faldet i søvn i vores seng? Altså flytte ham i søvne.
Vi vil gerne ændre hele aftenritualet da vores sundhedplejeske nævnte, at det kunne være en god idé, når han nu alligevel skulle sove i egen seng, selvom det er hårdt fra starten da vores søn jo så skal vende sig til noget nyt.
Spørgsmålet lyder således:
Ville det være bedst at starte bildt ud med at han kommer over i tremmesengen inde i soveværelset, så han stadig har os i nærheden eller skal vi tage den hårde kamp og rykke tremmesengen ind i hans værelse, så han både skal vende sig til st sove i egen seng samt alene..?
Kunne man droppe alt og begynde forfra så en aften kunne lyde sådan her:
Skiftes til samme melodi og i natdragt, flaske inde i stuen, bøvses af på vej ind i sove værelset/eget værelse også ligge ham i tremmesengen. Synge et par sange for ham, hvis det er nødvendigt? Og så håbe på at han falder til ro ved det.
Hvad er din tanke og har du nogle råd til den kommende kamp? :)
På forhånd tak for hjælpen :)