Svar: Måske snart i overgang væk fra middagslur

16. oktober 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor, der har hænderne fulde :)

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter - og den svære overgang det ofte er, når man skal skippe middagsluren. For det vil ofte være sådan, at hun nogle dage har brug for den og andre dage fint klarer at springe den over, og sådan er det nødt til at være.

Tegn på, at hun stadig har brug for sin lur:

- Hun protesterer mod at skulle sove, men bliver hun puttet, så falder hun alligevel i søvn og ender ofte med at sove en time eller mere.

- Hun vågner med højt humør om morgenen, men bliver mere og mere træt og mangler tydeligt mere og mere overskud, som dagen skrider frem.

- Hun vågner af sig selv om morgenen, men virker træt og småsur.

- Hun virker næsten hyperaktiv og har meget svært ved at finde fysisk ro sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig og svært ved at sidde stille.

- Hun falder ofte i søvn, hvis I kører i bil eller ser fjernsyn.

- Hun sover dårligere om natten, hvis middagsluren springes over.

Tegn på at middagsluren kan undværes:

- Hun prostesterer mod at sove og falder ikke i søvn, selvom hun puttes i et mørkt, køligt rum.

- Hun er i godt humør fra morgenstunden og holder humør og energiniveau højt hele dagen igennem og bliver først pylret lige inden sengetid.

- Hun klarer skift i hverdagen - gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og mangle overskud.

- Hun er opmærksom hele dagen igennem og vil rigtig gerne lære og bruge sig selv både motorisk og mentalt uden at mangle energi.

- Hun puttes let om aftenen og sover godt om natten.

- Hun sover middagslur én dag og er derefter ikke til at drive i seng om aftenen og vågner også tidligt om morgenen.

- Hun vågner af sig selv om morgenen og er tydeligt veludhvilet og parat til at starte dagen.

Som jeg læser dit brev og beskrivelsen af jeres datter, så ligger hun lidt imellem dette, og derfor er du lige nu nødt til at være lidt fleksibel. Nogle dage vil hun klare sig fint uden middagslur, andre dage har hun stadig behov for den... Det er helt okay, der er tale om en overgangsperiode :)

Det kan godt spille ind, at I lader hendes opvågning om morgenen være fleksibel. Eller sagt på en anden måde, hvis hun har et fast stå op tidspunkt uanset om det er hverdag eller weekend, så vil det være lettere at finde det rette puttetidspunkt for middagsluren og dermed finde det tidspunkt, hvor hun måske vil være parat til at sove og dermed acceptere middagsluren bedre.

Hvis du skønner, at hun de fleste dage stadig har brug for en middasglur, så kan man derfor godt overveje at vække hende om morgenen, f.eks. kl 06-06.30, så hvis hun ikke er vågnet af sig selv der, så vækker I hende. Dette fordi hun så måske vil føle sig mere parat til en fast middagslur f.eks. kl 12.30-13...

Modsat kan man også sige, at hvis hun ved at få lov til at vågne af sig selv om morgenen og ofte så først starter dagen kl 07, og det så betyder, at ...

Annonce

... hun har lagt mere overskud i løbet af dagen og derfor klarer at springe middagsluren over, så kan det også være den model, som I vælger at følge...

Det kan være en rigtig god idé at give hende muligheden for et middagshvil. Hvis og når hun selv sætter ord på, og siger, at hun ikke vil sove, hun vil hellere lege osv. så kan det være godt at tale med hende om, at hun ikke behøver sove, men at hun skal hvile sig. Det betyder at hun skal ligge stille på madrassen, lytte til den historie, som I sætter jer og læser højt for hende osv. så I giver hende muligheden for at slappe af og koble fra - og netop så måske falder i søvn, hvis hun har behov for det. Men sover hun ikke, så må det være sådan og så må hun gerne stå op og lege, når hun ikke kan hvile mere (f.eks. efter 30 minutters hvileperiode). Så har hun fået muligheden :)

Den største effekt af en hvileperiode får man ofte, hvis det kan være en fast rutine både i vuggestuen og derhjemme. Jo mere genkendelighed jo bedre :) Hjemme må I prøve at vurdere, om hendes hvilested skal være i sengen eller måske på sofaen, på en madras på gulvet eller lignende. Det kan sagtens være, at hun vil have glæde af, at det ikke foregår i sengen, fordi hun forbinder dette med søvn, så en hvileperiode på en madras i stuen vil måske fungere bedre.

Undgå legetøj, iPad, tændt tv og lignende, som appellerer til aktivitet og vågenhed. Brug i stedet lidt klassisk musik eller meditationsmusik. Du kan også købe og downloade musik specielt til børn, der skal hjælpes til at slappe af eller sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En hvilesnack kan være en rigtig god idé. Det kan være en banan, en lille skål blandet frugt, måske en råkostsalat eller en grovbolle med smør og ost. Et fast hvileritual kan være godt og hjælpe til med at forberede jeres datter på at legetiden slutter og hvileperioden skal til at begynde.

Du må også gerne indføre et ritual, hvor du masserer hende, kærtegner hende, følger hendes krop fra hårtot til tåspids. Sætter ord på hver kropsdel og hjælper hende med at slappe helt af i kroppen.

At læse en historie er som sagt en god idé. Men det kan også være små hjemmedigtede historier, hvor hun måske selv er hovedperson... "der var en gang en pige, som boede sammen med sin mor, far, sin lillesøster..." osv. Hun vil sandsynligvis elske at høre en historie, der handler om hende selv:)

Det kan være en god idé, hvis du på forhånd kan fortælle hende, hvornår hviletiden stopper. Det er ekstra frustrerende for hende, hvis hun ikke ved, hvor længe hun skal ligge og slappe af. Du kan f.eks. fortælle hende, at hun skal hvile indtil historien er læst færdig (hvis du vælger at lade hende ligge og lytte til en lydbog) eller musikken stopper med at spille - du kan måske tilpasse tiden, hvor musikken f.eks. stopper efter 1 time. Du kan også sætte et ur til at ringe - vælg en blid ringetone, hvis hun nu alligevel ender med at falde i søvn... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39