Svar: Fælles putning
27. april 2017
Alder:
8 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og dejligt at høre, at det er gået så fint med at skære ned i flasken om natten :)
Det er en god idé at lade børnene sove sammen, og det er rigtig godt, at storesøster er med på idéen - faktisk vil mange børn omkring 4 års alderen gå meget op i retfærdighed og det virker på en eller anden måde retfærdigt at når mor og far sover sammen, så sover børnene sammen... så hendes lyst til at sove sammen med lillebror vil sandsynligvis hænge ved :)
I kan sagtens flytte ham på hendes værelse, når han bliver 9 måneder. Her vil hans putteritual skulle være det samme som nu - bad, nattøj, sovepose, flaske og derefter sove. Han kan stadig få flasken i jeres favn eller I kan give ham flasken imens han ligger i tremmesengen, så han lærer at sove i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover - det kan I faktisk godt indføre allerede nu. Det vil være fint at I forsøger at vænne ham til, at han ikke behøver sove i jeres arme :) Når han har lært at sove i egen seng, så vil det være betydeligt lettere at flytte ham på værelset - ritualet vil være præcis som det plejer, eneste forskel vil være, at hans seng står et andet sted.
Måske vil I kunne give ham flasken på værelset imens I fortæller historie, så jeres datter på den måde stadig får sin godnathistorie. Hun vil sandsynligvis elske at høre en historie om hende selv og det kan være en måde at hjælpe hende til ro på - samtidig med at lillebror lærer at ligge og lytte til jeres stemme og på den måde falder naturligt til ro. Han er for lille til at have glæde af en godnathistorie, men kan sagtens have glæde af at lytte til jeres stemme og småsnakken med storesøster.
I kan også allerede nu vænne hende til at hun ikke behøver holde jer i hånden, når hun skal sove. Hun skal naturligvis puttes trygt og godt i sin seng og forbinde putningen med noget dejligt og en hyggestund, som hun kan se frem til - men hvis I sætter jer og læser for hende, som det lyder som om, at I jo allerede gør, så prøv at bede hende slippe jeres hånd, hver gang I skal skifte side. Så hun gradvist lærer, at det er helt okay at give slip, det er faktisk nødvendigt, at hun slipper jer, for at I kan bladre i bogen og læse videre. Og på den måde kan hun lærer at sove uden denne nødvendighed.
Det kan også være, at lillebror skal hjælpes til at sove først og imens kan storesøster ligge og kikke i en bog, lege lidt med sin bamse osv. Og når lillebror så har overgivet sig til søvnen, så kan I give hende den kontakt og nærhed, som hun har behov for. De kan puttes til samme tid, men han vil nok falde i søvn før hende, og det vil være helt okay.
I skal være forberedt på at netop i 8-10 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt meget med lillebror og han kan have meget urolige nætter i denne periode. hvis han samtidig starter i vuggestue, kan det naturligt gøre, at nætterne bliver endnu mere urolige for ham både motorisk og mentalt... Det kræver lidt tilvænning at få børnene vænnet til hinandens lyde om natten, men ofte vil I, når I så er inde og hjælpe lillebror med at sove videre, hjælpe ham med stillingsskift, putte dynen på ham, som han har sparket af osv. samtidig berolige storesøster "det er bare lillebror, jeg er her, sov du bare videre", så hun registrerer, at I tager jer af det og er rolig ved det. og ofte vil hun så ret hurtigt lære at komme videre i søvnen om natten, selvom han er urolig og kræver jeres kontakt.
Så en gradvis plan kunne se således ud:
- Lære lillebror at falde i søvn i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor han sover og ikke længere falde i søvn i jeres favn... Evt. bruge flasken i sengen, for at vænne ham til at sove der.
- Give storesøster den nye seng og vænne hende til at ligge og lytte til at I læser og gradvist slippe jeres hænder, så hun ikke behøver jer helt så tæt på for at kunne sove.
- Flytte lillebrors seng til storesøsters værelse. Bibeholde jeres putteritualer for dem begge to, så eneste forskel er at lillebrors seng nu står et andet sted.
- Hjælpe lillebror igennem den urolige periode ved at være der - og samtidig berolige storesøster fordi I netop er der, tager jer af det, så hun trygt kan sove videre og gradvist vænner sig til lillebrors natlige lyde.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det projekt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske