Brev:
Fælles putning
27. april 2017
Alder:
8 mdr.
Fælles putning
Kære Helen
Endnu engang mange tak for rigtig gode svar på alle vores spørgsmål.
Denne gang handler det om, hvordan vi rent praktisk får puttet begge børn på samme værelse.
Det lykkedes (på helt udramatisk vis) at få afskaffet lillebrors natflaske (den han normalt fik kl 3/4 om natten). Så nu får han flasker kl 20, 23/24 og igen kl 13/13.30. Så vi begynder, at forberede os på hvordan vi lærer børnene at sove sammen.
Storesøster (der fylder fire år til sommer) er helt med på ideen. I hvert fald i teorien.
Vi er lidt spændte på, hvordan hun reagerer, når det ikke længere kun er snak.
Hun blev lidt ked af det, da hun så lillebrors "store" seng (en alm tremmeseng) og sagde, at hun også ville have sådan en stor seng (hendes er en alm lav juniorseng med sengehest).
Derfor har vi købt en såkaldt halvhøj juniorseng til hende med forhæng under, så hun også har en høj seng (endda med hule under). Dette også lidt i håbet om, at hun lettere køber ind på det nye setup - for det er jo sådan, at vi lige nu skiftes til at sove med hvert barn. Én af os sover med lillebror i dobbeltsengen og én på en madras ved siden af storesøster på hendes værelse.
Men tanken er at begge børn skal sove i deres egne senge i børneværelset. Dog lige ved siden af hinanden, så de kan høre og se hinanden. Så storesøster får sin nye seng, når lillebror flytter ind til hende. På den måde bliver den også en markering af, at hun er den store med en flot storesøster-seng, som sover med lillebror i stedet for far eller mor.
Vi vil selvfølgelig tale med hende om, at hun altid kan kalde på os, hvis der er noget. Og så vil vi have en klap-sammen-madras liggende derinde, som vi kan hive frem, hvis det kokser, og vi får brug for at være derinde alligevel.
Storesøsters putteritual er; tisse, nattøj, tandbørste og så lidt leg / snak og en bog (med mor eller far).
Lillebrors putteritual er; vaskeklud eller bad, nattøj, nusse/hygge på pusleplads, kommer i sovepose på soveværelset og derefter flaske og godnat (med mor eller far). Men han falder normalt i søvn i vores arm og derefter lagt.
Så mine spørgsmål lyder - har du en ide til, hvordan vi rent praktisk bærer os ad? Skal vi prøve at finde en kombination og dermed et nyt fælles putteritual?
Og hvordan vænner vi begge børn til at falde i søvn "uden" os? Sådan rent fysisk.
Altså vi (en af os) vil fortsat gerne være på værelset hos dem, til de sover. Men storesøster er vant til at blive holdt i hånden (så falder hun i søvn på max 5 min), og lillebror er vant til at falde i søvn i armen (også i løbet af et par minutter).
Hvordan tænker du, at vi rent praktisk griber det an?
Vi er lidt nervøse for gråd og protester. Mok mest fra den store. Den lille vil formentlig hurtigt kunne vænne sig til det nye, men der vil jo være en overgangsperiode (med op / ned-metoden), som jo vil forstyrre storesøster.
Til info regner vi med at flytte lillebror ind til storesøster, når han er cirka 9 måneder (midt maj). På den måde når vi forhåbentlig at få en god rutine frem til sommerferien i juli, hvor vi skal være afsted hjemmefra to uger, og her skal alle sove sammen. Og efter ferien er vi begge tilbage fra barsel, og lillebror begynder i vuggestue, så her vil vi helst ikke indføre en masse nyt.
Vi glæder os meget til at høre dine tanker.
På forhånd tak.
Bedste hilsner
L