Fælles putning

27. april 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Fælles putning

Kære Helen

Endnu engang mange tak for rigtig gode svar på alle vores spørgsmål.

Denne gang handler det om, hvordan vi rent praktisk får puttet begge børn på samme værelse.

Det lykkedes (på helt udramatisk vis) at få afskaffet lillebrors natflaske (den han normalt fik kl 3/4 om natten). Så nu får han flasker kl 20, 23/24 og igen kl 13/13.30. Så vi begynder, at forberede os på hvordan vi lærer børnene at sove sammen.

Storesøster (der fylder fire år til sommer) er helt med på ideen. I hvert fald i teorien.
Vi er lidt spændte på, hvordan hun reagerer, når det ikke længere kun er snak.

Hun blev lidt ked af det, da hun så lillebrors "store" seng (en alm tremmeseng) og sagde, at hun også ville have sådan en stor seng (hendes er en alm lav juniorseng med sengehest).
Derfor har vi købt en såkaldt halvhøj juniorseng til hende med forhæng under, så hun også har en høj seng (endda med hule under). Dette også lidt i håbet om, at hun lettere køber ind på det nye setup - for det er jo sådan, at vi lige nu skiftes til at sove med hvert barn. Én af os sover med lillebror i dobbeltsengen og én på en madras ved siden af storesøster på hendes værelse.

Men tanken er at begge børn skal sove i deres egne senge i børneværelset. Dog lige ved siden af hinanden, så de kan høre og se hinanden. Så storesøster får sin nye seng, når lillebror flytter ind til hende. På den måde bliver den også en markering af, at hun er den store med en flot storesøster-seng, som sover med lillebror i stedet for far eller mor.

Vi vil selvfølgelig tale med hende om, at hun altid kan kalde på os, hvis der er noget. Og så vil vi have en klap-sammen-madras liggende derinde, som ...

Annonce

... vi kan hive frem, hvis det kokser, og vi får brug for at være derinde alligevel.

Storesøsters putteritual er; tisse, nattøj, tandbørste og så lidt leg / snak og en bog (med mor eller far).
Lillebrors putteritual er; vaskeklud eller bad, nattøj, nusse/hygge på pusleplads, kommer i sovepose på soveværelset og derefter flaske og godnat (med mor eller far). Men han falder normalt i søvn i vores arm og derefter lagt.

Så mine spørgsmål lyder - har du en ide til, hvordan vi rent praktisk bærer os ad? Skal vi prøve at finde en kombination og dermed et nyt fælles putteritual?
Og hvordan vænner vi begge børn til at falde i søvn "uden" os? Sådan rent fysisk.

Altså vi (en af os) vil fortsat gerne være på værelset hos dem, til de sover. Men storesøster er vant til at blive holdt i hånden (så falder hun i søvn på max 5 min), og lillebror er vant til at falde i søvn i armen (også i løbet af et par minutter).

Hvordan tænker du, at vi rent praktisk griber det an?
Vi er lidt nervøse for gråd og protester. Mok mest fra den store. Den lille vil formentlig hurtigt kunne vænne sig til det nye, men der vil jo være en overgangsperiode (med op / ned-metoden), som jo vil forstyrre storesøster.

Til info regner vi med at flytte lillebror ind til storesøster, når han er cirka 9 måneder (midt maj). På den måde når vi forhåbentlig at få en god rutine frem til sommerferien i juli, hvor vi skal være afsted hjemmefra to uger, og her skal alle sove sammen. Og efter ferien er vi begge tilbage fra barsel, og lillebror begynder i vuggestue, så her vil vi helst ikke indføre en masse nyt.

Vi glæder os meget til at høre dine tanker.

På forhånd tak.

Bedste hilsner
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte