Svar: Amning og søvn om natten
22. november 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Madsen
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :) Og dejligt at høre, at I har min bog om børn og søvn og er glade for den, tak!
Det lyder ikke umiddelbart som om at jeres dreng har brug for mælk midt nat. Han spiser godt af skemaden og drikker vand af kop - og derudover ammer du 6 gange i døgnet. Du skal naturligvis være opmærksom på at skemaden ikke fylder så meget, at det påvirker hans indtag af mælk, så han ikke drikker nok - og derfor søger mælken ekstra om natten. Det kan således være bedre, at han spiser 1 dl. grød og mos af gangen og derefter ammes, end at han spiser 1.5 dl. og så afviser brystet eller ammer for kortvarigt og derved får for lidt… Men det lyder faktisk ikke til at være tilfældet hos jer. Du fortæller, at du har godt med mælk. Du har let ved at malke ud og han lyder tilfreds ved brystet - og samtidig virker han ikke voldsomt brystsøgende om natten. Ofte har han om natten diet kortvarigt.
Det er vigtigt at jeres dreng ikke er vågen i flere timer og ked af det om natten. Hvis han er for ked af det, så er du nødt til at amme ham, for at få ro på. Det er vigtigt, at han ikke pludselig lærer, at han netop skal vågne og græde om natten, men at I holder fast i at han trygt og roligt kan sove, som han plejer. Og nogle gange må du derfor vælge at amme ham lidt mere, men stille og roligt skal du så forsøge at trække brystet til dig og afkorte amningen mere og mere, så han lærer at sove uden at behøve brystet om natten. Du kan tage ham over til dig, amme ham og så forsøger du så at lirke brystet ud af munden på ham, samtidig med at du sætter noget andet i stedet. Du kan kærtegne ham, holde hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, og på den måde vil din måde at berolige ham på stille og roligt tage over i takt med at brystet kan undværes. Måske vi han søge efter brystet igen og så får han det, men du bliver ved med at trække brystet til dig, så han ikke fyldes med mælk og lærer at sove uden at behøve brystet i munden.
Hvis han ikke virker brystsøgende og far fornemmer, at han godt vil kunne trøste ham og berolige ham ved f.eks. at give ham lidt vand, så er det en rigtig god idé at gøre dette. Jeres dreng kan godt være lidt tørstig uden at han behøver større mængder og vand er den bedste tørstslukker og det er en måde, hvorpå far kan hjælpe ham. Det kan godt være en fordel, at du ikke er i soveværelset, fordi far nok bedre kan berolige ham, når du ikke er der - så lige nu vil det være fint at du flytter ud af soveværelset igen. Nogle gange giver det dog også ro, at det er mor der er der - I må derfor prøve at vurdere, hvad der vil virke bedst hos jer - desværre ingen faste regler her:)
Da det ofte er mellem kl 01-02 han vågner, så kan det kan være en god idé, hvis du kan forsøge at amme ham rigtig godt sen aften, så du sikrer dig at han er fyldt ekstra godt op der. Du kan evt. amme ham, skifte ham og amme ham igen og du kan også forsøge om du kan få ham til at spise fra både venstre og højre bryst. Hvis han er fyldt ekstra godt op sen aften, så er det muligt, at han vil kunne sove lidt længere før han så vågner og melder sig om natten.
Så hvad I skal gøre lige nu afhænger derfor af, hvad du fornemmer han har behov for - virker han brystsøgende, så må du amme ham, gøre ham rolig og sikre, at han ikke er for ked af det om natten. Men virker han mere tørstig, så er det fint at lade far tage over og tilbyde ham vand om natten - og naturligvis putte med ham, lægge hånden på ham, lade ham mærke at far er der, passer på ham osv.
Sørg for at holde fast i dagsplanen - det er en fin plan, som sikrer ham både mad, mælk og søvn nok :) Selvom børn naturligt sover, når de er trætte og skal have lov til at sove, så er det vigtigt, at jeres dreng ikke begynder at sove mere om dagen og mindre om natten. Det vil være rigtig godt, at I hjælper ham med at bibeholde den rytme, han har. Så selvom han har været vågen i et par timer om natten og måske derfor f.eks. vil sove ekstra længe om morgenen, så er det en god idé at I vækker ham og lader dagen starte, så han stadig får morgengrød ca kl 8. Hele dagens rytme vil naturligt spille ind på nattens forløb og da rytmen om dagen er rigtig fin, må I gerne holde fast i den. Det betyder også, at han ikke skal begynde at sove ekstra lange lure om dagen - det er fint at holde fast i sovetider fra 9-11 og 14-15/16.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske