Amning og søvn om natten

22. november 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Amning og søvn om natten

Kære Helen

Tak for dit svar omkring vores søns grovmotoriske udvikling. De mere balanceudviklende tumlelege lavede vi, da han var helt lille, men efterhånden som kiloen kom på og armene blev trætte, gik de lidt i glemmebogen. Vi er nu begyndt at snurre og hænge på hovedet igen og har det rigtig sjovt med det og det har været rart at få det mentale fokus flyttet fra mavelejet, der efterhånden var mere en sur pligt end en leg – og det er faktisk som om, han synes det er sjovere at ligge på maven, efter en vildt snurretur.

Jeg har et andet spørgsmål, der drejer sig om amning og søvn om natten. Vi har helt siden vores søn var lille, brugt din bog omkring børn og søvn og været rigtig glade for den. I det store hele sover han godt. Da han var under 4 mdr. sov han 8 timer i streg uden mad om natten, men ganske efter bogen, skete der noget med hans søvn ved de 4 mdr. og han begyndte at have flere opvågninger både om dagen og om natten. Nu er han 6 mdr. og der er kommet godt styr på dagslurene igen og han sover typisk 2 lure om dagen (fra kl. 9-11 og fra kl. 14-15/16). Vi putter ham til nat kl. 20 og han står op kl. 07. I en lang periode vågnede han kl. 05, men han har efterhånden lært at sove videre fra 05-07 – dog med amningen til hjælp her. Da han blev 6 mdr. besluttede vi at droppe amningen midt nat og har nu kørt en uge uden denne – og er lidt i tvivl om vi skal blive ved uden denne, da han nu har en lang vågenperiode om natten nu – i nat fra 01-04…

Han har siden han var 4 mdr. fået grød/mos og taget vældig godt imod det. Blev før dette ammet fuldt. I starten holdt vi lidt igen med fast føde, men efter han er blevet 6 mdr. siger han selv stop når han er mæt. Han får 3 måltider dagligt samt lidt frugtmos (1/2 dl.) om eftermiddagen. Om morgenen (kl. 8) får han grød med frugtmos (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød), til aften (kl. 18) får han forskellige slags grøntsagsmos med en lille kødbolle el. noget fisk i eller evt. lidt af vores mad, hvis vi får noget, der er egnet til ham og til frokost (kl. 12) får han oftest et måltid lign. aftensmaden, men ind i mellem kan han også få øllebrød el. flerkornsgrød.

Han spiser typisk 1-1½ dl. og drikker vand af kop. Jeg ammer ham derudover 6 gange dagligt. Ikke på faste klokkeslæt, men han melder sig rimelig fast kl. 9, 13, 17, 19, 23 og 05. Før vi droppede natamningen ammede jeg ham også kl. 01-02, men det var ikke altid han ville have mælk her og vi blev ofte begge forvirrede og irriterede, når jeg lidt i søvne lagde ham til og han ikke ville spise. Han vågnede så helt op og synes nok, det var lidt underligt, at han fik proppet et bryst i munden og var efterfølgende svær at få i søvn igen. Mit indtryk er, at han får en del mælk ved mig og når han en sjælden gang i mellem springer en amning over, fx fordi far giver en flaske, malker jeg uden problemer 100-150 ml. ud med hånden uden at føle brystet er helt så tømt som når han har spist. Også derfor tænkte vi, at han godt kunne undvære amningen midt nat. Han vejer nu ca. 9 kg. og har fulgt den samme kurve siden 5 ugers US.

Han er nem at putte. Han har altid været en effektiv ...

Annonce

... spiser (max 10 min) og er stort set aldrig, heller ikke da han var lille, faldet i søvn ved brystet. Om dagen puttes han i voksipose i barnevognen på altanen. Vi giver ham sutten, synger en lille sang for ham, siger godnat og går, hvorefter han 9 ud af 10 gange falder i søvn af sig selv uden brok. Da han var mindre vuggede vi vognen, men det har, de sidste 2 mdr., ikke været nødvendigt. Om natten sover han i tremmeseng, koblet på vores seng, og putteritualet er stort set det samme, han ligger dog lidt mere uroligt i indsovningen, men lægges vågen i sengen og finder selv roen i løbet af 5-10 min. Vi skiftes til at putte til nat, hvorfor det også var en fordel for min kæreste, at vi fik skilt amningen og putningen. Således ammer jeg ham ikke i soveværelset.

Han har en del små opvågninger om natten, som han ikke har om dagen, og har altid haft det. Han vågner ofte ikke helt op, men ligger og mosler rundt og klynker lidt. Vi har prøvet at lade ham ligge selv, men så vågner han helt op og pludre og smiler og er så noget svær at få i seng igen. Han græder stort set aldrig når han vågner. Oftest har han i opvågningerne blot brug for en hånd på maven og hjælp til at komme om på siden og ind i mellem vil han gerne have sutten, men han lader også til at kunne finde roen uden denne. Efter denne lange smøre kommer så problemet.

Den opvågning han har kl. 01-02, hvor han før plejede at blive ammet, er ret svært for ham, at komme videre fra. Vi har været i gang uden natamningen i en uge og de første 3 dage var opvågningen kl. 01 kun ca. 30 min. Far tog ham ned i sengen ved siden af sig, når han begyndte at mosle rundt og han faldt i søvn her ret hurtigt. Jeg sov i et andet rum. Vi tænkte, at det var fint. Tænkte, at han savnede nærheden midt nat og ikke maden, og at vi efterfølgende, når han var ”afvænnet” fra amningen, måtte prøve at få ham tilbage til egen seng. Også fordi vi påtænker, at han skal på eget værelse omkring 1. dec.

Jeg er nu rykket tilbage i soveværelset. Det er stadig far der ligger ved siden af ham og tager ham om natten, men de sidste 3 nætter er opvågningen blevet længere og længere, først 1 time, så 2 timer og i nat 3 timer. I nat var han også ked af det – det har han slet ikke været de andre nætter – og jeg endte med at amme ham kl. 04 i stedet for kl. 05 – han fik stadig morgenmad kl. 8 som vanligt. Nu er vi derfor blevet i tvivl, om han alligevel ikke kan undvære amningen midt nat eller om vi skal gøre noget andet. Skal vi tilbyde ham lidt vand? Skal jeg rykke ud af soveværelset igen? Eller skal jeg acceptere, at han ikke var klar til at undvære amningen og begynde at amme ham midt nat igen? Og i så fald, hvornår kan vi prøve igen?

Vi er ret gode til at aflaste hinanden, så vi kan fint få sovet og fungerer, selvom vi er vågnet nogle timer om natten – det vi er nervøse for, er mere at vores søn får ødelagt sin rytme ved at være vågen om natten i flere timer. Jeg må dog indrømme, at jeg er ret indstillet på, ikke at skulle amme midt nat, men hvis det slet og ret er min søns behov må jeg vel accepterer det… Håber du har et godt råd.

Med velig hilsen
Madsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige