Svar: Slut med aftenflasken
20. oktober 2014
Alder:
15 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Det lyder som en rigtig god idé, at I nu vil vænne jeres datter væk fra aftenflasken. Hun har en god alder til det, og I lyder motiverede for det:)
Det vil være en god idé at introducere en puttebamse, putteklud eller andet, som hun lige nu skal have samtidig med sin flaske. Det vil derudover være en god idé at indføre lidt godnatlæsning sammen med jeres godnatsang. Det handler om, at hun skal have noget andet end sin flaske. Når flasken fjernes og hun skal lære at sove uden at være i jeres favn, men netop ved at ligge i sin seng, så skal hun stadig føle sig helt tryg.
Puttebamsen og kluden erstatter jer. Den bliver på sigt en substitut for jer og hun vil kunne putte sig med den, trøste sig, nulre sin næse osv. med den. Hun kan selv styre dette, uden at I behøver være der, og stille og roligt bliver det således lettere for hende at sove, uden at I behøver være hos hende.
Så skal mængden af mælk skrues ned, så hun får mindre og mindre mælk i sin flaske og til sidst kan få lidt mælk af en kop og til sidst måske få lidt vand eller helt undvære, fordi mælken gives sammen med godnatgrøden i køkkenet.
I første omgang kan hun godt sidde hos jer, putte med sin klud, få sin flaske og få læst lidt historie der, men stille og roligt skal hun puttes i seng og godnatlæsningen, puttebamsen, kluden osv. følger med derover. Det er altså rigtig fint, at I bibeholder det ritual, som I lige nu har - hvor hun ligger og putter lidt på armen, lægges i seng og I synger til hun sover. I kan læse lidt, vise billeder, flytte hende over i seng, evt. læse lidt videre og synge for hende og så falder hun som nu i søvn.
Det vil være rigtig godt, at bibeholde godnatgrøden og en kop lun mælk i køkkenet, så I sikrer jer, at hun ikke går sulten i seng. Mælken kan en overgang lunes lidt, så det minder om flaskemælken hun plejer at få, samtidig med at mængden af flaskemælk trappes ud og til sidst helt udgår.
Det er altså et spørgsmål om at lave glidende overgange, så hun er helt tryg ved de ting, der sker og følger naturligt med. Det er altså ikke et spørgsmål om at fjerne flasken fra den ene dag til den anden, hvor hun så bliver ked af det, savner den og begynder at forbinde det at skulle i seng, med noget som ikke er rart, men i stedet at I giver hende noget andet, noget ligeså godt og og tryghedsgivende. Noget hun kan puttes med fremover, også når hun bliver 2 og 3 år:) Og hvor hun så på et tidspunkt, kan lære at sove, uden at I behøver sidde der til hun falder i søvn. Det er ikke lige nu - det kan i arbejde på, når hun f.eks. bliver omkring 17-18 måneder...
Når det er sagt, så er det dog helt naturligt, at hun har brug for at se jer, brug for at vide, at I er der, når hun skal sove. Og mange børn vil elske netop det tidspunkt om aftenen, hvor vi sætter os på sengekanten, læser, taler lidt om dagen osv. Og ofte er det netop her, de store børn fortæller os, hvis der er noget de er kede af, noget som giver ondt i maven…:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske