Svar: Laver i bleen om natten - 3 år, 4 mdr.

31. marts 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pernille

Tak for dit brev og velkommen til :)

Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det som om at jeres dreng har fuld kontrol over både afføring og vandladning. Han bruger ikke ble om dagen og tisser her fint på toilettet, og om aftenen har han afføring, når han har fået sin ble på. Hvis I venter med at give ham ble på, til I selv går i seng, så holder han sig og når han så senere får bleen på, så laver han i den der. Og det siger mig at han godt kan styre det.

I har prøvet nogle rigtig gode ting - forsøge at få ham til at lave på toilettet inden han puttes. Det skal I naturligvis gøre og når han her tisser, så vil det være en rigtig god idé at I beder ham om at prutte. De fleste børn synes det med prutter er rigtig sjovt og hvis I kan få ham til at presse en prut ud, så vil der måske komme lidt afføring med og han vil finde ud af, at det ikke er så slemt. Det kan også være at der kan komme lidt afføring på toiletpapiret, når I tørrer ham, og som I kan vise ham og på den måde igen få vist ham at det ikke er farligt.

Det er også fint at I har forsøgt med belønning. Det at få en belønning for at lave på toilettet kan nogle gange være det sidste lille skub til at turde. Det har netop ofte bedst effekt, når han egentlig er renlig og godt kan kontrollere det - men har en mere psykisk blokering som gør at han ikke rigtig tør. I skriver ikke, hvad I har forsøgt med og måske er man i jeres tilfælde nødt til at gå lidt upædagogisk til værk, så han f.eks. får en enkelt vingummi bamse eller en chokoladeknap - hvis der kommer afføring. Netop fordi her falder belønningen med det samme. Hvor et stykke papir hvor I samler stjerner og det udløser en større gave, nok ikke vil have samme effekt for ham.

Jeg tænker dog, at det ikke er det at lave i sengen eller tidspunktet som er problemet, men snarere at han føler sig tryg ved at lave i bleen og det er denne afhængighed som han stille og roligt skal væk fra. Og derfor vil jeg faktisk foreslå jer, at I giver ham en ble på og her så kræver at han ikke laver i sin seng, men laver i bleen på badeværelset og allerhelst imens han sidder på toilettet. Så han på den måde er bevidst om, at det er på ...

Annonce

... badeværelset at man har afføring. Og hvis han finder ud af at det er okay at have afføring i bleen, men sidde på toilettet imens, så vil han sandsynligvis stille og roligt blive tryg ved at sidde der uden ble og på den måde finde ud af at det ikke er farligt.

Nogle børn ser det at skulle lave afføring som en del af dem selv, de har rigtig svært ved at slippe det og svært ved at acceptere at det kommer ud i toilettet. Det kan her nogle gange være en god idé at lade dem lave afføring på en potte og så herefter lade dem selv være med til at skylle det ud i toilettet.

Sidder han på toilettet, så sørg for at han har fodstøtte, så han ikke hænger i armene eller bruger kræfter på at holde balancen. De er vigtigt at han kan slappe af, når han skal af med sin afføring. Hjælp ham også ved at lade ham vippe lidt frem og tilbage, motiver ham til at prøve og anerkend alle de forsøg han gør. Det er vigtigt at han mærker at I er der for ham og støtter ham - og at I ved at det er svært, men at I tror på at han godt kan.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Læs bøger for ham om hvordan kroppen fungerer og hvad der sker med maden vi spiser, så han på den måde også lærer at det er helt naturligt og ikke noget han skal være bange for. Læs også bøger der handler om afføring f.eks. "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller "Gæt en lort" af Sebastian Klein eller "Må jeg kikke i din ble". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Tilsidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten :)

Det at læse om kroppen, læse om afføring eller læse en historie om at blive renlig eller om at det kan være svært - kan være en god idé at tage emnet op med ham og få talt om at I sammen skal få det til at lykkes og at I skal hjælpe hinanden. Netop fordi han ikke "tør give slip", præcis som du skriver.

Og så skal I naturligvis sikre jer at han ikke har hård mave, det skal være let at komme af med afføringen og det må ikke være forbundet med ubehag.

Jeg håber ovenstående tanker kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder