Svar: Laver i bleen om natten - 3 år, 4 mdr.
31. marts 2014
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det som om at jeres dreng har fuld kontrol over både afføring og vandladning. Han bruger ikke ble om dagen og tisser her fint på toilettet, og om aftenen har han afføring, når han har fået sin ble på. Hvis I venter med at give ham ble på, til I selv går i seng, så holder han sig og når han så senere får bleen på, så laver han i den der. Og det siger mig at han godt kan styre det.
I har prøvet nogle rigtig gode ting - forsøge at få ham til at lave på toilettet inden han puttes. Det skal I naturligvis gøre og når han her tisser, så vil det være en rigtig god idé at I beder ham om at prutte. De fleste børn synes det med prutter er rigtig sjovt og hvis I kan få ham til at presse en prut ud, så vil der måske komme lidt afføring med og han vil finde ud af, at det ikke er så slemt. Det kan også være at der kan komme lidt afføring på toiletpapiret, når I tørrer ham, og som I kan vise ham og på den måde igen få vist ham at det ikke er farligt.
Det er også fint at I har forsøgt med belønning. Det at få en belønning for at lave på toilettet kan nogle gange være det sidste lille skub til at turde. Det har netop ofte bedst effekt, når han egentlig er renlig og godt kan kontrollere det - men har en mere psykisk blokering som gør at han ikke rigtig tør. I skriver ikke, hvad I har forsøgt med og måske er man i jeres tilfælde nødt til at gå lidt upædagogisk til værk, så han f.eks. får en enkelt vingummi bamse eller en chokoladeknap - hvis der kommer afføring. Netop fordi her falder belønningen med det samme. Hvor et stykke papir hvor I samler stjerner og det udløser en større gave, nok ikke vil have samme effekt for ham.
Jeg tænker dog, at det ikke er det at lave i sengen eller tidspunktet som er problemet, men snarere at han føler sig tryg ved at lave i bleen og det er denne afhængighed som han stille og roligt skal væk fra. Og derfor vil jeg faktisk foreslå jer, at I giver ham en ble på og her så kræver at han ikke laver i sin seng, men laver i bleen på badeværelset og allerhelst imens han sidder på toilettet. Så han på den måde er bevidst om, at det er på badeværelset at man har afføring. Og hvis han finder ud af at det er okay at have afføring i bleen, men sidde på toilettet imens, så vil han sandsynligvis stille og roligt blive tryg ved at sidde der uden ble og på den måde finde ud af at det ikke er farligt.
Nogle børn ser det at skulle lave afføring som en del af dem selv, de har rigtig svært ved at slippe det og svært ved at acceptere at det kommer ud i toilettet. Det kan her nogle gange være en god idé at lade dem lave afføring på en potte og så herefter lade dem selv være med til at skylle det ud i toilettet.
Sidder han på toilettet, så sørg for at han har fodstøtte, så han ikke hænger i armene eller bruger kræfter på at holde balancen. De er vigtigt at han kan slappe af, når han skal af med sin afføring. Hjælp ham også ved at lade ham vippe lidt frem og tilbage, motiver ham til at prøve og anerkend alle de forsøg han gør. Det er vigtigt at han mærker at I er der for ham og støtter ham - og at I ved at det er svært, men at I tror på at han godt kan.
Læs bøger for ham om hvordan kroppen fungerer og hvad der sker med maden vi spiser, så han på den måde også lærer at det er helt naturligt og ikke noget han skal være bange for. Læs også bøger der handler om afføring f.eks. "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller "Gæt en lort" af Sebastian Klein eller "Må jeg kikke i din ble". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Tilsidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten :)
Det at læse om kroppen, læse om afføring eller læse en historie om at blive renlig eller om at det kan være svært - kan være en god idé at tage emnet op med ham og få talt om at I sammen skal få det til at lykkes og at I skal hjælpe hinanden. Netop fordi han ikke "tør give slip", præcis som du skriver.
Og så skal I naturligvis sikre jer at han ikke har hård mave, det skal være let at komme af med afføringen og det må ikke være forbundet med ubehag.
Jeg håber ovenstående tanker kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske