Svar: Middagslur
10. marts 2014
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Helene
Tak for dit brev :)
Som jeg læser dit brev, så vågner jeres datter de fleste morgener omkring kl 6, nogle gange lidt senere - men hun vågner af sig selv. Det er rigtig dejligt, for det tyder på at hun vågner fordi hun der er udhvilet :)
Om aftenen bliver hun ofte puttet 19.15-19.30 sammen med sin storesøster og kan ofte godt falde i søvn, hvis I prioritere at sidde der, læse historie, snakke lidt osv. Og andre gange så går hun ud og henter jer, fordi hun gerne vil have jeres kontakt og opmærksomhed. Generelt sover hun dog ofte fra kl ca 20 til 06 altså ca 10 timer om natten.
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2-2.5 år er 13 timer i døgnet. Hvis jeres datter sover ca 10 timer om natten og 1.5 time midt på dagen, så sover hun samlet 11.5 time - og derfor skal hun ikke have afkortet sin middagslur. Hun sover i forvejen en del mindre end hendes gennemsnitlige behov og det er okay, for hun trives på denne måde, men hun skal ikke hindres i at sove - hun skal naturligvis have den søvn hun behøver.
Og især middagsluren er vigtig for hende. Det afbræk den giver i løbet af dagen er rigtig godt for hende, det gør at hun langt bedre kan klare eftermiddagen og har overskud til at lege og udvikle sig. Hun er i en meget aktiv alder og bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og middagsluren hjælper hende til at få bearbejdet og lagret nogle af alle dagens oplevelser, hun får opbygget energi, hun udskiller væksthormon, hun får styrket sit immunforsvar osv. når hun sover om dagen.
Dagssøvn kan reparere på mistet nattesøvn - nattesøvn kan ikke reparere på mistet dagssøvn. Og jeres datter skal derfor have lov til at sove til middag som hun gør nu:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske