Svar: Afbrudt søvnrytme

15. november 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christina

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, for der er sandsynligvis flere ting som spille ind hos dig og der er derfor lidt du kan overveje :)

For det første, så synes jeg du skal få jeres læge til at tjekke jeres dreng igennem igen. Du skriver at lægen har set ham i ørerne - men det er vigtigt at du også taler med lægen om lige at lytte ham på hjerte/lunger, undersøge ham for urinvejsbetændelse, tjekke om han kan have nogle spændinger eller andet i nakke og skuldre, som kan forklare at han sover så dårligt som han gør - og søger brystet så meget som han gør. Det er vigtigt at sikre, at der ikke er en fysisk forklaring på det du oplever:)

Derudover så lyder det som om at du ammer rigtig rigtig meget - i den plan du har sendt er faktisk 13 amninger på et døgn. Det er dobbelt så mange, som han umiddelbart behøver. Og spørgsmålet er, hvorfor han søger brystet så meget - er det fordi han har ondt eller er det blevet en vane at lægge ham til, fordi han ofte virker ked af det eller?

Hans indtag af mælk vil naturligt spille ind på hans lyst til at spise skemad og det er rigtig vigtigt at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor han får lidt skemad to-tre gange dagligt. Det vil påvirke hans indre ur, hjælpe ham til at få lidt mere fornemmelse for mæthed og sult, ligesom det også vil påvirke hans søvn. I takt med at han begynder at få skemad flere gange i løbet af dagen, som serveres til faste tidspunkter - morgen, frokost og aften, så vil det naturligt hjælpe til mere rytme og dermed også mere overblik og rutiner for søvn:)

Lige nu lyder det som om at din dreng slatspiser og slatsover hele dagen igennem. En sådan rytme kan man meget let komme ind i - det ses hos mange børn i 4 måneders alderen og det lyder til at være fortsat hos jer og til at være blevet forstærket. Og det er vigtigt at du hjælper ham med at få skabt en rytme i løbet af dagen, hvor han spiser lidt skemad, når han vågner og sammen med dette tilbydes vand af kop. Så skal han være aktiv - du skal hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk og mentalt, han skal tumles med, I skal pludre osv. Herefter skal han så ammes og puttes til lur.

Du skal forsøge at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og forsøge at få ham til at sove videre i din seng, vågner med en lille ekstra amning, når dagen begynder, så han ikke vågner og er ked af det men netop med amning får lov til at vågne stille og roligt op og dagen starter på en rar måde for jer begge - og herefter står I så op.

Morgen 7.30: Tilbydes 3-4 skefulde grød, max ½ dl og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9

Frokost 11: Tilbydes 3-4 skefulde grød eller grøntsagsmos, max ½ dl og vand af ...

Annonce

... kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 12-12.30, som nu.

Eftermiddag 16: Ammes

Sover dagens 3 lur

Aften 17.30: Tilbydes 3-4 skefulde grøntsagsmos, max ½ dl og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Som du kan se så kører denne rytme sådan, at han får lidt skemad, når han vågner og så tilbydes han brystet fast som en del af at blive puttet. Det vil være rigtig fint, hvis du kan prøve at give ham grød til frokost og grøntsagsmos til aften og når det fungerer, så kan du starte op med lidt grød om morgenen. Det er meget lidt han skal have, det er ikke for at fylde ham med skemad, men for at hjælpe dig til lidt mere rytme i løbet af dagen og give lidt idé om, hvordan en dag på sigt kan skrues sammen og hvad du kan forvente :) Det er altså en rettesnor og ikke noget der lige lykkes fra den ene dag til den anden, men en plan du kan arbejde på at få indført.

Det er helt fint at du har ham liggende ved siden af dig om natten og på den måde hjælper ham til at sove. Du må på samme måde også gerne lægge dig med ham om dagen, for at sikre at han får en længere lur i løbet af dagen. Du kan lægge dig med ham om formiddagen eller til middag - som det nu passer bedst. Du må gerne amme ham i din seng og lade ham falde i søvn ved siden af dig og hvis han så begynder at vise tegn på at ville vågne op efter 20-40 minutter, så må du godt holde brystet parat for at kunne amme ham og på den måde få ham videre i søvnen, så han holdes fast i att sove mere om dagen. Det er okay at gøre sådan lige nu :)

Hele dagens rytme, aktivitets niveau, indtag af mad og mælk, tidspunkter for de forskellige ting om dagen osv. det spiller alt sammen ind på nattens rytme. Og det er vigtigt at du nu forsøger at se dagen inddelt i vågne og aktive perioder og perioder, hvor han sover og lader op. Jeg håber at min dagsplan giver lidt idé om hvordan:)

Det er rigtigt at børn udvikler sig forskelligt og i forskellige tempi og det skal de naturligvis have lov til - du skriver dog at du går både til rytmik og til svømning og det lyder derfor som om at han bliver motorisk godt aktiveret - det er dejligt, men han skal begynde at trille og bruge sin krop mere bevidst - og det er derfor endnu en grund til lige at drøfte med lægen om han kan have noget med skulder, nakke eller andet der generer ham. Du kan tale med lægen om, hvorvidt det ville være relevant at få en fysioterapeut eller en kiropraktor til at se på ham.

Hvis han bliver helt ulykkelig over grød og mos, så er det måske skeen han ikke bryder sig om - du kan prøve med en ske i silikone. Du kan også prøve at give ham skemaden på en finger eller måske på et stykke agurk - bare for at give ham en fornemmelse af hvad det er og at det er okay og smager godt:)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke