Afbrudt søvnrytme

15. november 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Afbrudt søvnrytme

Hej Helen

Nu skriver jeg igen om søvn, men jeg begynder efterhånden at blive bekymret for min søn, der sover meget dårligt. Man kan tydligt se på ham, når han har haft en god nat, for så kvidrer han lystigt og er let at komme i kontakt med. Og sådan var han de første 4 måneder af sit liv. Nu er han 5,5 måned, og der kan nogle dage være langt imellem smil og øjenkontakt.

Når han vågner, bruger han 10-15 minutter på at komme til sig selv, hvor han skriger, klynker eller er stille, mens hans gaber og gnider sig i øjnene. Herefter har han en vågenperiode på 10-15 minutter, inden han igen viser tydelige tegn på træthed med stærkt røde øjne, gaben og klynken. Han har tidligere kunnet ligge på sit legetæppe, både på ryg og mave, men han kan ikke længere aktivere sig selv. Efter få minutter enten klynker han, eller han ligger blot ubevægeligt. Han har været god til at holde hovedet fra han var helt lille, men nu gå der kort tid, inden han lægger hovedet ned på gulvet mellem sine arme. Han falder dog ikke i søvn på legetæppet.

Jeg har i en periode registreret hans måltider og søvn på en app for at skabe mig et overblik over situationen, og et typisk døgn kunne se således ud:

6.21 Står op
6.39-6.50 Amning
8.03-8.06 Amning
8.12-8.50 Sover i slyngevuggen (38 min)
8.57-9.05 Amning
Forsøg med skemad
11.07-11.14 Amning
12.17-12.25 Amning
12.30 Lægges i barnvogn
13.08-13.42 Sover i barnevogn (34 min)
14.02-14.13 Amning
15.30-15.34 Amning
Det lykkes ikke at sove
16.15-16.19 Amning
16.19-16.35 Sover på ammepuden (21 min)
16.38-16.45 Amning
17.55-18.01 Amning
18.58-20.14 Sover i sengen (1t 16min)
20.16-23.02 Sover i sengen (2t 46min)
23.02-23.12 Ammes
23.12-00.38 Sover i sengen (1t 26min)
00.41-2.07 Sover (1t 11min)
2.18-3.11 Sover (53min)
3.13-3.33 Ammes
3.35-3.47 Sover (12min)
3.49-4.04 Sover (15min)
4.05-5.30 Sover på brystet af en forælder (1t 25min)
5.30-5.37 Ammes
5.37-6.32 Sover meget let på brystet af en forælder (55min)
6.32 Står op

Jeg ammer således egentlig meget normalt om natten, og han får ca. 10 timers søvn, men søvnen er enormt afbrudt. Jeg har svært ved at vurdere, hvor slemt det er for ham, at han kun én gang i døgnet kommer op på 2 timers sammenhængende søvn (har dog mine bekymringer som beskrevet), men for mig er det efterhånden næsten ubærligt.

Jeg har forsøgt at indkøre en fast soverutine om dagen, i håb om at det vil smitte af på nattesøvnen. Jeg vil gerne høre din mening om dette.

6.30 Vi står op
8.30 Formiddagslur i barnevogn eller slyngevugge
Forsøg med mad
12.00 Middagslur
16.30/17.00 Eftermiddagslur
18.15 Putteritual (Godnathistorie i stuen, ammes, massage i soveværelset, nattøj)
18.35 Vi lægger os i sengen, jeg nynner og hjælper ham med at holde arme og ben i ro
19.00 Jeg forlader soveværelset

Putteritual har gjort underværker, så han nu sover, når jeg går fra ham kl. 19, og der har ikke været skrig og skrål. Men dagslurene er stadig meget korte, og selvom han sover ca. 10 timer om natten, når man lægger det hele sammen, er det usammenhængende. Jeg har forsøgt mig med mad, men det er svært at finde et tidspunkt, hvor han ikke er for træt, og hvor det ikke ender i hysteri. Jeg har forsøgt med flere slags grød, mos samt at give vælling til natten, men ingen af delene vil han tage. I forhold til de korte lure, forsøger jeg at forlænge middagsluren ved ...

Annonce

... at holde øje med ham, så jeg kan fjerne sutten/nusse ham på næsen/holde hans arme fast og på den måde undgå, at han vågner helt op. Det er ikke ofte det virker, men jeg forsøger hver dag. Når han vågner ud på de sene nattetimer, fornemmer jeg, at jeg ville kunne stå op med ham, men jeg holder ham hen mindst til kl. 6.00 og så vidt muligt indtil fars vækkeur ringer kl. 6.30.

Lidt om, hvordan han sover: Han sov i en bedsidecrib, indtil han var 3,5 måned. Han røg over i vores seng i løbet af natten, og jeg fornemmede, at vi holdt hinanden vågne, da jeg stort set ammede i søvne, og det endte med, at jeg ammede en gang i timen hele natten igennem. Midt september (3,5 måned) kom han i en lift, som stod på gulvet ved vores seng. Efter en måned vågnede han stadig ca. hver tre kvarter, og vi flyttede ham i en slyngevugge. Jeg sov 2 uger i stuen, hvor jeg var vågen og bevidst om natten, så jeg ikke bare ammede i søvne. Det var her, jeg begyndte at registrere søvn og mad, og jeg fik på den måde amningerne reduceret til 3-4 gange i løbet af natten (11 timer). Men slyngevuggen fik ham ikke til at sove bedre/længere stræk, og da jeg ikke kunne vugge ham i søvn i vuggen, men måtte vugge ham i armene, vækkede jeg ham, når han skulle tilbage i vuggen.

For 1,5 uge siden startede jeg "dagsrutineplanen", og han kom samtidig tilbage i vores seng. Når han ligger i vores seng, kan jeg hjælpe ham med at sove ved at holde hans arme og ben fast, og jeg fornemmer, at han har lettere ved at sove, når hans arme og ben ikke flyver rundt. Jeg ved ikke om vi vækker hinanden, og det i denne henseende er uhensigtsmæssigt at sove i samme seng. Men når vi sover i samme seng, så opholder vi os da i det mindste i sengen i 11 timer uden afbrydelse.

Han er 5,5 måned, og han er lang og tynd (men normalvægtig: 71 cm, 7,8 kg), og lægen har tjekket hans ører. Er der noget, jeg kan gøre for at hjælpe ham med at finde ro til at sove? Vi har rytmik en dag inden middagslur og svømning en dag kl. 17. Han falder hurtigt i søvn bagefter, men sover ikke længere efter rytmik. Efter svømning spiser han og sover derefter fra 17.45-19.30, hvor jeg tager ham op og putter til natten. Natten er herefter uændret. Har hans urolige søvn noget at gøre med aktivitetsniveauet i de vågne timer?

Jeg har svært ved at vurdere, om han måske er under- eller overstimuleret. Han løfter hovedet, når han ligger på maven, men han rækker ikke ud efter legetøj, og han gør ikke antræk til at bevæge sig, hverken møve, rulle eller andet. Han kan godt holde fast i genstande, men han putter fx ikke ting i munden. Jeg ved godt, at man ikke bare kan sammenligne babyer, og at det kan være farligt at holde fat i statistikker, men jeg ser alligevel, når jævnaldrene babyer i fx mødregruppen gør disse ting. Jeg forsøger at stimulere ham til spisning + at undersøge ved at lade ham lege med madvarer som fx banan, når vi sidder samen på en voksdug på gulvet. Jeg tror ikke, han får kalorier indenbords af det, men i det mindste har vi hyggeligt med at putte ting i munden i modsætning til grød og mos, der bare medfører hysterisk gråd.

Jeg ved ikke, om der kan gøres noget, eller om jeg bare må acceptere, at jeg har en søvn-aktiv baby, der værgrer sig ved at spise, og som er (lidt) langsommere end gennemsnittet til at gøre alle de ting, som mødre jo længselsfuldt venter på.

Venlig Hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor