Svar: 1 år og stadig urolig søvn
5. december 2012
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du nævner at far snorker ... Gør lillebror også det? Det kunne jo være at han havde hævede mandler eller polypper og det var forklaringen på, hvorfor han sover så uroligt og ofte vågner om natten. Det kunne være en idé at få en øre-næse-hals-læge til at tjekke ham, hvis du oplever at han snorker om natten - bare en tanke:)
Derudover spiller forkølelse, alder, udvikling, start i dagpleje osv. naturligt også ind - det er alt sammen med til at give en urolig søvn fordi han drømmer meget og naturligt er både motorisk og mentalt urolig ...
Og så tænker jeg også at det er ret vigtigt at du forsøger at gøre de samme ting, dag ud og dag ind - fast rytme, faste rutiner. Du skriver f.eks. at der ikke er forskel på om han har det ene eller det andet nattøj på - effekten er den samme. Ligesom du også skriver at "der er heller ingen forskel på de dage han får grød og ikke får", hvor det vil være rigtig godt at du forsøger at give godnatgrød hver dag i en længere periode, gerne i 2-3 uger for at se om det har nogen effekt.
Jo mere rytme og struktur - fast stå op tid, fast puttetidspunkt - uanset om det er hverdag eller weekende er vigtigt. Faste spisetider, legetider, puttetider om dagen er vigtigt - det spiller alt sammen ind på nattesøvnen.
Din egen ro - eller det modsatte, - din egen stress over at få afbrudt nattesøvnen påvirker også og måske er det dig, der i et par nætter skulle flytte ud af soveværelset og så lade far og lillebror sove sammen. Det kan faktisk også have effekt nogle gange og måske vil netop fars snorken gøre at lillebror sover bedre :) Og du vil få mere overskud, fordi du også kan sove bedre ... Prøv det f.eks. 3 nætter og se hvad der sker.
Og med hensyn til at sove ude, så bør han ikke sove ude, hvis det er mere end minus 10 grader. Selvom han er et år nu, så er det stadig vigtigt at han ikke sover ude, når det er rigtig koldt. Ud over temperaturen, så skal man også se på:
- Sovestedets placering - der skal være læ for blæst, regn og rimnedfald.
- Barnevognen eller krybben han ligger i - Den skal være isoleret, være vind og vandtæt til alle sider, bunden evt. isoleret ekstra med en skumgummimadras eller lignende.
- Tøjet han har på - Han skal være iklædt tøj med god varmeisoleringsevne f.eks. uld eller kunstof med tilsvarende egenskaber. Han skal puttes med en dyne eller puttes i en sovepose, som dækker hans krop både opad og til siderne. Evt med et ekstra tæppe over. Derudover også hue, handsker osv.
- Han skal være rask - Hvis han har feber, lider af kronisk mellemørebetændelse, astmatisk bronkitis eller lignende, så er han særligt udsat hvis det er koldt og tåget og bør her ikke sove ude.
- Han bør ikke sove ude i mere end 2 timer, hvis det er koldt. Og jo yngre børn er og jo koldere det er, jo hyppigere skal barnet tilses.
Hvis du er i tvivl om det er for koldt, så sæt dig på en stol ved siden af vognen hvor han sover og ifør dig passende påklædning og prøv at fornemme, hvordan det egentlig ville være at sove der ...
Hvis det bliver rigtig koldt og dagplejer skal putte 5 børn inde, så må der findes en løsning på dette - et par store madrasser på gulvet eller lignende, hvor alle børn kan ligge sammen kunne være en idé ...:)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Og også rigtig glædelig jul til dig og dine drenge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske