1 år og stadig urolig søvn

5. december 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

1 år og stadig urolig søvn

hej Helen!

Har skrevet til dig mange gange ang. den forbistret søvn:-)

Min søn er nu 1 år og 1 uge.

Jeg har jo været i panik de sidste par måneder, da jeg synes jeg snart skulle på arbejde og fordi hans søvn er så urolig og vi er vågen rigtig meget. Nu er der kun 6 dage til min første arbejds dag. Han er absolut ikke blevet bedre om natten. Den sidste uge har vi faktisk ligget vågen omkring 3 timer hver nat:-( (skal dog siges at han er lidt snottet)

Han har altid vågnet meget og ligget uroligt hele hans første år, har heller aldrig sovet de lange lurer i barnevogn.

Nu er han begyndt i dagpleje, har været der i 3 uger og det havde vi egentlig håbet på ville gøre ham mere træt. Det har det nok også, for nu kan han sove 2-3 timer om eftermiddagen hvor førhen var det mellem 45 min og 1½ time.

Han får en flaske til aften ca 19.45 hvor han spiser ca. mellem 120 og 160 ml.
Han har langærmet uld body på og nattøj. nogle gange har han uldgamacher på i stedet for natbukser. effekten er det samme.

Han bliver puttet ca. kl. 20 og sover mellem 20.10 og 20.30
så vågner han typisk engang mellem 22-23. Altid lige efter vi er gået i seng. Der giver jeg ham sutten og lægger ham ned og han er væk med det samme.
Vågner så igen efter, det kan svinge fra 10 min til 2 timer.
De første 3 gange går jeg ind og lægger ham ned, men når jeg har rendt derinde antal gange og kl. er mellem 24-02 så tager jeg ham med ind i soveværelset, der kan han så fortsætte med at rode rundt, sætte sig op halv sovende, dunke hovedet ind i væggen ovs. har ...

Annonce

... skrevet før om alt hans roderi og headbanging :-) Det kan stå på fra 2-5. Puha, så er man smadret.

Vi står jo allerede nu op kl. 6.15 så det kan blive rytmen inden jeg starter om en uge. Dog skal vi op ca. 5.55 der. Han skal afleveres kl. 7.10.

Jeg forstår bare ikke hvordan han kan blive ved og ikke bare sove en god nats søvn og ja han må gerne vågne et par gange for at få sut eller vand, hvis han da så bare ville sove videre :-)

Kan godt se at det ikke ændre sig inden jeg starter, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

Han har faktisk én gang faldet ud af vores seng fordi han møvre rundt, så nu er der stakket op med puder og dyner så han ikke slår sig:-)
Og ja, Far er udvist fra soveværelset ind til storebror, da jeg ikke skal ligge vågen til snorken også ;-)

Han spiser ikke meget aftensmad, nipper kun lidt til det, så engang i mellem laver jeg lige lidt hurtigt købe grød eller han får en banan inden flaske. så jeg er sikker på at han er mæt og det ikke er det der holder ham vågen. Men der er heller ingen forskel på de dage han får grød og ikke får.

Der er vel ikke mere man kan gøre/prøve. Han er jo som han er.

Ét enkelt side spørgsmål.
Mens jeg sidder og skriver her kl. er 8.45 og jeg ved at min lille dreng nu står og sover formiddagssøvn i dagplejen. :-) Må de egentlig godt stå ude når der er minus 11 grader??? Men hun kan jo ikke have 5 børn inde, eller er det kun helt små babyer der ikke kan tåle at indånde kulden?

Den lidt trætte mor :-)

Ps. Glædelig jul hvis jeg ikke har et spørsgmål mere inden :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder