Brev:
1 år og stadig urolig søvn
5. december 2012
Alder:
12 mdr.
1 år og stadig urolig søvn
hej Helen!
Har skrevet til dig mange gange ang. den forbistret søvn:-)
Min søn er nu 1 år og 1 uge.
Jeg har jo været i panik de sidste par måneder, da jeg synes jeg snart skulle på arbejde og fordi hans søvn er så urolig og vi er vågen rigtig meget. Nu er der kun 6 dage til min første arbejds dag. Han er absolut ikke blevet bedre om natten. Den sidste uge har vi faktisk ligget vågen omkring 3 timer hver nat:-( (skal dog siges at han er lidt snottet)
Han har altid vågnet meget og ligget uroligt hele hans første år, har heller aldrig sovet de lange lurer i barnevogn.
Nu er han begyndt i dagpleje, har været der i 3 uger og det havde vi egentlig håbet på ville gøre ham mere træt. Det har det nok også, for nu kan han sove 2-3 timer om eftermiddagen hvor førhen var det mellem 45 min og 1½ time.
Han får en flaske til aften ca 19.45 hvor han spiser ca. mellem 120 og 160 ml.
Han har langærmet uld body på og nattøj. nogle gange har han uldgamacher på i stedet for natbukser. effekten er det samme.
Han bliver puttet ca. kl. 20 og sover mellem 20.10 og 20.30
så vågner han typisk engang mellem 22-23. Altid lige efter vi er gået i seng. Der giver jeg ham sutten og lægger ham ned og han er væk med det samme.
Vågner så igen efter, det kan svinge fra 10 min til 2 timer.
De første 3 gange går jeg ind og lægger ham ned, men når jeg har rendt derinde antal gange og kl. er mellem 24-02 så tager jeg ham med ind i soveværelset, der kan han så fortsætte med at rode rundt, sætte sig op halv sovende, dunke hovedet ind i væggen ovs. har skrevet før om alt hans roderi og headbanging :-) Det kan stå på fra 2-5. Puha, så er man smadret.
Vi står jo allerede nu op kl. 6.15 så det kan blive rytmen inden jeg starter om en uge. Dog skal vi op ca. 5.55 der. Han skal afleveres kl. 7.10.
Jeg forstår bare ikke hvordan han kan blive ved og ikke bare sove en god nats søvn og ja han må gerne vågne et par gange for at få sut eller vand, hvis han da så bare ville sove videre :-)
Kan godt se at det ikke ændre sig inden jeg starter, men det er der jo ikke noget at gøre ved.
Han har faktisk én gang faldet ud af vores seng fordi han møvre rundt, så nu er der stakket op med puder og dyner så han ikke slår sig:-)
Og ja, Far er udvist fra soveværelset ind til storebror, da jeg ikke skal ligge vågen til snorken også ;-)
Han spiser ikke meget aftensmad, nipper kun lidt til det, så engang i mellem laver jeg lige lidt hurtigt købe grød eller han får en banan inden flaske. så jeg er sikker på at han er mæt og det ikke er det der holder ham vågen. Men der er heller ingen forskel på de dage han får grød og ikke får.
Der er vel ikke mere man kan gøre/prøve. Han er jo som han er.
Ét enkelt side spørgsmål.
Mens jeg sidder og skriver her kl. er 8.45 og jeg ved at min lille dreng nu står og sover formiddagssøvn i dagplejen. :-) Må de egentlig godt stå ude når der er minus 11 grader??? Men hun kan jo ikke have 5 børn inde, eller er det kun helt små babyer der ikke kan tåle at indånde kulden?
Den lidt trætte mor :-)
Ps. Glædelig jul hvis jeg ikke har et spørsgmål mere inden :-)