Svar: I byen med baby
23. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre at I nu har fået lidt mere styr på dagen, rytmen, indtaget af mælk og mad osv. :)
Med hensyn til at tage i byen om aftenen med en baby, så må det jo overordnet siges, at det ikke er barnets behov. Vælger man at tage i byen med et lille barn, så vil det naturligt påvirke barnets rytme og ofte også barnets søvn og børn har som udgangspunkt ikke brug for at vi tager i byen, spiser god med, sidder og snakker osv.
Men at vi voksne også har et behov, er naturligvis også okay. Det der er vigtigt er at det ikke sker hver uge, men kun en gang imellem. Og hvordan det så skal foregå afhænger helt af, hvad barn man har ...
For nogle børn har ingen problemer med at komme med ud, har ingen problemer med at falde i søvn et sted, blive flyttet undervejs i søvnen, komme hjem, blive puttet og sove videre, hvor andre børn reagerer voldsomt på det. Nogle børn tåler simpelthen ikke al den uro og reagerer på det et par dage efter, med pylren, manglede overskud og tydeligt træthed - og så er det måske ikke det værd.
Så kunne det være en idé at gæsterne i stedet kom hjem til jer, hvor I så kunne holde fast i jeres søns rytme, putte ham i egen seng osv. som han kender og er vant til og så hans aften og nat trods alt stadig ligner sig selv så meget som muligt ...
Det skader normalt ikke et barn at blive flyttet under søvn. De spæde børn oplever det naturligt når de puttes sovende fra favn og ned i liften eller når de puttes i autostolen hjemme og vågner op et nyt og fremmed sted. Det er helt naturligt at børn flyttes når de sover ...
Du kan sandsynligvis også huske at du selv er blevet flyttet som barn, at du har været i byen sammen med dine forældre og er blevet båret ind i seng, når I er kommet hjem, hvorefter du så har sovet videre ... :)
Men det er naturligvis bedst, hvis man kan få lov til at sove roligt uden at blive forstyrret og være fuldstændig tryg ved at falde i søvn et sted og vågne op samme sted.. Det vil du også selv synes bedst om. Du ville blive meget forvirret, hvis du gik i seng et sted og vågnede et andet og det ville gøre dig utryg .. Så prøv at finde balancen mellem at sikre ham gode sovevaner og også give jer selv mulighed for at tage i byen en gang imellem og invitere gæster en gang imellem :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske