Svar: I byen med baby

23. januar 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Linda

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre at I nu har fået lidt mere styr på dagen, rytmen, indtaget af mælk og mad osv. :)

Med hensyn til at tage i byen om aftenen med en baby, så må det jo overordnet siges, at det ikke er barnets behov. Vælger man at tage i byen med et lille barn, så vil det naturligt påvirke barnets rytme og ofte også barnets søvn og børn har som udgangspunkt ikke brug for at vi tager i byen, spiser god med, sidder og snakker osv.

Men at vi voksne også har et behov, er naturligvis også okay. Det der er vigtigt er at det ikke sker hver uge, men kun en gang imellem. Og hvordan det så skal foregå afhænger helt af, hvad barn man har ...

For nogle børn har ingen problemer med at komme med ud, har ingen problemer med at falde i søvn et sted, blive flyttet undervejs i søvnen, komme hjem, blive puttet og sove videre, hvor andre børn reagerer voldsomt på det. Nogle børn tåler simpelthen ikke al den uro og reagerer på det et par dage efter, med pylren, manglede overskud og tydeligt træthed - og så er det måske ikke det værd.

Så kunne det være en idé at gæsterne i stedet kom hjem til jer, hvor I så kunne holde fast i jeres søns ...

Annonce

... rytme, putte ham i egen seng osv. som han kender og er vant til og så hans aften og nat trods alt stadig ligner sig selv så meget som muligt ...

Det skader normalt ikke et barn at blive flyttet under søvn. De spæde børn oplever det naturligt når de puttes sovende fra favn og ned i liften eller når de puttes i autostolen hjemme og vågner op et nyt og fremmed sted. Det er helt naturligt at børn flyttes når de sover ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan sandsynligvis også huske at du selv er blevet flyttet som barn, at du har været i byen sammen med dine forældre og er blevet båret ind i seng, når I er kommet hjem, hvorefter du så har sovet videre ... :)

Men det er naturligvis bedst, hvis man kan få lov til at sove roligt uden at blive forstyrret og være fuldstændig tryg ved at falde i søvn et sted og vågne op samme sted.. Det vil du også selv synes bedst om. Du ville blive meget forvirret, hvis du gik i seng et sted og vågnede et andet og det ville gøre dig utryg .. Så prøv at finde balancen mellem at sikre ham gode sovevaner og også give jer selv mulighed for at tage i byen en gang imellem og invitere gæster en gang imellem :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor