Svar: Putning og ulykkelig om natten
21. november 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Det har stor betydning, hvordan S.´s rytme er i løbet af dagen og det lyder som om at I ikke helt har nogen fast dagsrytme ...
Det er vigtigt at S. kommer op om morgenen til fast tid og at dagen starter, når det er naturligt at dagen begynder. Det betyder at han ikke bør sove længe selvom det er weekend, det er vigtigt at I starter dagen til samme tid.
Du har ret i at han måske kan begynde at nøjes med kun en lur dagligt, de fleste børn er mellem 12-18 måneder når de kan nøjes med en lidt længere middagslur. Du fortæller dog også at han er let at putte til formiddagsluren og det lyder ikke som om at I kan strække ham særligt længe der, uden at han vil blive overtræt. Sover han så lang formiddagslur, så vil han naturligt sove sen middagslur op på den måde flytter hele hans rytme sig, så han naturligt også går senere i seng.
Jeg tænker at det derfor er værd at overveje, om ikke du skal vække ham fra formiddagsluren, så han ikke sover mere end ca 45-60 minutter der. Og så naturligt putte ham til en middagslur kl. 13.30, hvor han så kan sove 1½-2 timer og altså stadig nå at komme op, få noget ud af dagen og aftenen og blive puttet i seng omkring kl. 20.
Måden han sover på om dagen, vil naturligt også påvirke måden han sover på om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur - sover 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød eller andet fiberholdigt brød med smørbart pålæg, kød, fisk, grøntsager osv. Det kan også være en varm middagsret bestående af grøntsager, kød, fisk, ris, pasta osv. Vand af kop.
Tilbydes evt. en banan og lidt mælk og puttes til middagslur, hvor han så gerne må sove 2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion yoghurt med drys, revne æbler eller andet, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Helt almindelig børnevenlig mad, mad der tager udgangspunkt i jeres mad - både mad i stykker og moset mad. Letmælk af kop.
Tilbydes havregrød, flerkornsgrød eller lignende som godnatgrød, skal indgå som en del af putteritualet.
Ammes eller kop med mælk, godnathistorie, sang osv. og puttes til natten ca kl. 20
Min tanke er altså at hvis du kan få skabt en rytme, hvor han sover to lure dagligt, men sover kort formiddagslur og længere middagslur, så vil det naturligt påvirke hans nattesøvn positivt. Derudover er det vigtigt med fast stå op tid, for netop at få skabt en rytme, hvor han naturligt så også vil være bedre parat til at sove, når han så bliver puttet.
Det kan være en god idé at give ham grød som godnatmad, det mætter og holder mætheden længere i maven = mere ro. Samtidig er det sådan at visse fødevarer er med til at forbedre vores søvnkvalitet, det der kaldes tryptofanholdige fødevarer.
Det er f.eks. bananer, brød (grovere grødtyper), pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Så hans aftensmad og det han tilbydes som godnatmad har også betydning for hans søvn og evne til at overgive sig til søvnen.
At han virker ulykkelig nogle gange og tydeligt vil have jer inden for synsvidde handler sandsynligvis om alder og udvikling. På samme måde som børn i 8-10 månedersalderen søger deres forældre ekstra, fordi de begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, på samme måde kan man se en reaktion hos børn i jeres drengs alder - ofte sammenhængende med at de begynder at gå. Derfor er det vigtigt at I er der for ham og anerkender hans behov for at have jer nær - også om natten, hvor han vågner. Sandsynligvis af drømme, men ikke mareridt som I selv kender det :)
Men det er også vigtigt at I ikke kommer ind i en vane med at han skal ligge i sin seng en time for at falde i søvn, så er det bedre at tage ham med ind i stuen og vente på at han så atter vise tegn på at kunne sove :)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke!
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske