Brev:
Putning og ulykkelig om natten
21. november 2010
Alder:
12 mdr.
Putning og ulykkelig om natten
Kære Helen,
Lige et spørgsmål omkring putning:
S. er uendeligt lang tid om at falde i søvn om aftenen, 30-45 min, hvilket godt kan være lidt opslidende, specielt nu hvor han ikke er så glad for at vi går fra ham, inden han er faldet i søvn.
Vi plejer at lægge ham mellem kl. 20 og 20.30, og vi forsøger altid at skabe en rolig atmosfære inden han skal sove, dvs. ingen tv, computer eller andet "støj" tændt. Vi leger lidt i stuen, mens han spiser lidt frugt og drikker vand. Jeg plejer at sidde med ham på værelset i mørket, nusse ham og synge for at få ham til at falde helt til ro. Han er stille, men med øjnene helt åbent.
Efter 5-10 min. lægger jeg ham i sengen, nusser lidt eller lægger bare hånden på ham. Han ligger roligt i sengen, som om han gerne vil sove, men måske er han bare ikke træt nok. Efter lidt tid bliver han rastløs, vender og drejer sig, og nogle gange sætter sig eller rejser han sig op. Det kender jeg jo også fra mig selv, når jeg ikke er træt nok til at sove.
Jeg har selv flere bud på, hvad årsagen kan være. Måske har frugtsukkeret i frugten gjort ham mere vågen. Måske er det nærmest betinget at han er lang tid om at falde i søvn, fordi det var været sådan længe. Måske ligger hans eftermiddagslur for sent. Han er først klar til den sene lur omkring 15-15.30 og jeg vækker ham ikke senere end 16.30, men det er jo stadig for sent. Selvom hans lure går lidt i kludder, og han måske vågner af den sene lur før kl. 15, tager det stadig lang tid for ham at falde i søvn. Det er bare som om at der ikke er tid til to lure på hans dag, fordi han efterhånden holder sig vågen længere og længere tid. Han er nem at putte til formiddagslur, typisk kl. 9.30-10 afhængig af hvornår han er vågnet om morgenen, og han sover altid mindst 1½ time om formiddagen.
Kan du komme med et bud på noget, som vi kan gøre anderledes i forhold at korte indsovningstiden ned? Måske er han bare klar kun til én lur dagligt? Uanset hvor sent han falder i søvn (i går blev det så sent som kl. 21.30), vågner han mellem 6.30 og 7, og det er jo en alt for kort nat for ham.
En anden ting er at han er begyndt at være meget ulykkelig nogle gange om natten. Han er svær at trøste, og han sover tydeligvis stadigvæk, men græder så hjerteskærende. Jeg forsøger at trøste ham i sengen, men må ofte tage ham op. Når han er faldet til ro, lægger jeg ham igen, men så snart jeg går ud af værelset, græder han igen. Nogle gange tager jeg ham med ind i vores seng, hvor han som regel bliver rolig ved at jeg holder en hånd på ham. Kan det være mareridt?
Han har lige fra fødslen sovet i sin egen seng på sit eget værelse uden problemer, og jeg vil så nødig skabe en dårlig vane med at han skal sove i vores seng. Har du et bud på hvordan vi kommer videre?
Jeg vil til slut nævne, at S. er en meget glad og tillidsfuld dreng. Han er tydeligvis glad for både sin far og mig, men han er absolut ikke bange for fremmede og vil gerne være hos andre end os. Så der har endnu ingen morsyge eller separationsangst vist sig.
Med venlig hilsen
Mette