Putning og ulykkelig om natten

21. november 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Putning og ulykkelig om natten

Kære Helen,

Lige et spørgsmål omkring putning:

S. er uendeligt lang tid om at falde i søvn om aftenen, 30-45 min, hvilket godt kan være lidt opslidende, specielt nu hvor han ikke er så glad for at vi går fra ham, inden han er faldet i søvn.

Vi plejer at lægge ham mellem kl. 20 og 20.30, og vi forsøger altid at skabe en rolig atmosfære inden han skal sove, dvs. ingen tv, computer eller andet "støj" tændt. Vi leger lidt i stuen, mens han spiser lidt frugt og drikker vand. Jeg plejer at sidde med ham på værelset i mørket, nusse ham og synge for at få ham til at falde helt til ro. Han er stille, men med øjnene helt åbent.

Efter 5-10 min. lægger jeg ham i sengen, nusser lidt eller lægger bare hånden på ham. Han ligger roligt i sengen, som om han gerne vil sove, men måske er han bare ikke træt nok. Efter lidt tid bliver han rastløs, vender og drejer sig, og nogle gange sætter sig eller rejser han sig op. Det kender jeg jo også fra mig selv, når jeg ikke er træt nok til at sove.

Jeg har selv flere bud på, hvad årsagen kan være. Måske har frugtsukkeret i frugten gjort ham mere vågen. Måske er det nærmest betinget at han er lang tid om at falde i søvn, fordi det var været sådan længe. Måske ligger hans eftermiddagslur for sent. Han er først klar til den sene lur omkring 15-15.30 og jeg vækker ham ikke senere end 16.30, men det er jo stadig for sent. Selvom hans lure går lidt i kludder, og han måske vågner af den sene lur før kl. 15, tager det stadig lang tid for ham at falde i søvn. Det er bare ...

Annonce

... som om at der ikke er tid til to lure på hans dag, fordi han efterhånden holder sig vågen længere og længere tid. Han er nem at putte til formiddagslur, typisk kl. 9.30-10 afhængig af hvornår han er vågnet om morgenen, og han sover altid mindst 1½ time om formiddagen.

Kan du komme med et bud på noget, som vi kan gøre anderledes i forhold at korte indsovningstiden ned? Måske er han bare klar kun til én lur dagligt? Uanset hvor sent han falder i søvn (i går blev det så sent som kl. 21.30), vågner han mellem 6.30 og 7, og det er jo en alt for kort nat for ham.

En anden ting er at han er begyndt at være meget ulykkelig nogle gange om natten. Han er svær at trøste, og han sover tydeligvis stadigvæk, men græder så hjerteskærende. Jeg forsøger at trøste ham i sengen, men må ofte tage ham op. Når han er faldet til ro, lægger jeg ham igen, men så snart jeg går ud af værelset, græder han igen. Nogle gange tager jeg ham med ind i vores seng, hvor han som regel bliver rolig ved at jeg holder en hånd på ham. Kan det være mareridt?

Han har lige fra fødslen sovet i sin egen seng på sit eget værelse uden problemer, og jeg vil så nødig skabe en dårlig vane med at han skal sove i vores seng. Har du et bud på hvordan vi kommer videre?

Jeg vil til slut nævne, at S. er en meget glad og tillidsfuld dreng. Han er tydeligvis glad for både sin far og mig, men han er absolut ikke bange for fremmede og vil gerne være hos andre end os. Så der har endnu ingen morsyge eller separationsangst vist sig.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig