Svar: Hjælp til at smide bleen helt
9. april 2023
Alder:
3 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage :)
Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt for renlighed, i hvert fald når det kommer til at skulle tisse. Det er super godt, og der er ingen tvivl om, at jeres datter har helt styr på dette.
Det samme gælder afføring. Hun mærker, når der er afføringstrang, hun beder om at få en ble på, hun holder sig, indtil hun er klar, sætter sig og laver i bleen og får så en ren ble på. Hun har rent fysiologisk helt styr på det - men mentalt er det en lille hurdle, som hun skal over. Og det lyder som en rigtig god idé at hjælpe hende med dette nu:)
Det første I bør gøre er at sætte jer ned og tale med hende om, hvad I forventer, der skal ske nu. Det er rigtig godt, at I læser bøger om renlighed, om hvordan kroppen fungerer osv. Det skal I endelig blive ved med, men i den forbindelse må I meget gerne sætte ord på, at hun nu skal lære slet ikke at bruge ble. Hun er så dygtig til at tisse på toilettet, så nu skal hun også lære at lave afføring der.
I skal sætte ord på, at I godt ved, at det er svært. At I forstår det og naturligt vil hjælpe hende. Det er meget vigtigt, at hun ikke føler sig forkert, så I kan tale med hende om, at I sammen skal hjælpe hendes numse med at lave afføring på toilettet og ikke i bleen. Numsen har lidt svært ved at finde ud af det, og sammen hjælper I hinanden med at det skal lykkes.
Sæt evt. også lidt ord på andre ting, som har været svære for hende, men som hun har lært og nu kan, fordi hun har øvet sig. Så hun får en oplevelse af, at det her kan hun naturligt også klare - og igen at I hjælper hende hele vejen, så det lykkes I med :)
Og så tænker jeg, at I meget gerne må lave følgende aftale om, hvordan det fremover skal foregå:
Det første er, at I nu hjælper hende med at gå på badeværelset, når hun skal have afføring. Det er helt okay, at hun lige nu får en ble på, men det er slut med at lave i køkkenet, bag sofaen, på værelset, eller hvor hun nu gør det. Det foregår fremover på badeværelset, og hun må gerne sætte sig på hug, men det er der, det foregår. Måske har hun brug for denne rutine et par uger eller tre.
Næste skridt er så at tale med hende om, hvorvidt hun har mod på at forsøge toilettet - men med bleen på. Det har I forsøgt tidligere, og det må I gerne forsøge igen. Hvis I fornemmer, at det er for stort et skridt for hende at bruge toilettet, og hun går helt i baglås over dette, så kan I sammen med hende kikke på en potte. En potte giver mulighed for at sidde mere i hugstilling, og det kan gøre hende mere tryg. En potte kan derfor være en god overgang mellem ble og toilet.
Når hun er tryg ved at lave på potten, så kan hun derefter vænnes til toilettet. Hun er vant til at sidde der, når hun tisser, og jeg går ud fra, at hun har et toiletsæde, som gør, at hun kan sidde stille og roligt og slappe af. Det er vigtigt, at hun sidder afslappet, hvis hun sidder og spænder i kroppen, så bliver det naturligt sværere for hende at komme af med afføringen.
Hvis hun med det samme har mod på at prøve toilettet, så forsøger I naturligt dette. Det er vigtigt, at I her sætter jer foran hende, holder om hende, beroliger og betrygger. Hjælp hende med at finde roen omkring det, opfordre hende til at presse, og se om hun kan prutte, så hun bliver fortrolig med at afføringen kommer ud, imens hun sidder der.
Jeg tænker, at når det er lykkes et par gange, så vil hun være rigtig stolt og glad, og hun vil opleve, at det ikke er så farligt, som hun føler - og et par små succesoplevelser vil give hende modet på at forsøge igen og dermed lære det :)
Det er vigtigt, at I sørger for at holde hendes mave igang. Prøv at lægge mærke til, hvornår hun normalt har afføring og udnyt dette tidspunkt til netop at forsøge toilettet. Så er chancen for succes større. Det vil være godt, hvis hun har faste toilettider morgen og aften, og toiletbesøget bør ligge 10-20 minutter efter et måltid.
Hvis hun ikke er bange for at sidde på toilettet og presse, så behøver I ikke sidde og holde om hende, imens hun forsøger at komme af med afføringen. I stedet må I meget gerne læse en bog, imens hun sidder og presser for at få afføringen ud. Sæt evt. et æggeur, så hun bruger 5-10 minutter på toilettet, og kør den samme rutine og tidspunkt dagligt. Jo mere fast rytme I kan have, jo større sandsynlighed er der for, at der på et tidspunkt kommer afføring i toilettet.
Bortset fra kravene om at det foregår på badeværelset og brug af potte, så er det altså nogle af de ting, som I allerede har forsøgt - men sat mere i system. Det er vigtigt, at I holder fast i rutinerne, tidspunktet for toiletbesøg osv. dag efter dag efter dag, og at I beroliger og betrygger igen og igen, så tænker jeg, at det nok skal lykkes :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske