Hjælp til at smide bleen helt

9. april 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Hjælp til at smide bleen helt

Hej Helen

Så har vi brug for dit gode råd igen :)

Storesøster er nu blevet 3 år og 10 måneder og stortrives både herhjemme og i børnehaven. Vi har dog én enkelt udfordring, nemlig bleen.

Hun smed bleen i dagtimerne da hun lige var blevet 3 år. Det var i sommerferien sidste år, hvor vi i nogle dage havde talt med hende om, at bleen skulle af, og da vi så en dag tog den af hende var hun helt klar på det. Hun havde ingen uheld med våde bukser og det var hele vejen igennem en succes oplevelse. Dejligt. Hun var glad for at tisse på toilettet - nu var hun en "stor" pige - og det har aldrig været nødvendigt siden at huske hende på at gå på toilettet. Det styrer hun helt selv, og det går så fint.

Hun lavede stort på toilettet et par gange da hun fik bleen af, men det var som om, at hun ikke var tryg ved dette, og bad efter et par dage selv om at få bleen på, når hun skulle lave stort. For ikke at ødelægge den ellers så gode succesoplevelse med toilettet lod vi hende få bleen på når hun skulle lave stort. Her 10 måneder senere har vi dog stadig ikke fået vendet hende fra den vane. Hun tisser fortsat på toilettet uden problemer, men vil have bleen på når hun skal lave stort.

Vi har forsøgt mange ting, for at få bleen af hende: Vi har læst bøger med hende om at smide bleen (bl.a. Hr. Pølle) og det at sidde på toilettet, vi har givet hende en skammel til benene, så hun har mulighed for at sidde foroverbøjet, vi har siddet og talt med hende imens hun sad på toilettet i håb om, at hun ville synes det var hyggeligt og ville sidde der lidt længere, vi har givet hende bøger og/eller iPad at se på imens, vi har lokket med store gaver og slik, hvis hun ville lave pølser på toilettet bare én gang.

Vi har skamrost hendes kusiner og fætre på samme ...

Annonce

... alder, når de herhjemme har lavet stort på toilettet og talt med vores datter om, at det er flot de kan det. Og vi har talt med hende om, at det altså ikke er hverken farligt eller ubehageligt. Det er hun enig i, men lader sig ellers ikke påvirke af, at andre børn på samme alder på det her område kan noget hun ikke kan. Det har hun det fint med og bliver ikke flov eller ked af det over, at hun ikke gør det samme.

Vi har sågar forsøgt med en "kold tyrker", hvor vi en dag sagde til hende, at der ikke var flere bleer, og at hun nu skulle lave stort på toilettet fremover. Med det resultat, at hun ikke lavede stort i en hel uge med efterfølgende diarre i flere dage ugen efter. Vi har altså prøvet alt, men intet af det har virket.

Hun er generelt en kvik pige, som klart ser sig selv som en "stor" pige. Hun er på mange punkter foran sin alder siger de i børnehaven, både forståelsesmæssigt og sprogligt, og hun taler ofte om, at når hun bliver rigtig stor, så skal hun nok lave pølser på toilettet, men at hun bare ikke vil nu. Hun er generelt glad for at sidde på toilettet, og vi har ikke forsøgt os med tvang.

Hvad gør vi herfra for at få den ble af hende? Hun laver i dag stort siddende på hug. Nogle gange går hun for sig selv, andre gange sker det i fx køkkenet sammen med os. Vi har forsøgt at få hende til at lave pølserne i bleen samtidig med at hun sidder på toiletbrættet, i håb om, at det kunne være et første skridt på vejen, men det kan vi heller ikke få hende til. Det er som om at hun helst skal sidde på hug. Men det er selvfølgelig også sådan hun altid har gjort det, og hun er i høj grad et vanemenneske.

Vi er løbet tør for ideer og kunne virkelig godt bruge dit input til, hvordan vi kommer videre herfra.

På forhånd tak! :)

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte