Svar: Pottetræning - 2 år

22. august 2021

Kategori:
Alder:
2 år

Kære potteglade forældre

Tak for jeres brev og fine spørgsmål omkring renlighed :)

Renlighed er en fysiologisk proces, som jeres datter gradvist bliver klar til - nogen før andre, de fleste først omkring 2.5-3 årsalderen, så måske er det stadig for tidligt for jeres datter... det må I prøve at vurdere :)

Det er f.eks. et tegn, at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Derfor skal I prøve at skifte hende med ca. 3 timers mellemrum, for at få en idé om, hvorvidt hun faktisk er i stand til dette.

Derudover så har renlighed ofte 3 faser: I første fase kommer hun og siger, at hun har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på. I anden fase siger hun "nu tisser jeg" og er således opmærksom på, at det sker. Og først i den tredje fase, når hun at sige til lige inden, og så skal man være opmærksom på at nå toilet eller potte hurtigt.

Når det nogle gange kan være en idé at tage bleen af, så er det fordi det kan være med til at gøre hende opmærksom på, at hun faktisk tisser og dermed blive opmærksom på, hvad det er, hun skal reagere på. Men ellers er det en god idé at lade hende bibeholde bleen - og det er her rigtig godt med buksebleer, fordi de kan trækkes op og ned som et par underbukser. Bleen er med til at sikre succesoplevelse, hvor våde bukser altid er et nederlag.

Det er vigtigt, at hun selv har interesse og virker motiveret, og det er vigtigt, at I ikke presser hende unødigt. Så hold øje med hende, og de signaler hun sender. Det er en god idé at lade hende prøve at sidde på potten f.eks. i forbindelse med, at hun skal I bad, og alligevel har alt tøjet af. Eller hun kan prøve at sætte sig på potten, når I står op om morgenen.

I takt med at I har fornemmelsen af, at ...

Annonce

... hun kan holde sig i mindst 3 timer, og hun virker interesseret, og I kan indgå i et samarbejde med hende, så må I gerne begynde at indføre faste tidspunkter - f.eks. morgen og aften, før I kører op for at handle, før I går ud for at lege osv. På de tidspunkter, hvor I normalt også selv vil gå på toilettet, så det også bliver naturligt for hende.

I skal ikke spørge "skal du tisse?", for så kan I være sikre på, at hun siger nej. I skal i stedet tage hende i hånden og sige "kom skat, vi skal lige tisse, før vi kører", som en helt naturligt regel, der gælder jer alle. Hun skal roses for at forsøge - hvis der ikke kommer noget, så er det super godt, at hun har prøvet. Hvis der kommer noget, så roses hun for det. Og hvis bleen er våd, så var det jo godt, at hun havde den på, og så prøver I at nå det lidt før næste gang. Uanset om det lykkes eller ej, så er det godt og en positiv oplevelse.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er lidt svært ud fra jeres brev helt at vurdere, hvorvidt hun er fysiologisk klar, eller om det mere er tilfældigheder, der har gjort, at hun faktisk har lavet og tisset på potten et par gange. Det lyder faktisk lidt som om, at hun trods sine kun 2 år godt kunne være lidt igang. Ud over at være fysiologisk parat, så skal hun naturligt også være mentalt parat og dermed interesseret i et samarbejde, men her fortæller I, at hun på det sidste faktisk virker interesseret i potten igen - og det lyder som om, at I har en ret god fornemmelse for, hvor hun er henne i sin udvikling...

Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe lidt videre på vej og give lidt idé om, hvorvidt det er nu, eller om hun måske har brug for mere tid - hvilket også vil være helt fint og ganske normalt :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.