Brev:
Søvn og mælk
22. august 2021
Alder:
8 mdr.
Søvn og mælk
Hej Helen ☺️
Tak for dit seneste svar angående pasning af min datter som i øvrigt gik super godt!
Nu angående hendes søvn og dertil lidt forhistorie.
Far er gået på barsel og i den forbindelse har vi også gennemført et ammestop som i øvrigt er gået rigtig fint.
Min datter er i god trivsel, kravler, står, og er også begyndt at tage de første skridt når hun står og holder i stuebordet. Hun er glad, spiser som hun skal.
Far overtog i forbindelse med barsel og ammestop, aftenputningen og opvågninger om natten. Det har gjort at der nu stort set ingen opvågninger er om natten hvilket jo er fantastisk for os alle 3.
Meeen… hvis hun ikke får mælk i løbet af aften/nat (når hun ikke vågner) så vågner hun typisk kl 5 om morgenen, tydelig ikke udhvilet og samtidig enorm svær at få til at sove videre. Hun bliver puttet omkring kl 19.30 (sover så gerne ved kl 20) - hvilket kun giver 9 timers søvn hvis vi ikke kan få hende til at sove lidt videre om morgenen. Og problemet opstår så i at hun stadig sover ganske lidt om dagen. Enkelte dage kan hun godt tage halvanden time om formiddagen også 30 min om eftermiddagen men oftes bliver det kun 30 min formiddag og 30min eftermiddag.
Og så bliver det jo alt alt for lidt søvn for hende, hvilket på de dage bestemt også kan mærkes på hendes humør.
Nogle gange om aftenen vågner hun omkring 23-24 tiden og her hun så fået en flaske, hvilket gerne gør at hun sover til kl 7.
Mit spørgsmål går så på, er hun for gammel til at vi giver en drømmeflaske der omkring kl 23, selvom hun ikke selv vågner og efterspørge det.
Jeg synes jeg hører og læser så mange steder at nu bør hun have en alder hvor hun ikke længere skal have mælk om natten og det er en skidt vane.
Hvad tænker du om den drømmeflaske?
Hendes dagsplan er typisk
Vågner kl 5.00 -5.30
Pusles og Spiser grød til morgenmad
Leger, hygger og tumler
Kl 8 - 8.30 puttes til lur i sin seng
Vågner typisk 30min efter
Snack i form af brød og frugt
Leger, diverse gøremål med far
Kl 11 frokost i form af brød, pålæg, grønsager m.m
Puttes til lur kl 13
Sover typisk kun 30 min - til tider tager hun halvanden time
Leger, bad og tumler
Eftermiddagssnack
Kl 17.30 aftensmad, spiser hvad vi spiser
Hygge, leg, tumle
Aftengrød
Puttes til lur - nogle gange har vi simpelthen måtte putte hende før kl 19 fordi hun ikke kan hænge sammen mere - det med risiko for at hun vågner endnu tidligere.
Som det også fremgår af min tidligere breve har hun stort set altid været en 30min sove baby om dagen. I en periode med mange opvågninger og dårligere søvn om natten sov hun 2,5 time om formiddagen men efter nætterne er blevet bedre er den lange lur også forsvundet igen.
Ser frem til at hører fra dig☺️