Søvn og mælk

22. august 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Søvn og mælk

Hej Helen ☺️

Tak for dit seneste svar angående pasning af min datter som i øvrigt gik super godt!

Nu angående hendes søvn og dertil lidt forhistorie.

Far er gået på barsel og i den forbindelse har vi også gennemført et ammestop som i øvrigt er gået rigtig fint.

Min datter er i god trivsel, kravler, står, og er også begyndt at tage de første skridt når hun står og holder i stuebordet. Hun er glad, spiser som hun skal.

Far overtog i forbindelse med barsel og ammestop, aftenputningen og opvågninger om natten. Det har gjort at der nu stort set ingen opvågninger er om natten hvilket jo er fantastisk for os alle 3.

Meeen… hvis hun ikke får mælk i løbet af aften/nat (når hun ikke vågner) så vågner hun typisk kl 5 om morgenen, tydelig ikke udhvilet og samtidig enorm svær at få til at sove videre. Hun bliver puttet omkring kl 19.30 (sover så gerne ved kl 20) - hvilket kun giver 9 timers søvn hvis vi ikke kan få hende til at sove lidt videre om morgenen. Og problemet opstår så i at hun stadig sover ganske lidt om dagen. Enkelte dage kan hun godt tage halvanden time om formiddagen også 30 min om eftermiddagen men oftes bliver det kun 30 min formiddag og 30min eftermiddag.

Og så bliver det jo alt alt for lidt søvn for hende, hvilket på de dage bestemt også kan mærkes på hendes humør.

Nogle gange om aftenen vågner hun omkring 23-24 tiden og her hun så ...

Annonce

... fået en flaske, hvilket gerne gør at hun sover til kl 7.

Mit spørgsmål går så på, er hun for gammel til at vi giver en drømmeflaske der omkring kl 23, selvom hun ikke selv vågner og efterspørge det.

Jeg synes jeg hører og læser så mange steder at nu bør hun have en alder hvor hun ikke længere skal have mælk om natten og det er en skidt vane.

Hvad tænker du om den drømmeflaske?

Hendes dagsplan er typisk

Vågner kl 5.00 -5.30

Pusles og Spiser grød til morgenmad

Leger, hygger og tumler

Kl 8 - 8.30 puttes til lur i sin seng

Vågner typisk 30min efter

Snack i form af brød og frugt

Leger, diverse gøremål med far

Kl 11 frokost i form af brød, pålæg, grønsager m.m

Puttes til lur kl 13

Sover typisk kun 30 min - til tider tager hun halvanden time

Leger, bad og tumler

Eftermiddagssnack

Kl 17.30 aftensmad, spiser hvad vi spiser

Hygge, leg, tumle

Aftengrød

Puttes til lur - nogle gange har vi simpelthen måtte putte hende før kl 19 fordi hun ikke kan hænge sammen mere - det med risiko for at hun vågner endnu tidligere.

Som det også fremgår af min tidligere breve har hun stort set altid været en 30min sove baby om dagen. I en periode med mange opvågninger og dårligere søvn om natten sov hun 2,5 time om formiddagen men efter nætterne er blevet bedre er den lange lur også forsvundet igen.

Ser frem til at hører fra dig☺️

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder