Svar: Søvn og mælk

22. august 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det lyder som om, at far og datter hygger sig, og begge nyder, at de nu har barsel sammen - så dejligt!

Som jeg læser dit brev, så er det lykkes at stoppe amning helt, og det lyder også som om, at jeres datter fint tager imod sin flaske. Du skriver i hvert fald, at hun nogle gange får en flaske kl. 23-24 og derefter kan sove til kl. 07 og du spørger, om hun er for gammel til drømmeflaske...

Og nej, det er hun ikke. Faktisk vil det i 8-9 måneders alderen være rigtig godt, hvis hun får 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Når hun bliver 10 måneder, så kan hun skrues ned til 2 flasker, som ligger f.eks. aften og sen aften eller før middagslur og aften - det er altså først i 10-12 måneders alderen, at mange børn begynder at kunne undvære drømmeflasken, og faktisk vil rigtig mange børn undvære mælken om dagen og stadig have behov for drømmeflasken frem mod 1 års alderen.

Jeg synes derfor, at det er en rigtig god idé, hvis I kan tilbyde jeres datter en drømmeflaske omkring kl 23-24 og dermed sikre, at hun kan sove lidt længere. Hele døgnet hænger langt bedre sammen for jer alle tre, hvis hun kan starte dagen omkring kl. 07 og ikke allerede vågner kl 05. Det vil være med til at sikre, at hendes puttetidspunkt om aftenen ikke rykker yderligere frem, og samtidig er det vigtigt, at hendes behov for mælk stadig bliver stillet.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Vågner omkring kl 06.30-07, fordi der nu indføres drømmeflaske sen aften fast

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), ½ hårdkogt æg, - og også meget gerne grøntsagsmos. Det kan være en middagsret fra glas eller rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ...

Annonce

... ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Aften 17.30: Aftensmad, udgangspunktet er jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i små hapsere og også mad i større stykker, som hun selv sidder og spiser. Der skal også være moset mad, som fylder hende lidt ekstra op. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19 og får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca. 19.30

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23: Drømmeflaske

Som I kan se, så er denne dagsplan lavet ud fra jeres angivne tidspunkter, men der er rykket lidt på puttetidspunkter og måltider, fordi jeg har en formodning om, at hvis hun fast tilbydes en drømmeflaske, når I går i seng, så vil hun kunne sove længere om morgenen og hele dagsrytmen vil derfor ændre sig lidt.

Jeg tænker også, at hendes alder og motoriske udvikling påvirker hendes søvn netop nu. Hun er rigtig godt igang med at kravle og er også allerede begyndt at rejse sig ved møblerne, og det giver naturligt ekstra uro, når hun skal sove. Det kan både være svært at koble fra og finde ro, men det kan også være svært at ligge stille under søvn.

Samtidig er hun i separationsfasen og øver sig i at adskille sig mere og mere fra jer. Det gør, at hun godt kan virke lidt mere klyngende. Hun kan godt vise behov for ekstra kontakt og nærhed, har brug for at være i nærheden af jer, brug for at kunne se jer, ellers kan hun blive rigtigt ked af det. Det betyder, at hun f.eks. kan begynde at græde, hvis I går på toilettet eller ud i køkkenet uden at tage hende med. Verden opleves derfor større nu og hun får mange indryk, som også giver ekstra drømmeaktivitet - og dermed igen urolig søvn. Det kan altså godt være en del af forklaringen på, hvorfor hendes lure lige nu ofte er kortvarige, men jeg tænker at f.eks. en flaske før middagsluren også kunne have en vis effekt i forhold til at få hende til at sove lidt længere der :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor