Svar: Søvn og mælk
22. august 2021
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Det lyder som om, at far og datter hygger sig, og begge nyder, at de nu har barsel sammen - så dejligt!
Som jeg læser dit brev, så er det lykkes at stoppe amning helt, og det lyder også som om, at jeres datter fint tager imod sin flaske. Du skriver i hvert fald, at hun nogle gange får en flaske kl. 23-24 og derefter kan sove til kl. 07 og du spørger, om hun er for gammel til drømmeflaske...
Og nej, det er hun ikke. Faktisk vil det i 8-9 måneders alderen være rigtig godt, hvis hun får 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Når hun bliver 10 måneder, så kan hun skrues ned til 2 flasker, som ligger f.eks. aften og sen aften eller før middagslur og aften - det er altså først i 10-12 måneders alderen, at mange børn begynder at kunne undvære drømmeflasken, og faktisk vil rigtig mange børn undvære mælken om dagen og stadig have behov for drømmeflasken frem mod 1 års alderen.
Jeg synes derfor, at det er en rigtig god idé, hvis I kan tilbyde jeres datter en drømmeflaske omkring kl 23-24 og dermed sikre, at hun kan sove lidt længere. Hele døgnet hænger langt bedre sammen for jer alle tre, hvis hun kan starte dagen omkring kl. 07 og ikke allerede vågner kl 05. Det vil være med til at sikre, at hendes puttetidspunkt om aftenen ikke rykker yderligere frem, og samtidig er det vigtigt, at hendes behov for mælk stadig bliver stillet.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Vågner omkring kl 06.30-07, fordi der nu indføres drømmeflaske sen aften fast
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), ½ hårdkogt æg, - og også meget gerne grøntsagsmos. Det kan være en middagsret fra glas eller rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Aften 17.30: Aftensmad, udgangspunktet er jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i små hapsere og også mad i større stykker, som hun selv sidder og spiser. Der skal også være moset mad, som fylder hende lidt ekstra op. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19 og får derefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23: Drømmeflaske
Som I kan se, så er denne dagsplan lavet ud fra jeres angivne tidspunkter, men der er rykket lidt på puttetidspunkter og måltider, fordi jeg har en formodning om, at hvis hun fast tilbydes en drømmeflaske, når I går i seng, så vil hun kunne sove længere om morgenen og hele dagsrytmen vil derfor ændre sig lidt.
Jeg tænker også, at hendes alder og motoriske udvikling påvirker hendes søvn netop nu. Hun er rigtig godt igang med at kravle og er også allerede begyndt at rejse sig ved møblerne, og det giver naturligt ekstra uro, når hun skal sove. Det kan både være svært at koble fra og finde ro, men det kan også være svært at ligge stille under søvn.
Samtidig er hun i separationsfasen og øver sig i at adskille sig mere og mere fra jer. Det gør, at hun godt kan virke lidt mere klyngende. Hun kan godt vise behov for ekstra kontakt og nærhed, har brug for at være i nærheden af jer, brug for at kunne se jer, ellers kan hun blive rigtigt ked af det. Det betyder, at hun f.eks. kan begynde at græde, hvis I går på toilettet eller ud i køkkenet uden at tage hende med. Verden opleves derfor større nu og hun får mange indryk, som også giver ekstra drømmeaktivitet - og dermed igen urolig søvn. Det kan altså godt være en del af forklaringen på, hvorfor hendes lure lige nu ofte er kortvarige, men jeg tænker at f.eks. en flaske før middagsluren også kunne have en vis effekt i forhold til at få hende til at sove lidt længere der :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske