Svar: Af med bleen - hvordan hjælper vi bedst?

5. maj 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og alle dine tanker omkring renlighed :) Jeg vil meget gerne give dig lidt tanker med retur.

Det lyder umiddelbart som om, at jeres dreng efterhånden er både mentalt og fysiologisk parat til at smide bleen om dagen. Han kan f.eks. godt mærke, når han skal tisse og siger til, når han sidder i badet, og han lyder også til at være bevidst om, når han skal af med afføring - han er dog ikke helt tryg ved at skulle lave på toilettet/potten, og sådan er der nogle børn, som har det.

For nogle børn er det lettere at blive renlige med vandladning end det er med afføring. Mange børn ser afføringen som en del af dem selv, og det betyder, at de ikke bryder sig om, at afføringen kommer i toilettet, for hvor forsvinder den hen, hvad sker der med den.. og så holder de sig eller siger, at de f.eks. hellere vil lave i bleen. Det er mere trygt for dem og de har på den måde lidt mere styr på processen...

Der er også børn, som har svært ved pressefornemmelsen, altså at afføringen skal ud, og at det ofte kræver lidt flere kræfter. De kan ikke lide at presse, de føler det ubehageligt og føler også, at det gør ondt, hvilket igen kan gøre, at de så holder igen. Det er her vigtigt, at I hjælper ham med at holde maven naturligt igang, så han ikke har tendens til hverken tynd eller hård mave. Det er på samme måde vigtigt, at hans ikke er rød eller hudløs omkring endetarmen, at han ikke har nogen rifter eller lignende, som naturligt vil gøre, at han ikke vil presse, fordi det så gør ondt.

Det er rigtig godt med en nogenlunde fast dagsrytme - faste spisetider - fordi det også giver nogenlunde faste tidspunkter for, hvornår han skal på toilettet. Og det vil være rigtig godt, hvis I kan observere, hvornår han normalt har afføring, så I kan hjælpe ham på toilettet, når det er ved at være tid. Ligesom, når I ser, at han presser og der tydeligvis er afføring på vej, så tag ham i hånden og gå ud på toilettet.

Det er helt rigtigt, som pædagogen i børnehaven har sagt, at det kan være en god idé at udnytte sommeren og det varmere vejr. Det kan nogle gange være en god idé at tage bleen af ham, fordi når han så tisser eller han mærker, at afføringen kommer, så bliver han opmærksom på kroppens signaler, og hvad det præcis er, han skal reagere på. Hvis han løber rundt i haven i et par underbukser eller badebukser, så vil I også kunne se, når han tisser og vil kunne sige f.eks. "hov, nu tisser du, skat", så han netop bliver opmærksom på det, og I kan også sige "skynd dig ind på toilettet", så han bliver opmærksom på, at det er det, han skal. I må meget gerne skynde jer til toilettet sammen, hvor du så kan aftale med ham, at næste gang skal han forsøge at sige til inden, så I kan nå toilettet lidt før.

Jeg har desværre ikke læst den bog du nævner, men jeg har søgt lidt på nettet for at finde information og har her også hørt forfatteren udtale sig om metoden... og det lyder for mig meget amerikansk og ikke som om, at der er særlig meget forskning bag de råd der gives. Samtidig synes jeg at løftet om, at renlighed kan skabes på 3 dage lyder urealistisk - især fordi den anbefales til børn fra 18 måneders alderen, hvor børn rent fysiologisk ofte ikke er parate til at træne renlighed. Samtidig lover forfatteren renlighed døgnet rundt - også om natten... ?! Men, jeg har som sagt ikke læst bogen.

Med hensyn til at jeres dreng skal lære at lytte til sin krop og kroppens signaler, så kan det som sagt være en god idé at prøve uden ble en gang imellem. Med hensyn til, at han ofte stritter imod og siger nej, når I siger, at nu ...

Annonce

... skal I lige ind og tisse - så er det vigtigt, at I ikke spørger, om han skal tisse, men tager ham i hånden og siger "kom, nu går vi ind og tisser" og så forsøger at holde fast i dette, også selvom han hellere vil lege, eller hvad han nu er igang med. De faste toilettider, hjælper med til at I kan lave aftaler om at skulle "tisse af først" og det er godt, hvis det kan været en regel, som gælder jer alle i familien og ikke kun ham. På den måde kan I sige "jeg skal også tisse, før vi kører hen til mormor" eller "jeg tisser også af, før vi kører op for at handle" eller lignende. Så han ikke føler sig forkert, men oplever at det gælder jer alle :)

På samme måde, er det også meget vigtigt, at I ikke siger til ham igen og igen, at han skal forsøge at tisse, men at I forsøger at time det med tidspunkter, hvor I naturligt vil forvente, at han faktisk burde kunne tisse. Det er naturligt irriterende, hvis I en gang i timen eller mere beder ham gå på toilettet. Prøv at time det med måltider, udendørs leg, I skal hjemmefra, når han skal bades om aftenen osv. så det bliver på tidspunkter, hvor det vil være naturligt at prøve. Det passer ofte med ca. hver 3 time. Og det er vigtigt, at I roser ham for at forsøge, - uanset om det lykkes eller ej.

Når dette så er sagt, så er det ikke sådan, at hvis I bare sætter ham på toilet eller potte og kræver at han sidder der, så bliver han renlig. Det gør han ikke. Derfor skal han sidde der, når det er sandsynligt, at der kan komme noget, og det dermed er en lille succesoplevelse, som I kan bygge videre på. Derfor er det, at det også kan hjælpe at tage bleen af ham, fordi det kan være med til at give ham en fornemmelse af, hvilke signaler, han skal reagere på. Og igen - så skal bleen heller ikke af hele tiden, fordi det naturligvis vil være et nederlag, hvis han igen og igen får både bukser, og alt skal skiftes. Derfor anbefaler jeg normalt, at man bibeholder bleen, når man går igang med faste tissetidspunkter :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I kan med fordel læse bøger om emnet og tale om afføring, og om hvordan kroppen fungerer, så det bliver noget helt naturligt. Der findes mange forskellige børnebøger om renlighed, som netop kan anspore til en snak om, at der kommer et tidspunkt, hvor man skal til at klare sig uden ble.

Det er også vigtigt, at han selv virker motiveret, og I må meget gerne tale med ham om, at det er ved at være tid til at slippe bleen og så tale med ham om, hvorvidt han selv har nogle idéer til, hvordan det kan lykkes bedst. I skal naturligvis sige til ham, at I er der, hjælper ham og guider ham. At det er helt okay, at der kan ske uheld osv. At det er svært - ligesom det også var svært for ham at lære at gå, lære at sparke til en bold, lære at cykle - men nu kan han det, fordi han har øvet sig. Og I vil hjælpe ham med at smide bleen og tisse på toilettet ligesom mor og far gør. Det er vigtigt, at I tror på projektet og på ham og netop signalerer, at I ved at det godt kan lykkes, og at I vi hjælpe ham.

Det lyder for mig som om, at I alle så småt er ved at være klar til, at der skal ske ændringer og at jeres dreng skal slippe bleen - og at det måske er et spørgsmål om at tage beslutningen og sige, at nu gør I det... I har forsøgt for over 8 måneder siden, har udskudt det lidt, vendt tilbage igen osv. Han er startet i børnehave, det går godt der. Lillebror er blevet ældre, og det er ikke længere noget nyt at være en familie på fire. Det lyder som om, at I nærmer jer et godt tidspunkt at komme væk fra bleen... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder