Svar: Holder på afføring

19. juli 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål, jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :) Så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Du beskriver din datters afføring, som "små bitte kugler", som hun absolut ikke kan holde tilbage, de kommer i bleen eller i bukserne - og hun bliver oprigtigt ked af dette. Du fortæller også, at jeres datter har fået Movicol siden hun var ca. 1.5 år gammel, men problemet er der stadigvæk...

Jeg hører hyppigt om børn der omkring 2års alderen pludselig får problemer med forstoppelse. De har ikke haft problemer tidligere, men nærmest fra den ene dag til den anden, så får de hård mave - og det lyder som om, at det har været tilfældet hos jer, og det er derfor lægen på dette tidspunkt har anbefalet Movicol.

Der sker nogle fysiologiske ændringer i tarmen omkring denne alder, som kan spille ind på det ændrede afføringsmønster. Samtidig så begynder mange børn i denne alder at blive mere bevidste om kroppens funktioner og kroppens forskellige åbninger - og mange børn interesserer sig for f.eks. deres afføring. Det kan godt gøre, at barnet begynder at holde sig og nogle gange oplever ubehag ved at skulle have afføring. Nogle børn får også en streptokokinfektion perianalt, som også kan gøre ondt - og hvis afføringen giver ubehag, så holder barnet sig mere og mere, hvilket gør afføringen hårdere og dermed sværere at komme af med, og så er man havnet i en rigtig dum cirkel, som er svær at komme ud af.

Behandlingen er egentlig det, som I har gjort allerede - give hende f.eks. movicol, som blødgør afføringen, så den ikke er svær at komme af med, og så det stille og roligt opfattes som noget, der ikke er så slemt.

Det er også en god idé at vaske med ekstra blød klude, sikre at hun ikke har små rifter eller lignende, som svier og gør ondt og som naturligt vil gøre, at hun holder sig mere. Det er godt at vaske med en sæbe, som passer til bleområdet og som samtidig kan virke lidt som en barriere, så huden beskyttes lidt, det er godt at smøre med lidt creme, salve osv. hvis hun er rød...

Og så er det en god idé at være opmærksomme på hendes kost og indtag af forskellige fødevarer. Det er naturligt maden, som skal være med til at holde maven igang naturligt og jo mere varieret, hun kan spise, jo bedre vil det være. Når børn har problemer med afføringen - enten hård mave eller for tynd mave - så vil det ofte være en god idé at se på deres kost og overveje, om ...

Annonce

... man kan lave nogle ændringer her :)

Kostens sammensætning kan f.eks. også forklare, hvorfor afføringen nogle gange er tynd, andre gange hård og ofte kommer ud som små hårde knolde, altså hvorfor afføring skifter hen over dagen. Hvad hun spiser, hvornår hun spiser det, hvornår på dagen hun tilbydes Movicol osv. spiller ind. Meget luft i maven, som f.eks. gør at "små kugler skydes ud" kan også nogle gange forklares med indtaget af forskellige fødevarer...

Og så er der naturligt også det mentale eller psykiske, som du selv nævner. Altså at hun skal turde give slip på sin afføring og være okay med at gå på toilettet. Det er vigtigt, at I forældre støtter, guider, giver jeres datter en tro på, at det her kan hun godt klare, og at I hjælper hende, hvis det er nødvendigt. Det er vigtigt, at I ikke stiller krav til hende, som hun har svært ved at leve op til - de krav I stiller skal naturligt passe til hendes alder og udvikling. Ligesom det er fint med få regler, som at man skal vaske sine hænder efter toiletbesøg, men hvis I har for mange regler eller stiller for mange krav om, eller ønsker at toiletbesøgende skal foregå på en bestemt måde eller lignende, så kan det nogle gange godt gøre, at hun "går i baglås", og at det derfor bliver for svært for hende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle børn reagerer også med hyppigere toiletbesøg eller viser ekstra behov for hjælp til toiletbesøg, når de f.eks. får en lillebror eller lillesøster. Det kan nærmest times sådan, at lige så snart mor sætter sig for at amme den lille så råber den ældste "jeg er færdig".... Det vil naturligt ikke spille ind i 1.5 år... men nogle gange er det forskellige årsager, som gør, at det med renligheden er svær. Det kan altså godt være startet som en "almindelig 2års ting" på grund af fysiologiske ændringer i tarmen, men kan så have udviklet sig til at blive gradvist mere og mere problematisk, til at det nu f.eks. er ankomsten af lillebror, som gør det ekstra svært.

Uanset hvad, så er det rigtig godt, at I er henvist videre, så I kan tale med lægerne på børneafdelingen om, hvad årsagen kan være, og hvordan I bedst muligt hjælper jeres datter nu. I kan tale med lægerne om, hvorvidt der kan være en årsag, som kan forklare "knoldet/kuglet afføring", som ikke skyldes forstoppelse men noget andet - og i givet fald, hvad det så kan skyldes... :)

Jeg vil meget gerne have en tilbagemelding fra jer, når I har været på børneafdelingen, så kan både jeg og andre blive lidt klogere på dette :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor