Svar: Holder på afføring
19. juli 2020
Alder:
3 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål, jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :) Så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Du beskriver din datters afføring, som "små bitte kugler", som hun absolut ikke kan holde tilbage, de kommer i bleen eller i bukserne - og hun bliver oprigtigt ked af dette. Du fortæller også, at jeres datter har fået Movicol siden hun var ca. 1.5 år gammel, men problemet er der stadigvæk...
Jeg hører hyppigt om børn der omkring 2års alderen pludselig får problemer med forstoppelse. De har ikke haft problemer tidligere, men nærmest fra den ene dag til den anden, så får de hård mave - og det lyder som om, at det har været tilfældet hos jer, og det er derfor lægen på dette tidspunkt har anbefalet Movicol.
Der sker nogle fysiologiske ændringer i tarmen omkring denne alder, som kan spille ind på det ændrede afføringsmønster. Samtidig så begynder mange børn i denne alder at blive mere bevidste om kroppens funktioner og kroppens forskellige åbninger - og mange børn interesserer sig for f.eks. deres afføring. Det kan godt gøre, at barnet begynder at holde sig og nogle gange oplever ubehag ved at skulle have afføring. Nogle børn får også en streptokokinfektion perianalt, som også kan gøre ondt - og hvis afføringen giver ubehag, så holder barnet sig mere og mere, hvilket gør afføringen hårdere og dermed sværere at komme af med, og så er man havnet i en rigtig dum cirkel, som er svær at komme ud af.
Behandlingen er egentlig det, som I har gjort allerede - give hende f.eks. movicol, som blødgør afføringen, så den ikke er svær at komme af med, og så det stille og roligt opfattes som noget, der ikke er så slemt.
Det er også en god idé at vaske med ekstra blød klude, sikre at hun ikke har små rifter eller lignende, som svier og gør ondt og som naturligt vil gøre, at hun holder sig mere. Det er godt at vaske med en sæbe, som passer til bleområdet og som samtidig kan virke lidt som en barriere, så huden beskyttes lidt, det er godt at smøre med lidt creme, salve osv. hvis hun er rød...
Og så er det en god idé at være opmærksomme på hendes kost og indtag af forskellige fødevarer. Det er naturligt maden, som skal være med til at holde maven igang naturligt og jo mere varieret, hun kan spise, jo bedre vil det være. Når børn har problemer med afføringen - enten hård mave eller for tynd mave - så vil det ofte være en god idé at se på deres kost og overveje, om man kan lave nogle ændringer her :)
Kostens sammensætning kan f.eks. også forklare, hvorfor afføringen nogle gange er tynd, andre gange hård og ofte kommer ud som små hårde knolde, altså hvorfor afføring skifter hen over dagen. Hvad hun spiser, hvornår hun spiser det, hvornår på dagen hun tilbydes Movicol osv. spiller ind. Meget luft i maven, som f.eks. gør at "små kugler skydes ud" kan også nogle gange forklares med indtaget af forskellige fødevarer...
Og så er der naturligt også det mentale eller psykiske, som du selv nævner. Altså at hun skal turde give slip på sin afføring og være okay med at gå på toilettet. Det er vigtigt, at I forældre støtter, guider, giver jeres datter en tro på, at det her kan hun godt klare, og at I hjælper hende, hvis det er nødvendigt. Det er vigtigt, at I ikke stiller krav til hende, som hun har svært ved at leve op til - de krav I stiller skal naturligt passe til hendes alder og udvikling. Ligesom det er fint med få regler, som at man skal vaske sine hænder efter toiletbesøg, men hvis I har for mange regler eller stiller for mange krav om, eller ønsker at toiletbesøgende skal foregå på en bestemt måde eller lignende, så kan det nogle gange godt gøre, at hun "går i baglås", og at det derfor bliver for svært for hende.
Nogle børn reagerer også med hyppigere toiletbesøg eller viser ekstra behov for hjælp til toiletbesøg, når de f.eks. får en lillebror eller lillesøster. Det kan nærmest times sådan, at lige så snart mor sætter sig for at amme den lille så råber den ældste "jeg er færdig".... Det vil naturligt ikke spille ind i 1.5 år... men nogle gange er det forskellige årsager, som gør, at det med renligheden er svær. Det kan altså godt være startet som en "almindelig 2års ting" på grund af fysiologiske ændringer i tarmen, men kan så have udviklet sig til at blive gradvist mere og mere problematisk, til at det nu f.eks. er ankomsten af lillebror, som gør det ekstra svært.
Uanset hvad, så er det rigtig godt, at I er henvist videre, så I kan tale med lægerne på børneafdelingen om, hvad årsagen kan være, og hvordan I bedst muligt hjælper jeres datter nu. I kan tale med lægerne om, hvorvidt der kan være en årsag, som kan forklare "knoldet/kuglet afføring", som ikke skyldes forstoppelse men noget andet - og i givet fald, hvad det så kan skyldes... :)
Jeg vil meget gerne have en tilbagemelding fra jer, når I har været på børneafdelingen, så kan både jeg og andre blive lidt klogere på dette :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske