Opvågninger om natten

19. juli 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Opvågninger om natten

Hej Helen

Tak for dit svar til mit seneste brev vedr. putningen om aftenen og om natten.

Vi har siden da ændret i aftenrutinen, og jeg har faktisk droppet amningen til natten, og nu putter far hvor vores datter får flaske i sengen, og herefter siger han godnat og går ud, og så ligger hun og snakker sig selv i søvn. Ingen gråd og helt roligt. Det er så skønt, og det fungerer rigtig godt! :)

Jeg har nu et par opfølgende spørgsmål, lidt i forlængelse af sidste brev, som jeg håber at du vil komme med dit syn på.

Vi kæmper stadig med at hun vågner om natten og har svært ved at sove videre, og jeg er lidt i syv sind over hvordan jeg skal tackle det, for jeg vil helst ikke skrue op for amningerne, alene af frygt for at det bliver en dårlig vane for hende.

Første gang hun vågner (ved 23-00 tiden) ammer jeg hende og så sover hun videre, og så vil jeg helst ikke amme hende igen, men når hun så vågner anden gang, ofte allerede efter 3 timer, og jeg har forsøgt at få hende videre i søvnen på alle andre tænkelig måder i 1-2 timer, hvor hun falder i søvn flere gange, men vågner idet jeg er kommet ind i vores soveværelse og lagt hovedet på puden, og så er det op igen og starte forfra, så ender jeg ofte med at amme hende igen. Herefter falder hun enten ...

Annonce

... i søvn med det samme jeg lægger hende tilbage i seng, eller også kan hun ligge og snakke lidt og rode rundt, og til sidst give op.

Mit spørgsmål er lidt om jeg bare amme løs i denne periode fordi, det er det hun har brug for? For jeg har som sådan ikke noget imod at amme hende flere gange om natten, for jeg er jo alligevel stået op, og hvis det kunne få hende hurtigere videre i søvnen, er det jo dejligt, men jeg vil virkelig nødigt, at det så fortsætter, og bliver en dårlig vane, hvor hun hver nat igen vågner hver 3. Time. Især når hun nu i så lang en periode kun er vågnet 1 gang hver nat fra 19-07.

Derudover så er jeg også lidt i tvivl om det med at give hende flasken i sengen, om det ikke også på sigt bliver en dårlig vane? Eller hvordan, og hvornår vi så skal fjerne den?

Og et sidste spørgsmål ang. mængden af mælk. Jeg har spurgt til det tidligere, men nu er jeg blevet i tvivl igen, da vi har ændret lidt herhjemme.

Nu får hun 1 ske pulver i sin grød til morgenmad.
En kop med 1 ske pulver og vand til frokost. (Hun får ikke længere mos da hun ikke gider det mere)
Amning til middag
En flaske på 210 ml vand og 7 skeer til nat
1-2 amninger om natten.
Det er jo svært at vide hvor meget hun får fra mig, men lyder det af nok?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin