Svar: Snart slut med ble?
11. juni 2020
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres lillebror faktisk klarer renligheden rigtig godt nu og har helt styr på det. Han fornemmer fint både afførings- og tissetrang, han kan holde sig indtil toilettet og gør det han skal der og han er også begyndt at kunne holde sig om natten, hvilket man faktisk ikke kan forvente endnu. Det lyder også som om, at der ikke længere sker uheld...
Det der er udfordringen hos jer lyder til at være trygheden ved bleen og troen på, at han kan klare sig uden ble. Bleen er stadig sikkerhed for ham, og det er helt naturligt, at han søger denne sikkerhed. Og så er det jo altid rart og en succesoplevelse med en tør ble, hvor våde bukser er et nederlag:)
Jeg er derfor meget stemt for, at I giver ham tid og følelsen af at det her kan han godt klare, og at han derfor stille og roligt måske selv siger til, at han godt vil prøve uden ble. Når det så er sagt, så er det jo en balance, for I må også gerne vise ham, at I tror på ham og er sikre på, at han kan klare det og derfor også så småt forsøge at få ham til at undvære bleen - i løbet af dagen, ikke om natten.
En overgang kunne måske være, at han forsøger at undvære bleen, når I er hjemme, men stadig får ble på, når han er i børnehave, når I skal op at handle osv. Det kunne måske være en aftale, som I kunne lave med ham. På den måde skal han ikke være urolig for, om der er et toilet, som han kan bruge, hvis det pludselig bliver nødvendigt.
Det kan på dette tidspunkt også nogle gange være en god idé at indføre et belønningssystem, hvor han får hver dag uden ble f.eks. samler klistermærker, og når papiret er fyldt, så udløser det et eller andet, som han godt kunne tænke sig. Så der på den måde er lidt mere motivation for at forsøge uden ble.
Og så tænker jeg faktisk også, at det hos jer måske kunne være en idé at forsøge med training pants, se f.eks. ImseVimse. Jeg tænker, at I måske kan tale med jeres dreng om, at de erstatter bleen, indtil han er helt klar til at gå over til almindelige underbukser. Og på den måde være en synlig overgang, som han selv er med til, forstår og kan samarbejde omkring. De er tykkere end underbukser, men kan ikke tage en fuld tissetår, hvis han kommer til at tisse... de kan dog tage lidt dryp, og så kan han nå ud på toilettet og stadig føle sig tør, hvis der skulle ske et uheld og på den måde måske give ham en succesoplevelse stadigvæk.
Sommeren kan også arbejde for jer, da det vil være super godt, hvis han på varme dage blot kan have underbukser, evt. badebukser på, og være i haven, hoppe i vand osv. På den måde bliver det også mere naturligt for ham at bleen ikke behøves mere, og jo mere han oplever, at han klarer sig fint uden, jo mere modig vil han naturligt blive og tilsidst kan den undværes helt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker og idéer lidt videre - rigtig meget held og lykke det sidste stykke vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske