Svar: Snart slut med ble?

11. juni 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære L

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres lillebror faktisk klarer renligheden rigtig godt nu og har helt styr på det. Han fornemmer fint både afførings- og tissetrang, han kan holde sig indtil toilettet og gør det han skal der og han er også begyndt at kunne holde sig om natten, hvilket man faktisk ikke kan forvente endnu. Det lyder også som om, at der ikke længere sker uheld...

Det der er udfordringen hos jer lyder til at være trygheden ved bleen og troen på, at han kan klare sig uden ble. Bleen er stadig sikkerhed for ham, og det er helt naturligt, at han søger denne sikkerhed. Og så er det jo altid rart og en succesoplevelse med en tør ble, hvor våde bukser er et nederlag:)

Jeg er derfor meget stemt for, at I giver ham tid og følelsen af at det her kan han godt klare, og at han derfor stille og roligt måske selv siger til, at han godt vil prøve uden ble. Når det så er sagt, så er det jo en balance, for I må også gerne vise ham, at I tror på ham og er sikre på, at han kan klare det og derfor også så småt forsøge at få ham til at undvære bleen - i løbet af dagen, ikke om natten.

En overgang kunne måske være, at han forsøger at undvære bleen, når I er hjemme, men stadig får ble på, når han er i børnehave, når I skal op at handle osv. Det kunne måske være en aftale, som I kunne lave med ham. På den måde skal han ikke være urolig for, om der er et toilet, som han kan bruge, hvis det pludselig bliver ...

Annonce

... nødvendigt.

Det kan på dette tidspunkt også nogle gange være en god idé at indføre et belønningssystem, hvor han får hver dag uden ble f.eks. samler klistermærker, og når papiret er fyldt, så udløser det et eller andet, som han godt kunne tænke sig. Så der på den måde er lidt mere motivation for at forsøge uden ble.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så tænker jeg faktisk også, at det hos jer måske kunne være en idé at forsøge med training pants, se f.eks. ImseVimse. Jeg tænker, at I måske kan tale med jeres dreng om, at de erstatter bleen, indtil han er helt klar til at gå over til almindelige underbukser. Og på den måde være en synlig overgang, som han selv er med til, forstår og kan samarbejde omkring. De er tykkere end underbukser, men kan ikke tage en fuld tissetår, hvis han kommer til at tisse... de kan dog tage lidt dryp, og så kan han nå ud på toilettet og stadig føle sig tør, hvis der skulle ske et uheld og på den måde måske give ham en succesoplevelse stadigvæk.

Sommeren kan også arbejde for jer, da det vil være super godt, hvis han på varme dage blot kan have underbukser, evt. badebukser på, og være i haven, hoppe i vand osv. På den måde bliver det også mere naturligt for ham at bleen ikke behøves mere, og jo mere han oplever, at han klarer sig fint uden, jo mere modig vil han naturligt blive og tilsidst kan den undværes helt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker og idéer lidt videre - rigtig meget held og lykke det sidste stykke vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.