Snart slut med ble?

11. juni 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Snart slut med ble?

Kære Helen,

Jeg kan se, at vi har spurgt til lillebrors blesituation flere gange, men denne gang er den ved at være der, og vi håber, du kan hjælpe os det sidste stykke vej 😊 ikke at vi som sådan har travlt med, at han skal blive fri af bleen – og det har børnehaven heller ikke – men det er jo noget nemmere både for ham og for os.

Lillebror er blevet rigtig god til at sige, når han skal tisse eller lave stort. Og så kommer han ud på toilettet og laver, det han skal, og bagefter beder han om at få bleen på igen, og det får han så. Han bliver meget ked af det, når vi foreslår underbukser, og belønninger eller andet virker ikke. Det lader til at handle om tryghed, og derfor får han den selvfølgelig på.

Han kommer på toilettet, som det første om morgenen og som det sidste, inden han skal i seng. Og har tisser han altid, og om aftenen laver han tit os stort. Bleen har ...

Annonce

... enkelte gange været helt tør om morgenen, og vi har også præsteret at glemme at give ham ble på til natten, og her vågner han og kalder for at få ble på, i stedet for at tisse i bukserne.

Så vi har en fornemmelse af, at han er klar til at undvære bleen. Men han vil meget nødig. Vi har forsøgt med underbukser tidligere (omkring jul og igen i slutningen af marts), og her har han haft nogle uheld, som han måske syntes var så ubehagelige, at han ikke vil prøve underbukserne igen.

Han er en følsom dreng og kaster sig ikke ud i noget, før han ved, hvad det handler om. Så vi er meget opmærksomme på ikke at presse ham – han bliver meget ulykkelig, og det virker heller ikke i andre situationer. Så hvad synes du, vi skal gøre herfra? Bare fortsætte med bleen, indtil han selv giver udtryk for at være klar til at undvære den? Eller har du en anden ide?

På forhånd mange tak!

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder