Brev:
Snart slut med ble?
11. juni 2020
Alder:
3 år, 10 mdr.
Snart slut med ble?
Kære Helen,
Jeg kan se, at vi har spurgt til lillebrors blesituation flere gange, men denne gang er den ved at være der, og vi håber, du kan hjælpe os det sidste stykke vej 😊 ikke at vi som sådan har travlt med, at han skal blive fri af bleen – og det har børnehaven heller ikke – men det er jo noget nemmere både for ham og for os.
Lillebror er blevet rigtig god til at sige, når han skal tisse eller lave stort. Og så kommer han ud på toilettet og laver, det han skal, og bagefter beder han om at få bleen på igen, og det får han så. Han bliver meget ked af det, når vi foreslår underbukser, og belønninger eller andet virker ikke. Det lader til at handle om tryghed, og derfor får han den selvfølgelig på.
Han kommer på toilettet, som det første om morgenen og som det sidste, inden han skal i seng. Og har tisser han altid, og om aftenen laver han tit os stort. Bleen har enkelte gange været helt tør om morgenen, og vi har også præsteret at glemme at give ham ble på til natten, og her vågner han og kalder for at få ble på, i stedet for at tisse i bukserne.
Så vi har en fornemmelse af, at han er klar til at undvære bleen. Men han vil meget nødig. Vi har forsøgt med underbukser tidligere (omkring jul og igen i slutningen af marts), og her har han haft nogle uheld, som han måske syntes var så ubehagelige, at han ikke vil prøve underbukserne igen.
Han er en følsom dreng og kaster sig ikke ud i noget, før han ved, hvad det handler om. Så vi er meget opmærksomme på ikke at presse ham – han bliver meget ulykkelig, og det virker heller ikke i andre situationer. Så hvad synes du, vi skal gøre herfra? Bare fortsætte med bleen, indtil han selv giver udtryk for at være klar til at undvære den? Eller har du en anden ide?
På forhånd mange tak!
Kærlig hilsen
L