Svar: Pottetræning - 2 år, 7 mdr.

16. marts 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære F og L

Tak for jeres brev og fine spørgsmål om renlighed og parathed :)

Det lyder som om, at jeres datter har en fornemmelse for både vandladning og afføring og måske også har en vis kontrol over det. I hvert fald lyder det som om, at hun godt kan mærke, når hun skal tisse eller have afføring - og at hun ofte beder om at komme ned fra stolen, hvorefter hun så gør det hun skal - i bleen...

Det lyder altså som om, at hun fysiologisk er parat, men at hun mentalt har brug for at turde og tør tro på, at hun godt kan...

Tegn på at hun er fysiologisk parat er, at hun kan holde sig tør i 3 timer. Hvis I er i tvivl, kan I prøve at skifte hende med 3 timers interval - det kan nogle gange være en god idé at lægge et lille papirlommetørklæde i bleen, så kan I bedre se om det bliver vådt, da bleerne suger rigtig godt...

Derudover, så har renlighed normalt 3 faser:

I første fase kommer jeres datter og siger, når hun har lavet noget i bleen. Hun er bevidst om det, og hun vil gerne have en ren ble på...

I anden fase, kommer jeres datter og siger til, når det sker "nu tisser jeg" og har således fornemmelsen af, at det er nu, og hvad det er.

Og i tredje fase kommer jeres datter og siger til lige inden "jeg skal tisse!", og så er det med at være hurtig, for at nå toilet eller potte...

Jeres datter reagerer ikke helt på denne måde, men ud fra det I fortæller, så tænker jeg, at hun måske er mellem fase 1 og 2.. Hun er bevidst om, når det sker og hun siger ikke, at hun tisser, men beder om at komme ned fra stolen, netop for at tisse... og det er vel en måde at sige "nu tisser jeg" på...

Jeg vil anbefale, at I indfører faste toilettider. I skal ikke spørge hende, om hun skal tisse, eller om hun vil prøve toilet eller potte, for så siger hun med sikkerhed nej. I skal i stedet følge hende ud på toilet eller potte, tage hende i hånden og sige f.eks. "kom du skal lige prøve at tisse" og hjælpe hende derud. I første omgang vil det være godt, at I forsøger som det første om morgenen, når hun har fået bleen af og som det naturlige om aftenen, når hun er i bad og også har ble og tøj af.. sig f.eks. "sæt dig lige på potten, imens jeg gør badet klar"... Så vidt muligt uden diskussioner og uden pres, men som noget helt ...

Annonce

... naturligt.

Det samme, når I ser, at hun har afføring så vil det være rigtig godt, at I siger "hov skat, kommer der noget i bleen, kom med ud på toilettet" eller lignende, så hun også lærer, at det er på toilettet det foregår og ikke stående ved middagsbordet :) Nogle gange kan det være nødvendigt, at hun bibeholder bleen på og laver i den - men at det foregår på badeværelset og derefter så på toilettet.

Hun skal gerne blive gradvist mere og mere fortrolig og tryg ved toilet eller potte - hvis I bruger toilettet, så vil det være rigtig godt med et toiletsæde og en fodskammel, så hun kan sidde og slappe af og være helt tryg - så kan I øge antallet af tissetider i løbet af dagen. Det vil sige, at hun skal tisse af i forbindelse med måltider, før hun løber ud for at lege, før I kører op for at handle osv. Altså på de tidspunkter, hvor I andre også naturligt tisser af, så det er en naturlig regel hos jer - I tisser alle sammen af, før I kører af sted...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er vigtigt, at I ikke tager bleen af hende. Bleen er en sikkerhed, og den giver samtidig mulighed for succesoplevelse.. hvis bleen er tør, så kan den bruges igen, hvis den er våd, så er det helt okay, så roses hun for at forsøge og så er det jo godt, at hun har den på - og I prøver så at nå toilettet i bedre tid næste gang.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan læse bøger om renlighed. Desværre er bibliotekerne jo lukket lige nu, men der findes rigtig mange gode børnebøger om emnet, som I kan læse. Det at læse om andre kan være med til at spore hende ind på, at det er noget, som er aktuelt og naturligt - også for hende. Måske kan I låne bøger af nogle af hendes venner fra børnehaven, som ikke læser i dem lige nu...

Hvis det viser sig, at hun bare ikke er klar lige nu, så vent og se tiden lidt an. I takt med at det bliver varmere i vejret, så vil det være lettere at træne renlighed og til sommer kan hun få bleen af og pludselig opleve at tisse.. og hvad der egentlig sker. Og det kan nogle gange godt være med til at skubbe lidt tid processen, at hun på den måde får lidt fornemelse for sin krop og hvad det er hun skal reagere på. Så tiden kan på den måde også arbejde for jer :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med projekt renlighedstræning :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder