Svar: Blefri-trin

9. marts 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære L.

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres datter er rigtig godt igang med renlighedstræningen og faktisk er ret god til det. Hun lyder parat, og det lyder som om, at det er det rette tidspunkt, dejligt.

Det er helt naturligt, at hun endnu ikke kan holde sig om natten. Det er derfor vigtigt, at I bibeholder bleen om natten så længe hun har brug for den - det vil sige, så længe den er våd om morgenen, når hun vågner. Det er først, hvis hun efter 5års alderen stadig tisser i sengen om natten, at man skal se på, hvorvidt det er noget, man skal gøre noget ved. Så længe hun ikke er ældre, er det helt normalt.

Det er også helt naturligt, at hun i en overgangsperiode stadig kan have brug for en ble, når hun sover til middag. Ligesom det naturligt nogle dage kan gå bedre med at nå toilettet, og at der andre dage sker uheld. Det skal der være plads til :)

Det vil være rigtig godt med faste toilettider, fordi det sikrer, at hun har mulighed for at komme på toilettet i god tid, og før der sker uheld. Faste toilettider kan f.eks. ligge om morgenen, når hun står op, om aftenen, før hun skal i seng. Det kan være før I kører i børnehaven, skal ud at handle, går ud for at lege, i forbindelse med måltider osv. Og det vil også være naturligt, at hun f.eks. hjælpes på toilettet før hun puttes til middagslur, de dage hvor hun stadig får en lur - så hun på den måde hjælpes med at tisse af og I finder ud af, om hun så kan holde sig og ikke behøver bleen, når hun sover om dagen...

Det vil være rigtig godt, at I ikke spøger "skal du tisse?" for så vil hun sige nej og tisse få minutter efter. Derfor er det bedre at I siger f.eks. "kom, vi skal lige ud at tisse, før vi kører", tager hende i hånden og går med hende derud, så det er så naturligt som muligt og er en regel, som gælder for jer ...

Annonce

... alle. Vi tisser alle af, før vi skal nogen steder...

Det kan også være en god idé, at I forsøger at få hende til at have afføring på toilettet og ikke i bleen. Ofte er det en lille hurdle, som hun lige skal over og hvis hun har oplevet det et par gange, så er det ikke så farligt og så bliver hun lidt mere modig til at forsøge. Prøv derfor at opfordre hende til at prutte, når hun sidder på toilettet, så hun øver sig i at presse. Sæt jer evt. foran hende, så hun kan have fødderne på jeres lår eller giv hende en fodskammel, som hun kan støtte fødderne på. Det er også vigtigt, at hun har et toiletsæde, så hun ikke sidder og hænger i armene, men kan slappe af, når hun forsøger at prutte... Hvis der kommer lidt afføring eller der kommer lidt på papiret, når I tørrer hende så vis hende det og ros hende for det :)

Det vil også være en god idé at læse bøger om at skulle tisse og lave på toilettet, så hun på den måde bliver opmærksom på, at det er noget naturligt og noget hun godt kan klare. Der findes flere forskellige børnebøger, som beskriver dette emne. Det kunne f.eks. være titler som "Hr. Pølle", "Hvad har du i bleen?", "Noa på potte", "Prinsesse Pollys Potte", "Jeppes Potte" og mange flere. En tur på biblioteket er en god idé :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis hun er meget insisterende på at bibeholde bleen på, når hun har afføring, så kan det være en god idé, at hun stadig laver på toilettet - enten er på badeværelset eller sidder på toilettet med bleen på. Så hun ikke lærer, at det er okay at sætte sig bag sofaen, men får fornemmelsen for, at det med afføring foregår på toilettet :) Og i takt med at hun så bliver tryg ved sin afføring og at komme af med det, så kan hun så prøve at sidde på toilettet uden bleen på...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke med renlighedsprojektet...!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39