Aftensmad med gurli gris

9. marts 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Aftensmad med gurli gris

Kære Helen

Vores dreng på 3 et halvt er en glad og velfungerende dreng.

Vores udfordring går på, at det er meget svært at få ham til at spise selv om aftenen til aftensmad.

Nu er vi kommet ind på en model, hvor han efter vi har siddet sammen ved bordet et kvarters tid får lov til at se gurli gris, mens vi stopper maden i munden på ham. Så kører det – han får et sundt og mættende måltid, vi undgår kampen ved spisebordet og vi har en glad dreng. Stemningen er god ved måltidet, hvor vi også er ved at lære hans lillesøster på 7 måneder at spise.

Det skal siges, at vi spiser tidligt ( ved 17.tiden). Og at vores dreng i øvrigt ser meget lidt ...

Annonce

... I-pad mv, ca en halv times skærm i alt om dagen. Han er et meget aktivt barn. De øvrige måltider spiser han selv uden problemer.

Spørgsmål: Er vi på helt gal spor ved at made ham?

Og hvis ja - hvordan får i så de grøntsager og mad generelt i ham, som han ikke selv vil spise - men gladeligt spiser, når han er optaget af gurli gris?:-)

Han er af natur ret småtspisende, og hvis han spiser selv om aftenen kan det godt bare være 3 skefulde. Samme melding får vi fra børnehaven. Men skærmtiden gør at han får markant mere mad indenbords, hvilket jeg tænker er vigtigt for en dreng der er fysisk igang hele dagen.

På forhånd tak
Mange hilsner herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder