Brev:
Aftensmad med gurli gris
9. marts 2020
Alder:
3 år, 6 mdr.
Aftensmad med gurli gris
Kære Helen
Vores dreng på 3 et halvt er en glad og velfungerende dreng.
Vores udfordring går på, at det er meget svært at få ham til at spise selv om aftenen til aftensmad.
Nu er vi kommet ind på en model, hvor han efter vi har siddet sammen ved bordet et kvarters tid får lov til at se gurli gris, mens vi stopper maden i munden på ham. Så kører det – han får et sundt og mættende måltid, vi undgår kampen ved spisebordet og vi har en glad dreng. Stemningen er god ved måltidet, hvor vi også er ved at lære hans lillesøster på 7 måneder at spise.
Det skal siges, at vi spiser tidligt ( ved 17.tiden). Og at vores dreng i øvrigt ser meget lidt I-pad mv, ca en halv times skærm i alt om dagen. Han er et meget aktivt barn. De øvrige måltider spiser han selv uden problemer.
Spørgsmål: Er vi på helt gal spor ved at made ham?
Og hvis ja - hvordan får i så de grøntsager og mad generelt i ham, som han ikke selv vil spise - men gladeligt spiser, når han er optaget af gurli gris?:-)
Han er af natur ret småtspisende, og hvis han spiser selv om aftenen kan det godt bare være 3 skefulde. Samme melding får vi fra børnehaven. Men skærmtiden gør at han får markant mere mad indenbords, hvilket jeg tænker er vigtigt for en dreng der er fysisk igang hele dagen.
På forhånd tak
Mange hilsner herfra