Svar: Uheld i børnehaven - knap 5 år

6. juni 2018

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at der kan ske uheld med både vandladning og afføring, selvom børn har været renlige gennem længere tid - og hos jer er der gået 8-9 måneder siden sidste uheld, så umiddelbart vil jeg tage det stille og roligt...

Det sker ofte, som du selv nævner, at børn er rigtig god igang med en leg og så overhører de kroppens signaler. Jeres dreng mærker måske godt, at han skal gå ud på toilettet, men legen er god, så han prøver at holde sig - og så går det galt. Samtidig så er det også svært nogle gange at få lov til at gå fra en leg - når børn leger, så har de ikke altid overblikket over, at man skal gå ud af legen for at gå på toilettet. De andre børn kan opfatte det, at han går, som om at han ikke gider lege mere, og når han så vender tilbage, så er det rigtig svært at komme med i legen igen. Så når han ikke vil gå ud af legen, så kan det være fordi han er urolig for, om han så kan være med i legen, når han er færdig på toilettet.

Der ligger her en pædagogisk opgave i at hjælpe alle børn med at kunne gå til og fra en leg, fordi de naturligt alle sammen en gang imellem må på toilettet, og det er derfor vigtigt at hjælpe børnene til at sige "jeg skal lige tisse", så man kan gå og komme tilbage. Derudover ligger der også en opgave i at hjælpe børnene med at tisse af, før de løber ud for at lege, så afbrydelser så vidt muligt undgås... Og her tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis de voksne i institutionen er opmærksomme på, at jeres dreng måske har svært ved at forstå en kollektiv besked, for det er bestemt ikke alle som kan det i hans alder.

Så hvis pædagogerne bare ud i luften siger "I skal lige huske at tisse, før I løber ud for at lege", så hører ham bare "løbe ud og lege", og så gør han det. Det kan derfor hjælpe ham, hvis der er en voksen som lige får øjenkontakt med ham og direkte til ham siger "du skal lige tisse af først" eller lignende, netop for at hjælpe ham og sikre at der så ikke sker uheld.. Og stadig kan uheld naturligvis ske en gang imellem :)

Derhjemme bør I på samme måde lige huske ham på, at han skal gå på toilettet, før I kører op for at handle, før I går til stranden, før I kører hen til bedstemor osv. Så det bliver en naturlig regel, at man går på ...

Annonce

... toilettet før man tager nogen steder, - præcis som I også selv gør. Det er altså en regel, som gælder jer alle og ikke kun ham og han kan netop spejle sig i, at sådan gør mor og far også. Det vil også være rigtig godt med faste toilettider i forbindelse med måltider, som det første, når han står op om morgenen og det sidste før han går i seng - igen præcis som I selv også går på toilettet.

Det er synd for ham, hvis han tisser i bukserne og egentlig godt kan finde ud af at gå på toilettet, men bare lige skal hjælpes lidt på vej med lidt guidning. Det ligger naturligt ikke på rygraden af ham endnu, men det kommer stille og roligt, hvis I husker ham på det, som en naturlig del af hverdagen og de ting I skal :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Brug sommeren til at øve det lidt, så det bliver så naturligt som muligt - før han skal starte i den nye børnehave. Når han starter der, så vil han naturligt blive overvældet af en masse nye indtryk, nye regler og krav og bare det i det hele taget at finde ud af alt det nye.. og det kan godt gøre at fornemmelsen for hvornår man skal på toilettet træder i baggrunden. Jo mere faste rutiner I kan give ham - altså en vane med tissetider i forbindelse med måltider, før man løber ud for at lege osv - jo lettere vil han kunne finde ud af dette, når han begynder det nye sted. Vær også opmærksom på at vise ham, hvor toiletterne er, når han starter, så han ved, hvor han skal gå hen - det er naturligvis også en forudsætning for at kunne nå toilettet, at man ved hvor det er :)

Med hensyn til hans uro overfor høje lyde - og du skriver, at de har haft flere brandøvelser i børnehaven - så vil jeg lige nævne, at nogle gange vil børn i jeres drengs alder blive bange for sirener, ambulancelyde, brandbiler osv. fordi de forbinder det med (og også nogle gange får at vide) at det er farligt. Men det kan være rigtig godt at tale med ham om, at disse lyde også kan være positive - for når brandbilen eller ambulancen kommer kørende med blå blink og sirener, så er det for at fortælle os, at vi skal flytte os, så de kan komme hen og hjælpe dem der har brug for hjælp. Lyden betyder altså også "hjælpen er på vej", og det er jo en god ting...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine