Brev:
Dårlig søvnvane
6. juni 2018
Alder:
14 mdr.
Dårlig søvnvane
Kære Helen.
Jeg har fået givet min søn en rigtig dårlig søvnvane jeg godt vil have ændret på.
Jeg har tidligere ret problemfrit vænnet ham af med et blive ammet i søvn. Det tog kun 3 dages brok og så var han ok med bare at blive pakket ind i dynen og lagt. Vi spillede så noget musik for ham og nussede ham i panden og over næsen mens vi tyssede og så sov han på 10 minutter.
Det kørte så rigtig godt et stykke tid, men i takt med han blev stærkere motorisk og begyndte at kravle, begyndte han også at kravle rundt i sengen når han blev puttet. Han oksede rundt, rullede om på maven og rejste sig op på alle fire og videre op at stå og begyndte så at stå og hoppe mens han holdt i tremmerne - super irriterende!
For at løse det begyndte jeg så at rulle ham ind i dynen og tage ham op og så sætte mig med ham i en stol hvor jeg kunne fiksere ham mellem min mave og lår så han lå stille, og så nusse i søvn. Han blev ikke vugget eller noget kun holdt fast i mine arme og i spænd melllem lår og mave.
Og det er så der vi er nu. Jeg er 100% selv ude om det og var skidedumt det indrømmer jeg, for nu er det igen kun mig der kan putte ham og kun når han er i mine arme. Andre kan godt putte, men så tager det en time. Når jeg gør det tager det 10 minutter.
Så hvad gør jeg? Han bliver som sagt ikke vugget, men når jeg prøver at lægge ham ned og nusse ham som før, så okser han rundt og griner af mig. Eller også bliver han sur og hyler.
Skal jeg bare være stædig og acceptere at det kan tage en time at putte og så bare blive ved med at lægge ham ned når han rejser sig?
Med venlig hilsen
En frustreret mor