Svar: Renlighed 4-årig

7. oktober 2015

Kategori:
Alder:
4 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng - og beklager svartiden, som skyldes, at jeg har været på babymesse de sidste tre dage:)

Det lyder som om, at jeres dreng godt kan fornemme sin afføringstrang og faktisk også godt kan sige til, når han mærker, at han skal på toilettet. Du fortæller, at det i perioder af 2-3 dage, faktisk fungerer rigtig godt og uden uheld, og han er synligt stolt, når det går godt - men så kommer der en periode, hvor han pludselig igen laver i bukserne.

Det kan, som du selv nævner, sagtens skyldes, at han har for travlt med at lege og derfor overhører kroppens signaler og så går det galt. Derfor er det vigtigt, at han har faste toilettider, opfordres til at "prutte" eller "presse", når han sidder på toilettet for at tisse, i håb om at der så kommer noget der, og der skal være tid nok.

Han skal ikke spørges "skal du ud på toilettet?" eller lignende, for så siger han nej og gør i bukserne. Og hvis han er bange for at gå ud af en leg, fordi det er svært at komme med i legen efterfølgende, så skal han hjælpes til dette og hjælpes ind af legen igen af en voksen. Det er for nemt bare at give ham en ble på... Han skal tages i hånden, følges ud på toilettet og forklares, at han naturligvis kan lege videre bagefter - og så hjælpes han med det.

Han skal opfordres til at sidde ned og tisse. Selvom han måske nogle gange gerne vil stå op og tisse, så tømmer han for det første sin blære bedst, når han sidder ned, og derudover er der større sandsynlighed for, at han også kommer af med sin afføring ...

Annonce

... samtidig.

Så langt som han lyder til at være i sin renlighedsproces, så synes jeg faktisk godt, at man kan begynde at stille lidt krav til ham - og jeg synes det er forkert, hvis man per automatik giver ham en ble på, hvis han ikke laver på toilettet. Det signalerer lidt, at det er lige så fint at lave i bleen - og det er det jo ikke.

En ble kan bruges som en sikkerhed, men han må aldrig få at vide eller have fornemmelsen af, at han ligeså godt kan lave i bleen. Bleen bruges som et par underbukser, der trækkes op og ned, og han skal stadig på toilettet, selvom han har ble på. Det er heller ikke okay, at han går hen bag sofaen og sætter sig og laver - afføring har man på toilettet, og hvis I fornemmer, at han er i gang med at lave, så skal han hurtigst muligt ud på toilettet - uanset om han har ble på eller ej.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også vigtigt, at I gennem kosten sikrer, at maven fungerer. Han må ikke have tynd mave, som gør det svært at holde sig. Han må heller ikke have hård mave, så det gør ondt at komme af med afføringen, hvorfor han så holder sig ekstra og har svært ved at "slippe" det.

I må gerne være tydelige omkring, hvad I forventer af ham nu. I må gerne sige til ham "jeg vil have, at du går på toilettet. Jeg ved godt, at det kan være svært, men jeg tror på, at du kan og jeg vil hjælpe dig med at det lykkes" eller lignende. Han skal ikke føle sig forkert, men han skal vide, at I nu forventer, at han ikke længere laver i bukserne - og at I selvfølgelig vil hjælpe ham, så det lykkes at blive helt renlig.

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39