Svar: Uheld i børnehaven
18. november 2014
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :) Dejligt at høre fra jer igen - velkommen tilbage:)
Når børn skal hjælpes til renlighed, så skal de netop hjælpes, og det er rigtig vigtigt at hjemmet og institutionen kan samarbejde om at hjælpe. Det er jo i alles interesse, at børn hjælpes til at gå på toilettet selv.
Når jeg læser jeres brev, så slår det mig, at ingen rigtigt har interesseret sig for, hvorfor jeres datter ikke har afføring på toilettet i børnehaven - eller måske har I interesseret jer for det, men det fremgår bare ikke af jeres brev :) Det lyder som om at fokus mest har været "Nu skal hun lære det" og i børnehaven har man brugt tvang, været ligeglad og forsøgt med påmindelser… Ingen af delene lyder særligt hjælpsomt. Og hvorfor vil hun ikke lave afføring i børnehaven? Hvis man kender årsagen, så er det også lettere at hjælpe hende.
Måske er årsagen, at der er åbne toiletter, og hun er måske en lidt privat og blufærdig pige, der ikke bryder sig om at sidde og skulle lave, hvis alle de andre børn kan kikke på hende imens… Derfor skynder hun sig og rejser sig fra toilettet, før hun egentlig er færdig. Hvis det er tilfældet, så kunne man måske finde et toilet med en dør, som hun kan anvises at bruge, eller man kan sætte en skærm op eller lignende.
Måske er årsagen, at hvis man går ud af en leg, for at gå på toilettet og er for længe væk, så kan man ikke komme ind i legen igen. Det kan være rigtig svært for børn at give plads til den der går ud af leg, og selvom de alle sammen har brug for at gå på toilettet, og derfor nogle gange må gå, så siger de det ikke altid, men går bare - og når de så vil være med igen, så er der ikke længere plads i legen. Hvis det er tilfældet, så ligger der jo en pædagogisk opgave i at lære børnene, at man godt må gå på toilettet midt i en leg og komme tilbage igen:)
Måske overhører hun sin krops signaler, fordi hun er travlt optaget med at lege og når derfor ikke toilettet i tide - her har hun brug for faste toilettider.
Måske har hun for svært ved at forstå en kollektiv besked som "nu skal I tisse før I løber ud" - hun løber bare udenfor. Hun er stadig så lille, at man ikke kan forvente, at hun vil kunne forstå en kollektiv besked, hun har brug for at man tager hende i hånden og følger hende på toilettet. Venligt og roligt "kom du skal lige tisse, før du går ud og leger" og ikke bare siger det, men hjælper hende konkret.
Og måske har hun netop, som I skriver, behov for at man lige bruger 5 minutter sammen med hende på toilettet og signalerer, at der er tid nok, og at det er vigtigt lige at prøve om man kan komme af med lidt afføring. At det skal der være tid til, at det er noget vi prioriterer, det er vigtigt.
At give hende en ble på igen - ja det kan naturligvis være nødvendigt, men jeg synes ikke man skal gribe til denne løsning lige nu - det kan meget let resultere i, at hun så bare kan lave i bleen, når hun har den på, og sådan skal bleen ikke bruges. Bleen skal fungere som en sikkerhed og bruges, som havde hun den ikke på - det vil sige, at hun skal stadig følges på toilettet. Hun skal stadig hjælpes med at føle det okay at have afføring på toilettet, og at der er tid til at blive færdig - dette ændrer sig ikke selvom hun har en ble på…
Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske