Spisning - 8 år, 4 mdr.

18. november 2014

Kategori:
Alder:
8 år, 4 mdr.

Spisning - 8 år, 4 mdr.

Kære Helen.

Et spørgsmål om vores store pige, som egentlig trives rigtig godt!
Hun har altid været småtspisende og meget slank (men stærk!)- har holdt sig på sin kurve siden fødslen stort set. Vi har været meget bekymrede over det lille mad-indtag i perioder (særligt da hun var baby), men har med tiden lært at acceptere, at sådan spiser hun altså, og hun har aldrig manglet energi (tværtimod):-)

Nu er hun startet på en ny skole, hvor de bevæger sig meget (mindst en hel lektion om dagen) og hun elsker det. MEN! Vi får desværre at vide fra lærere og pædagoger, at hun af og til går helt "sukker"kold: bliver bleg, nærmest falder om/falder i søvn, bliver irritabel osv. Vi kender udmærket tegnene, om end hun sjældent i vores varetægt når at gå SÅ kold. Det er oftest allerede i løbet af anden lektion og så efter spisefrikvarteret (som om, hun når at brænde al den energi, hun spiser der, af i frikvarteret)

Vores dilemma er, at skolen foreslår at vi tager en samtale med en diætist (enten med eller uden hende). De medgiver dog også, at hun jo har alt det med, hun har brug for, i madpakken - og problemet er nærmere, at hun ikke spiser det tids nok (eller somme tider bare slet ikke spiser, fordi hun lige den dag ikke har lyst til hvad det nu måtte være). Det er en svær øvelse for en 8 årig at få ansvaret for at ”spise forud", som det vil føles som for hende. Og omvendt mener vi lige så meget øvelsen bør bestå i, at lære ...

Annonce

... at ”administrere sin energi” lidt bedre/mere konservativt. Hun behøver jo ikke altid komme først, hurtigst, være stærkest og holde ud længst, som vi har en fornemmelse af, hun prøver… Det er vel ikke en diætist, der kan hjælpe hende med at lære det – hvem er det så? Vi har nemlig prøvet en lille måned med at give hende protein-pulver også, men det virker ikke som om, det gør en væsentlig forskel.

Hun fejler ikke noget i medicinsk forstand. Hun sover meget (mindst 11 timer om natten) og får en god morgenmad – men ikke meget, da hun har meget lidt appetit om morgenen. Derfor fylder vi masser af fuldkorn, frugt og grønt samt kødpålæg i hendes madpakker (de spiser kl. ca 10 og kl. ca 11.25) og de morgener, hvor første lektion er noget med bevægelse, prøver vi at give hende en sund snack når vi ankommer på skolen. Vi giver hende nødder og af og til (hvis de har en dag fuld af aktiviteter) to stykker mørk chokolade med. Men det virker som om hun ikke når at spise nok ift hvor hurtigt hun brænder energien af;-)

Vi hjælper hende med at slappe af (afspænding) og de har også yoga og ”meditation” i skolen – men vi har en fornemmelse for, at hun simpelthen kører i højeste gear altid og derfor løber tør for benzin for hurtigt…hvordan kan vi lære hende at disponere bedre – uden at give spisningen for megen fokus?

Tak for en super god brevkasse i mange år efterhånden;-)

Håber, du har en idé til hvad/hvor vi skal sætte ind...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor