Brev:
Spisning - 8 år, 4 mdr.
18. november 2014
Alder:
8 år, 4 mdr.
Spisning - 8 år, 4 mdr.
Kære Helen.
Et spørgsmål om vores store pige, som egentlig trives rigtig godt!
Hun har altid været småtspisende og meget slank (men stærk!)- har holdt sig på sin kurve siden fødslen stort set. Vi har været meget bekymrede over det lille mad-indtag i perioder (særligt da hun var baby), men har med tiden lært at acceptere, at sådan spiser hun altså, og hun har aldrig manglet energi (tværtimod):-)
Nu er hun startet på en ny skole, hvor de bevæger sig meget (mindst en hel lektion om dagen) og hun elsker det. MEN! Vi får desværre at vide fra lærere og pædagoger, at hun af og til går helt "sukker"kold: bliver bleg, nærmest falder om/falder i søvn, bliver irritabel osv. Vi kender udmærket tegnene, om end hun sjældent i vores varetægt når at gå SÅ kold. Det er oftest allerede i løbet af anden lektion og så efter spisefrikvarteret (som om, hun når at brænde al den energi, hun spiser der, af i frikvarteret)
Vores dilemma er, at skolen foreslår at vi tager en samtale med en diætist (enten med eller uden hende). De medgiver dog også, at hun jo har alt det med, hun har brug for, i madpakken - og problemet er nærmere, at hun ikke spiser det tids nok (eller somme tider bare slet ikke spiser, fordi hun lige den dag ikke har lyst til hvad det nu måtte være). Det er en svær øvelse for en 8 årig at få ansvaret for at ”spise forud", som det vil føles som for hende. Og omvendt mener vi lige så meget øvelsen bør bestå i, at lære at ”administrere sin energi” lidt bedre/mere konservativt. Hun behøver jo ikke altid komme først, hurtigst, være stærkest og holde ud længst, som vi har en fornemmelse af, hun prøver… Det er vel ikke en diætist, der kan hjælpe hende med at lære det – hvem er det så? Vi har nemlig prøvet en lille måned med at give hende protein-pulver også, men det virker ikke som om, det gør en væsentlig forskel.
Hun fejler ikke noget i medicinsk forstand. Hun sover meget (mindst 11 timer om natten) og får en god morgenmad – men ikke meget, da hun har meget lidt appetit om morgenen. Derfor fylder vi masser af fuldkorn, frugt og grønt samt kødpålæg i hendes madpakker (de spiser kl. ca 10 og kl. ca 11.25) og de morgener, hvor første lektion er noget med bevægelse, prøver vi at give hende en sund snack når vi ankommer på skolen. Vi giver hende nødder og af og til (hvis de har en dag fuld af aktiviteter) to stykker mørk chokolade med. Men det virker som om hun ikke når at spise nok ift hvor hurtigt hun brænder energien af;-)
Vi hjælper hende med at slappe af (afspænding) og de har også yoga og ”meditation” i skolen – men vi har en fornemmelse for, at hun simpelthen kører i højeste gear altid og derfor løber tør for benzin for hurtigt…hvordan kan vi lære hende at disponere bedre – uden at give spisningen for megen fokus?
Tak for en super god brevkasse i mange år efterhånden;-)
Håber, du har en idé til hvad/hvor vi skal sætte ind...