Svar: L... i underbukserne

20. september 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lea

Tak for dit brev oog hvor dejligt at høre fra dig igen :) Og hvor er det flot at lillesøster er så fint igang med renligheden!

Det vil være rigtig godt, hvis I kan gøre hende tryg ved at lave på toilettet og i første omgang skal I prøve at udnytte, når hun sidder og tisser. Prøv om du kan få hende til at presse, bed hende evt. om at slå en prut eller lave lyd med numsen, for at se om det så lykkes og der kommer lidt afføring - så hun finder ud af at det er okay, at det ikke er farligt.

Det er vigtigt at I holder hendes mave igang, så det er let for hende at komme af med afføringen. Det må ikke være hårdt. Hvis hun oplever at det presser eller gør ondt, er ubehageligt at komme af med afføringen, så vil hun holde igen og det kan forværre problematikken. Har hun hård mave, så kan hun også få små rifter ved endetarmen og det vil gøre ondt og svie og så vil hun igen holde sig og ikke presse, når hun sidder på toilettet.

Det kan være en rigtig god idé at I, når I tørrer hende i forbindelse med at hun tisser, måske kan få lidt afførings-streger på toiletpapiret, som I kan vise hende og forklare, hvad det er - så hun igen får en fornemmelse for at det er okay og ikke farligt.

Det vil være en god idé at I køber en fodskammel til hende, som hun kan have fødderne på, når hun sidder på toilettet. Det kan hjælpe hende til bedre at presse og samtidig slappe af i kroppen, når hun skal af med afføring. Hun skal også sidde på et toiletsæde, så hun ikke sidder og spænder i kroppen, fordi hun "hænger" i armene, for at holde sig siddende.

Nogle børn vil være tryggere ved at have afføring i en potte, fordi de så bedre kan følge med i processen. Afføringen kommer først på potten og derefter over i toilettet. Det kan også være et forsøg værd at se om I kan få hende til at bruge potte, i stedet for at lave i bukserne.

Når I fornemmer at det er tid til afføring og hun begynder at trække sig væk, måske har lidt ond i maven, gemmer sig osv. så skal I se det og reagere på det - tag hende i hånden ...

Annonce

... og følg hende ud på toilettet. Syng evt. sangen "mor, jeg skal tisse ... skynd dig, skynd dig ..." osv. så der bliver fokus på at nu skal I hurtigt på toilettet og så det er lidt sjovt, fordi I synger og løber af sted imens.

Gør hende tryg, når hun sidder på toilettet. Sid evt. foran hende, hold om hende og berolige hende, når hun presser og giver udtryk for at det er svært. Tal stille og roligt, anerkend at det er svært, men at hun kan og at I er der, støtter hende, nu prøver I osv. og det skal nok gå - så I beroliger og betrygger og hun måske til sidst tør.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Tid på wc´et kan være en rigtig god idé. Det kan være en idé at tage lidt bøger med ud og sidde og læse højt for hende imens hun sidder på toilettet. Og du kan med fordel læse bøger om renlighed - f.eks. "Må jeg kikke i din ble?". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Til sidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten:)

Og er den lige ved at være der, men hun stadig lige mangler det sidste mod til at turde, så kan I også prøve med belønning. I forhold til hendes alder, hun er jo stadig ikke ret gammel, så vil hun sandsynligvis ikke helt forstå idéen med klistermærker på et papir osv. der udløser en større ting - for en pige i jeres datters alder vil det måske virke bedre, hvis hun får en lille vingummi eller en lille chokoladeknap, når det lykkes at lave på toilettet. Normalt er jeg lidt tilbageholdende med denne løsning, men nogle gange kan det være en mulighed. Belønningssystem af denne slags skal naturligvis kun bruges som sidste udvej og kun til lige at give det sidste skub - det er en periode og det bruges til at vise hende, at hun kan og give hende troen på at kunne, og hun glemmer måske sin modstand mod at prøve, fordi den lille chokoladeknap er rigtigt spændende og ikke noget hun jo ellers får...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år