Svar: L... i underbukserne
20. september 2013
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lea
Tak for dit brev oog hvor dejligt at høre fra dig igen :) Og hvor er det flot at lillesøster er så fint igang med renligheden!
Det vil være rigtig godt, hvis I kan gøre hende tryg ved at lave på toilettet og i første omgang skal I prøve at udnytte, når hun sidder og tisser. Prøv om du kan få hende til at presse, bed hende evt. om at slå en prut eller lave lyd med numsen, for at se om det så lykkes og der kommer lidt afføring - så hun finder ud af at det er okay, at det ikke er farligt.
Det er vigtigt at I holder hendes mave igang, så det er let for hende at komme af med afføringen. Det må ikke være hårdt. Hvis hun oplever at det presser eller gør ondt, er ubehageligt at komme af med afføringen, så vil hun holde igen og det kan forværre problematikken. Har hun hård mave, så kan hun også få små rifter ved endetarmen og det vil gøre ondt og svie og så vil hun igen holde sig og ikke presse, når hun sidder på toilettet.
Det kan være en rigtig god idé at I, når I tørrer hende i forbindelse med at hun tisser, måske kan få lidt afførings-streger på toiletpapiret, som I kan vise hende og forklare, hvad det er - så hun igen får en fornemmelse for at det er okay og ikke farligt.
Det vil være en god idé at I køber en fodskammel til hende, som hun kan have fødderne på, når hun sidder på toilettet. Det kan hjælpe hende til bedre at presse og samtidig slappe af i kroppen, når hun skal af med afføring. Hun skal også sidde på et toiletsæde, så hun ikke sidder og spænder i kroppen, fordi hun "hænger" i armene, for at holde sig siddende.
Nogle børn vil være tryggere ved at have afføring i en potte, fordi de så bedre kan følge med i processen. Afføringen kommer først på potten og derefter over i toilettet. Det kan også være et forsøg værd at se om I kan få hende til at bruge potte, i stedet for at lave i bukserne.
Når I fornemmer at det er tid til afføring og hun begynder at trække sig væk, måske har lidt ond i maven, gemmer sig osv. så skal I se det og reagere på det - tag hende i hånden og følg hende ud på toilettet. Syng evt. sangen "mor, jeg skal tisse ... skynd dig, skynd dig ..." osv. så der bliver fokus på at nu skal I hurtigt på toilettet og så det er lidt sjovt, fordi I synger og løber af sted imens.
Gør hende tryg, når hun sidder på toilettet. Sid evt. foran hende, hold om hende og berolige hende, når hun presser og giver udtryk for at det er svært. Tal stille og roligt, anerkend at det er svært, men at hun kan og at I er der, støtter hende, nu prøver I osv. og det skal nok gå - så I beroliger og betrygger og hun måske til sidst tør.
Tid på wc´et kan være en rigtig god idé. Det kan være en idé at tage lidt bøger med ud og sidde og læse højt for hende imens hun sidder på toilettet. Og du kan med fordel læse bøger om renlighed - f.eks. "Må jeg kikke i din ble?". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Til sidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten:)
Og er den lige ved at være der, men hun stadig lige mangler det sidste mod til at turde, så kan I også prøve med belønning. I forhold til hendes alder, hun er jo stadig ikke ret gammel, så vil hun sandsynligvis ikke helt forstå idéen med klistermærker på et papir osv. der udløser en større ting - for en pige i jeres datters alder vil det måske virke bedre, hvis hun får en lille vingummi eller en lille chokoladeknap, når det lykkes at lave på toilettet. Normalt er jeg lidt tilbageholdende med denne løsning, men nogle gange kan det være en mulighed. Belønningssystem af denne slags skal naturligvis kun bruges som sidste udvej og kun til lige at give det sidste skub - det er en periode og det bruges til at vise hende, at hun kan og give hende troen på at kunne, og hun glemmer måske sin modstand mod at prøve, fordi den lille chokoladeknap er rigtigt spændende og ikke noget hun jo ellers får...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske