Lange vågne perioder om natten

7. oktober 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Lange vågne perioder om natten

Hej Helen

Så vil vi igen rigtig gerne have et par råd fra dig. Vi har en skøn dreng på godt 8 måneder, som trives og generelt bare er rigtig glad. Han kryber ivrigt rundt i hele lejligheden, spiser godt og følger meget godt dit forslag til dagsplan med både mad og søvn, som jeg har læst om i dine bøger.

Dagsplan
6.30-8.30: Godmorgen (alt efter om han har haft en lang vågen periode om natten)
8.00: havregrød
9.30: frugt/ bolle/ mos
10.00: flaske 150 ml.
10.00-11.00: formiddagslur
12.00: rugbrødshapsere med forskellig pålæg + tilbehør
14.30: flaske 150 ml.
14.30-16.00: eftermiddagslur
16.30: frugt/ bolle/ mos
18.00: aftensmad
19.30: godnatgrød
20.00: Godnat eller ca. 4 timer efter han er stået op fra sin eftermiddagslur, så plejer han at være putteklar. Vi kører samme ritual hver aften m. flaske på 150 ml.
23.00: Drømmemåltid 150 ml.

Vi forsøger at lære ham at falde i søvn selv og har gjort det flere måneder, men det går meget stille og roligt fremad. Om dagen er det dog ofte sådan, at når vi putter ham vågen (lige inden han falder helt i søvn) i barnevognen, så liver han helt op igen og holder "fest" derude. Vi har forsøgt både at prøve at berolige ham, lade ham holde fest efterfulgt af beroligende hænder og at tage ham op igen og putte fx et kvarter senere når han viser træthedstegn. Her har vi mest held med det sidste. Om aftenen går det ofte nemmere med at putte ham vågen, men helt rolig og meget soveklar. Vi aer ham i søvn og forsøger stille og roligt at fjerne hænderne lige inden han falder i søvn.

Vi giver ham et drømmemåltid kl. ca. 23 og derefter vågner han 1-2 gange i løbet af natten inden han står op ved 6.30-tiden. Han får ikke længere en flaske i løbet af natten. Han får desuden kun flaske og ikke bryst længere.

Den ene opvågning om natten er ofte nem, hvor han bare lige skal mærke vores hånd på sin kind og have sin sut og så falder han hurtigt i søvn igen. Den anden opvågning, er han vågen 1-1,5 time. Vi aer og beroliger ham og forsøger at få ham til at sove, og i perioder forsøger han ...

Annonce

... også at falde i søvn, men når man lige tror det er ved at lykkedes vågner han op igen og igen. Han er ikke ked af det, men bliver det efter et godt stykke tid i sengen, som om han også bliver træt af ikke at kunne falde i søvn - eller bare keder sig. Den lange opvågning sker ml. kl. 2-4 og det virker som om han bare ikke er træt nok til at kunne falde i søvn igen. Men når han falder hen igen, sover han fint og nemt til næste morgen (uanset om han har fået mælk eller ej).

Vi har forsøgt flere ting
- berolige ham i sengen ved at ae kind osv. til han falder i søvn
- berolige ham i sengen og fjerne hånden når han er rolig (han vil gerne have hånden hos ham fortsat og holder ofte fat i hånden når vi prøvet at tage den væk)
- berolige ham i sengen og fjerne hånden når han bare leger med hånden/ holder fest, snakker og brænder energi af
- give ham mælk i seng
- tage ham op og berolige ham
- tage ham op og give ham mælk
- tage ham op og hoppe på pilatesbold (tidligere sikker ift. at få ham til at sove)
- tage ham med ind i vores seng

Men det er som om intet rigtig virker super godt ift. at få ham til at falde i søvn hurtigt. Og skal vi overhovedet ty til den løsning, som får ham til at falde hurtigst i søvn eller skal vi finde tålmodigheden frem om natten?

Vi kan heller ikke rigtig finde ud af, hvad vi skal vælge for en løsning at gå efter og har således heller ikke prøvet at vælge en løsning og så gå konsekvent efter den i en periode. Mon du kan hjælpe os i en retning ift. hvilken løsning du vil sigte efter?

Generelt har søvn ikke været hans stærkeste side og de her længere opvågninger, har vi oplevet i en lang periode efterhånden. Nogle perioder er selvfølgelig bedre end andre, men de sidste mange uger har han haft lange opvågninger ca. tre gange om ugen - uden at der er tegn på sygdom, tænder eller lignende.

Sikke en lang smøre, men jeg synes der er så mange ting at fortælle. Håber du vil dele dine tanker og måske sende os i en retning, der kan hjælpe vores dejlige søn og os til en bedre nattesøvn.

Mange hilsner
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin