Svar: Tisseri og natble
2. september 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære mor, som er lidt træt af vasketøj :)
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det med renligheden forløber så fint, det er rigtig dejligt! :)
Står jeres dreng op og tisser? Det kan være en fordel at bede ham sætte sig ned, fordi han siddende vil tømme blæren bedre - og det kan nogle gange gøre at tendens til at "dryppe" så bliver mindre. Nogle drenge vil protestere over at skulle sidde ned, de vil stå op, det er sejere og sådan tisser far - men det er en ret god idé at lære dem at tisse siddende.
I skal naturligvis også sikre jer at han ikke har blærebetændelse eller andet, som kan gøre at han går og tisser lidt - han lyder dog ikke til at have ondt og lyder også til at kunne holde sig ret godt, men det kan naturligvis undersøges.
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at I beder ham gå på toilettet før I spiser, så kan han både tisse og vaske hænder før måltidet og da det ofte er netop ved middagsbordet at han "drypper", så er det en god idé at have en regel om et fast toiletbesøg før I sætter jer til bords. Sker det så alligevel, så ros ham for at fortælle det og tage ansvar for behovet for rene underbukser, det er rigtig fint!
Med hensyn til natbleen så lyder det som om at han stadig har behov for denne og det er helt okay og også helt normalt. Hormonet, Antidiuretisk Hormon, udskilles fra hjernen, når man sover og dette hormons opgave er at nedsætte urinproduktionen om natten. Det er derfor kan vi sove natten igennem uden at skulle tisse. Det er en fysiologisk proces og nogle børn er lidt senere om at udvikle evnen til at producere nok af hormonet og derfor tisser de i sengen om natten. Og det må tage den tid det tager.
Hvis børn stadig tisser i sengen, når de nærmer sig skolestart, så kan man gå ind og overveje behandling. Man kan behandle med medicin, man kan også behandle med alarm, som vækker barnet, når de drypper, så barnet kan gå ud på toilettet. Men det er ikke endnu.
Nogle børn tisser også rigtig meget og det lyder faktisk som om at jeres dreng gør dette og hans blære kan måske ikke helt rumme den mængde urin han producerer. Det er rigtig fint at I hjælper ham med en tør ble sen aften - jeg synes dog ikke at han skal opfordres til at tisse i bleen, hvis hans ble er tør kan I enten lade ham sove videre og så må den skiftes om morgenen eller I kan vælge at følge ham på toilettet, så han kan tisse der. Det afhænger helt af, hvordan han selv har det og hvad han selv er interesseret i og synes er rarest. Nogle børn vil rigtig gerne undgå at tisse i sengen og beder selv om at blive fulgt ud, også selvom de sover og mere eller mindre følges på toilettet i søvne. Andre børn vil bare gerne have lov til at sove også selvom de så tisser i løbet af natten.
Det er vigtigt at renlighed foregår som et samarbejde og lige nu lyder det som om at jeres dreng er super god til at styre det om dagen, men skal have lidt mere tid om natten og det er helt fint :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske