Brev:
Søvnproblemer vuggestuestart
2. september 2013
Alder:
11 mdr.
Søvnproblemer vuggestuestart
Kære Helen,
Tusind tak for en god brevkasse.
Jeg har indtil nu kunnet benytte mig af de gode svar du har givet tidligere i postkassen, men har nu brug for din hjælp.
Min søn på knapt 11 måneder er en dejlig glad og nysgerrig dreng. Han har været meget nem og græder meget sjældent med mindre han slår sig eller han ikke vil sove eller lignende. Han er startet i vuggestue for et par uger siden og jeg er blevet i tvivl om hvordan jeg skal håndtere det. Hovedproblemet er at de ikke kan få ham til at sove. Han vil simpelthen ikke lægges, hvilket betyder at hans rytme bliver forstyrret og den ene dag fik han således kun én lur da han kom hjem, da det simpelthen var blevet for sent (han sover normalt formiddag og eftermiddag). Det betød at jeg stod med en meget træt dreng resten af dagen. Jeg ved ikke helt om jeg skal prøve at ændre hans rytme så den passer til vuggestuen, om det måske kan gøre det bedre?
Vores dag er som følger:
Ca. kl. 5: Han vågner får en tør ble og ammes i vores seng, hvor han sover til omkring kl. 7
Ca. kl 8: Havregrød med frugtstykker og vand af kop
Han vil ikke spise tidligere end kl. 8. Virker ikke sulten før.
Ca. kl. 9.45: Frugt i barnevogn samt vand af kop.
Sover 1 time og 20 min
Ca. 12.15: Rugbrød fx, kvart med leverpostej, kvart med avokado, og en halv med makrel i tomat. Vand af kop.
Ca. 14. 30: Frugt i barnevogn samt mælk i kop.
Sover 1 time og 20 min
Ca. 17: tilbydes lidt knækbrød eller bolle med ost, men vil sjældent have ret meget. Vand af kop
Ca. 18.30-19: Aftensmad som resten af familien (dog uden eller med meget lidt salt). Vand af kop.
Ca. kl. 20: Ammes til natten.
Sover hele aftenen/natten (får måske sutten et par gange eller bliver vendt om på ryggen, hvis han græder - men han er ikke vågen), hvorefter han så vågner ved 5 tiden.
Jeg ammer stadig morgen og aften og havde besluttet på forhånd at jeg ikke ville stoppe oveni hans indkøring i vuggestuen - vi tager en ting ad gangen, med mindre han selvfølgelig selv siger fra.
Han er en meget nysgerrig dreng, hvilket har betydet at han fra den ene dag til den anden pludselig ikke ville lægges i barnevognen, da han fandt ud af at han kunne rejse sig selv op. Det skete for to-tre måneder siden. Der måtte først gåture til og nu kan han lægges efter at han først har fået lidt frugt og lidt at drikke mens han sidder i barnevognen. Det tager alt i alt ca. 15 min med frugt og lidt rejsen sig op og bliver lagt stille og roligt og til sidst giver han efter. Alt stille og roligt så han ikke hidser sig op. Det fungerer fint.
Om aftenen tager det mellem 30 og 45 min efter putteritualet (nattøj, tandbørstning, kigge i bøger/sang på hans værelse, amning) at få ham til at falde i søvn, hvor han langt hen af vejen nægter at blive lagt ned. Han vil op og stå indtil at han er så træt at han nærmest ikke kan stå op længere. Så bliver han ked af det og så kan man få lov til at lægge ham og synge ham til ro med en let hånd på brystet. Dette virker som om det er uanset om vi prøver før tegn eller efter tegn på træthed. Efter han er startet i vuggestue vil han ikke have at vi går fra ham (tidligere gik vi til og fra og han var bare glad og munter) og derfor har vi valgt at blive hos ham, da han lader til at have behov for det. Vi tænker at vi på sigt lige så stille trapper dette ned igen.
Jeg tænker om jeg alligevel skal begynde at stoppe med morgen amningen i håb om at han måske vil spise morgenmad før kl. 8. Det kan jo kun fungere nu mens jeg ikke arbejder. Når jeg begynder at arbejde skal han nok afleveres ved 8 tiden.
Nå men fornuværende bliver han afleveret i vuggestuen mellem 8.30 og 9. Dette betyder dog også at han er på sin "sidste time" når han kommer derhen og tænker om det måske er derfor han ikke tager så godt imod den. Han er simpelthen så ked af det når jeg går og de siger at han reagerer, men at han tager det meget godt alt taget i betragtning. Men jeg tænker om det kan være derfor at de ikke kan få ham til at sove fordi han endnu ikke føler sig tryg? Eller er han mon bare for nysgerrig. Eller er det bare et spørgsmål om tid?
Men fordi han ikke vil sove henter jeg ham omkring kl. 11, men det rykker jo allerede på hans rytme for så sover han først ca. 11.15, og så kommer sidste lur til at blive så sent, at den tager af hans nattesøvn, idet han først vågner omkring kl 17.
Jeg tænker om de mon mener at han bare skal skifte til kun at sove en lur, men han er bare så træt og ked og fuldstændigt smadret når jeg henter ham og jeg kun går 5 min før han falder i søvn siddende op i barnevognen.
Han er blevet passet af bedsteforældrene og der plejer ikke at være noget. Jo han er jo ikke super nem at lægge, men det lykkes da.
Som sagt ved jeg ikke hvordan jeg skal gribe det an.
1) Bare se tiden an
2) Droppe morgenamningen
3) Noget helt andet.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Moren til den nysgerrige dreng