Brev:
Tisseri og natble
2. september 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Tisseri og natble
Kære Helen.
Det er nu ved at være længe siden du har hørt fra os og der er sket meget siden sidst. M er startet i børnehave, blevet storebror til en sund og rask lille pige og for ca tre måneder siden holdt han op med at bruge ble om dagen.
Mit spørgsmål handler denne gang om tisseri og natble.
Siden han blev renlig har han kun haft enkelte uheld og han går som regel selv på toilettet når behovet opstår, både hjemme, i børnehaven og når vi er ude. Så MOR er super stolt :-)
Men den sidste måneds tid har han en del gange tisset en lille smule (ca 5 krone stor plet) fx mens vi har siddet og spist siger han pludselig "jeg har lige tisset en lille bitte smule, så når vi er færdige skal jeg lige have rene underbukser på", vi spørger altid om han ikke skal ud og tisse mere (og have tørre bukser på med det samme), men det vil han ikke, han vil vente til vi er færdige. Det samme gør sig gældende hvis han fx ser tv, så er det ikke altid han lige gider gøre det med det samme. Men jeg forstår ikke hvordan han, hvis han skal tisse, kan nøjes med lige at tisse fem dråber og så holde på resten i 10-15 min? Og det er ikke fordi han sluger otte bider mere og så stormer ud på toilettet med det samme bagefter.
Hvis vi spørger ham hvorfor han ikke gik ud på toilettet svarer han bare "det gjorde jeg bare ik". Men jeg undre mig meget over hvordan han kan.
Skal vi bare indføre at vi lige beder ham tisse af inden vi fx spiser osv?
Vil lige tilføje at vi selvfølgelig på ingen måde bliver sur eller irriterede på ham når det sker.
Et andet "problem" er natbleen.
Han tisser af inden han får bleen på om aftenen og så skifter vi hans ble inden vi selv går i seng (kl ca 23), men alligevel tisser han ofte igennem om natten (i snit 1-2 gange om ugen). Han tisser virkelig meget om natten, så tror ikke det er et spørgsmål om at bleen passer dårligt til ham. Bleen hedder 12-22 kg og han vejer kun 14 kg så den kan næppe være større.
Jeg tænker om der kan være noget galt med de hormoner som burde sørge for at han ikke danner så meget urin om natten? Eller er det kun voksne og større børn som danner dem for at vi ikke skal op og tisse?
Han får ikke noget at drikke efter aftensmaden, men der får han også alt det mælk han har lyst til og det kan nok godt blive til 2-3 dl, men det er vel meget normalt. Vi spiser ved 18 tiden og han kommer i seng ved 20 tiden.
Når vi skifter ham ved 23 tiden er bleen nogen gange meget våd andre gange næsten tør. Hvis den er tør prøver vi at få ham til at tisse i den inden vi tager den af, men han bliver som regel sur hvis vi vækker ham for meget op så det lykkedes som regel ikke.
Håber du kan hjælpe os lidt på vej igen.
Med venlig hilsen
En mor som er lidt træt af vasketøj :-)