Svar: Pottetræning - 2 år, 3 mdr.
1. september 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen:)
Hvor er det bare super flot at jeres dreng så fint mestrer renligheden, det er såfint det du fortæller og det er rigtig dejligt, at han ofte selv siger til - og at han også forsøger, når du minder ham op det. Det er ligesom det skal være:)
Jeg vil foreslå dig at du indfører faste toilettider morgen og aften, så det er det første han gør, når han står op og det sidste inden han går i seng - og hvis han ikke selv går på potte her, så synes jeg du skal bede ham gøre det. Du skal ikke spørge "skal du tisse?", for så siger han højst sandsynligt nej og tisser få minutter efter. I stedet skal du tage ham i hånden og sige "kom vi skal lige ud at tisse" og så gør I det.
I løbet af dagen lyder det som om at han til en vis grad godt selv kan fornemme om det er tid til at gå ud og tisse eller have afføring og derfor godt kan fornemme det. Men han stadig så lille at han hurtigt bliver optaget af en leg og derfor overhører kroppens signaler, ligesom han, når I er ude nogen steder, naturligt ikke kan vide, hvor toilettet er og derfor ikke søger det selv - og uheld kan ske igen.
Jeg vil derfor foreslå dig at du i løbet af dagen opfordrer ham til at gå på toilettet før I f.eks. går hjemmefra og igen, at du ikke spørger ham men siger "kom vi skal lige ud og tisse før vi kører" - fordi det naturligt vil hjælpe ham, hvis han har tisset af hjemmefra og det er en helt naturlig regel der gælder for både voksne og børn.
Og så kan tidsintervallet være 3 timer - så hvis han ikke har tisset i 3 timer, så vil det være en rigtig god idé at du opfordrer ham til at gå ud og tisse. Det vil være helt naturligt med toiletbesøg i forbindelse med måltider - når han f.eks. skal vaske hænder før han skal spise, så kan han også tisse. Så prøv at finde balancen mellem at du nogle gange husker ham på det og beder ham gå derud og andre gange lader ham selv styre om han kan. Han lyder til at være rigtig godt på vej.
Deruover vil jeg anbefale at du opfordrer ham til at sidde ned, når han skal tisse. Både fordi det hjælper ham til at tømme sin blære bedre, men også fordi det så bliver lettere at lave afføring, når han nu alligevel sidder der.
Du kan overveje om han ville have glæde af et toiletsæde, fordi han der måske sidder anderledes og kan sidde i længere tid, når han skal have afføring. Hvis han er langt mere tryg ved potten, så skal han naturligvis bruge den. Det er vigtigt at du kan sidde sammen med ham, støtte ham i at presse og guide ham, så han tør slippe afføringen og oplever at han kan - hvis han først han gjort det nogle gange, så kommer han over den hurdle, hvor han ikke rigtig tør og så kan han pludselig godt.
Jeg synes du skal forsøge at hjælpe ham med at lave afføring på potte eller toilet. Hvis I giver ham en ble på og han konsekvent laver i den, så lærer han meget hurtigt, at det er sådan han skal gøre og det kan så være rigtig svært at få ham væk fra bleen. I kan risikere at han så vil bede om at få en ble på hver gang han skal lave og det kan være rigtig svært at komme væk fra denne vane.
Hvis han insisterer på at få en ble på, når han skal lave afføring og I vælger denne løsning, så vil jeg anbefale at I så kræver at han sidder på toilettet eller potten imens han laver i bleen. Så han får trygheden ved bleen, men stadig oplever at det er på toilet eller potte det foregår - det foregår ikke stående, ikke bag sofaen eller andre steder.
Når han sidder og tisser, så skal I prøve at opfordre ham til at presse. Bede ham lave en lille prut eller lignende og hvis hans mave fungerer godt og han normalt ikke har problemer med at komme af med afføringen, så vil der ofte godt kunne komme lidt ud. Nogle gange kan det hjælpe at sidde og læse en historie eller lignende imens, så han bliver siddende og har tid til at samle mod til at få det ud:)
Og hvis intet af dette virker, så kan I også i jeres drengs situation prøve med belønning, men det bør være sidste udvej - det kan være en lille vingummi eller en chokoladeknap hver gang han laver afføring på toilettet. Det kan også være et klistermærke på et stykke papir og når han har samlet f.eks. 10 klistermærker, så udløser det en gave, en tur i zoo, i skoven eller andet hyggeligt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske