Pottetræning - 2 år, 3 mdr.

1. september 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Pottetræning - 2 år, 3 mdr.

Kære Helen,

Min dreng er nu blevet 2 år og 3 måneder, og alt går rigtig godt med ham. Han taler både fransk og dansk og endda begge sprog rigtig godt!

I maj måned købte vi en potte til ham, som han var ret interesseret i at tisse i. Han begyndte for et par måneder siden at have næsten helt tørre bleer om morgenen, og da han et par gange selv havde taget bleen af, når jeg kiggede ind til ham, før jeg gik i seng, lod jeg ham sove uden ble. Han har aldrig tisset i sengen om natten, og nu sover han uden ble hver nat.

Vi giver ham heller ikke ble på om dagen nu, men opfordrer ham til at bruge potten, hvilket han for det meste gør. Nogle gange gider han ikke, men det er vel normalt nok, hvis det er fordi han hellere lige vil lave noget andet. Han siger også selv til indimellem, men for det meste kommer jeg ham i forkøbet. Og her kommer mit første spørgsmål: Er det bedst, at det er ham, der siger til, når han skal tisse, i stedet for at jeg skal sige, at nu skal han lige prøve?

Det kan hurtigt blive et pres, at jeg måske hveranden time vil have ham ud på potten, i stedet for det bare går af sig selv.

To gange har han tisset i bukserne; begge gange hvor vi har været ude , og hvor der er sket for meget til at han lige ...

Annonce

... har kunnet nå at lægge mærke til det.

Det eneste problem pt er, at han ikke er meget for at have afføring på potten. Muligvis fordi han har for vane at stå op, når det kommer, og det kan han jo ikke med potten (han tisser dog både siddende og stående). Et par få gange er det lykkedes også at lave stort i potten, men for det meste kommer der ikke noget. Nogle gange kan jeg se på ham, at han står i den stilling, hvor han normalt laver stort, og så spørger han, om han har en ble på (ligesom for at tjekke, at det er okay, at han giver efter). Hvis han så bare har underbukser på, siger jeg, at det har han ikke, men at vi lige går ud og ser, om der ikke kan komme noget på potten. Det gør der så som regel ikke. Kun en tissetår. Derefter giver jeg ham en ble på, og så kommer det for det meste lidt efter. Hvis vi fx er på legeplads, kan han også sige til, og når jeg giver ham en ble på kommer det.

Hvad vil du råde os til? Skal vi holde fast i, at han tisser på potten og så give ham en ble på, når vi kan se på ham, at han skal lave stort, eller når han selv siger til? Ellers er mit indtryk nemlig, at han holder sig, og det går jo heller ikke, at han får ondt i maven.

Tak for hjælpen og for en god brevkasse,

Mange hilsen
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39