Brev:
Pottetræning - 2 år, 3 mdr.
1. september 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Pottetræning - 2 år, 3 mdr.
Kære Helen,
Min dreng er nu blevet 2 år og 3 måneder, og alt går rigtig godt med ham. Han taler både fransk og dansk og endda begge sprog rigtig godt!
I maj måned købte vi en potte til ham, som han var ret interesseret i at tisse i. Han begyndte for et par måneder siden at have næsten helt tørre bleer om morgenen, og da han et par gange selv havde taget bleen af, når jeg kiggede ind til ham, før jeg gik i seng, lod jeg ham sove uden ble. Han har aldrig tisset i sengen om natten, og nu sover han uden ble hver nat.
Vi giver ham heller ikke ble på om dagen nu, men opfordrer ham til at bruge potten, hvilket han for det meste gør. Nogle gange gider han ikke, men det er vel normalt nok, hvis det er fordi han hellere lige vil lave noget andet. Han siger også selv til indimellem, men for det meste kommer jeg ham i forkøbet. Og her kommer mit første spørgsmål: Er det bedst, at det er ham, der siger til, når han skal tisse, i stedet for at jeg skal sige, at nu skal han lige prøve?
Det kan hurtigt blive et pres, at jeg måske hveranden time vil have ham ud på potten, i stedet for det bare går af sig selv.
To gange har han tisset i bukserne; begge gange hvor vi har været ude , og hvor der er sket for meget til at han lige har kunnet nå at lægge mærke til det.
Det eneste problem pt er, at han ikke er meget for at have afføring på potten. Muligvis fordi han har for vane at stå op, når det kommer, og det kan han jo ikke med potten (han tisser dog både siddende og stående). Et par få gange er det lykkedes også at lave stort i potten, men for det meste kommer der ikke noget. Nogle gange kan jeg se på ham, at han står i den stilling, hvor han normalt laver stort, og så spørger han, om han har en ble på (ligesom for at tjekke, at det er okay, at han giver efter). Hvis han så bare har underbukser på, siger jeg, at det har han ikke, men at vi lige går ud og ser, om der ikke kan komme noget på potten. Det gør der så som regel ikke. Kun en tissetår. Derefter giver jeg ham en ble på, og så kommer det for det meste lidt efter. Hvis vi fx er på legeplads, kan han også sige til, og når jeg giver ham en ble på kommer det.
Hvad vil du råde os til? Skal vi holde fast i, at han tisser på potten og så give ham en ble på, når vi kan se på ham, at han skal lave stort, eller når han selv siger til? Ellers er mit indtryk nemlig, at han holder sig, og det går jo heller ikke, at han får ondt i maven.
Tak for hjælpen og for en god brevkasse,
Mange hilsen
Nanna